تبیان، دستیار زندگی
سلام من نازنین زهرا محمدخانی به همراه دیگر اعضای گروهم، دیانا احراری و شارینا امجد از مدرسه دخترانه رازی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم منیره عباسی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما آب های پنهان است.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه دخترانه رازی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

آب های پنهان

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
به نام خدا سلام من نازنین زهرا محمدخانی به همراه دیگر اعضای گروهم، دیانا احراری و شارینا امجد از مدرسه دخترانه رازی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم منیره عباسی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما آب های پنهان است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه رازی، در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان بیشتر توضیح دهید و بفرمایید دلیل انتخاب این موضوع چیست؟
همه ی ما اهمیت آب و به خصوص آب شیرین را برای ادامه حیات و زندگی بر روی کره زمین می دانیم. آب به ویژه آب باران بعد از بارش در اثر نیروی جاذبه وارد زمین می شود و به سمت پایین حرکت می‌کند البته جنس سنگ و خاک زمین نیز در مقدار نفوذ آب موثّر است. آب‌های زیرزمینی، مخزن‌های آب طبیعی می باشند که نیاز به سرمایه‌گذاری ندارند. در آب های زیر زمینی تبخیر‌ صورت نمی‌گیرد و امکان استفاده از این آب‌ها در سال‌های خشک ‌سالی وجود دارد.


حدود نیمی از جمعیت جهان از نظر تأمین آب مصرفی خود، متکی به آب های زیر زمینی هستند ولی باید توجه داشت که تشکیل یک مخزن آب زیرزمینی هزاران سال طول می کشد و برداشت بی رویه از این منابع در آینده ما را دچار مشکلات زیادی خواهد کرد.


تبیان: چگونه می توان از آب های زیر زمینی برداشت کرد و کدام یک از این روش ها مناسب تر است؟
آب های زیر زمینی منابع مطمئن تری نسبت به آب های سطحی جهت استفاده می باشند. بنابراین طرفداران بیشتری دارند و بیشتر از این منابع برداشت می شود. برای برداشت آب های زیر زمینی دو روش‌ وجود دارد. روش طبیعی مثل چشمه و روش مصنوعی مثل چاه.


هر دوی این روش ها برای برداشت آب های زیر زمینی مناسب است ولی به شرط آنکه این برداشت ها بی رویه نباشد تا با کمبود آب مواجه شویم.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه رازی، در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً در مورد انواع روش های برداشت آب های زیر زمینی توضیح دهید؟
روش طبیعی برداشت آب زیر زمینی چشمه ها هستند. چشمه در اصل محل برخورد سفره های زیرزمینی آب با سطح زمین است که می تواند موقّتی یا دائمی باشد. انواع چشمه می توان به چشمه ی آب گرم و چشمه ی آب معدنی اشاره کرد.
روش مصنوعی که حفر چاه آب است. چاه آب، گودالی است که انسان برای رسیدن به آب در زمین حفر می‌کند.  اما قنات تشکیل شده است از چندین چاه که به صورت عمودی در یک سطح شیب دار حفر شده اند و این چاه ها در زیر زمین با یک راهرویی به یک دیگر متصّل می شوند.


تبیان: در طی انجام کار پژوهشی بارز ترین نکته ای که به آن بر خورد کردید چه بود؟ و آیا فعالیت عملی هم داشتید؟
ما در طول سال آزمایش های مربوط به تصفیه آب و نفوذپذیری خاک را در محیط آزمایشگاه انجام دادیم و نتیجه گرفتیم که هرچقدر خاک دانه درشت تر باشد، میزان آب در آن بیشتر است. همچنین آموختیم با عبور دادن آب گل آلود از چند خاک و کاغذ صافی می توان آب تمیزتری نسبت به حالت قبل به دست آورد. 
 
تبیان: آشنایی شما با سایت تبیان چگونه است؟ آیا برای پژوهش یا دروس خود از این سایت استفاده کرده اید؟
ما از طریق مدرسه و دبیر پژوهشمان با سایت تبیان و جشنواره تبیان آشنا شدیم و برای دهمین جشنواره تبیان ثبت نام کردیم.
بله بیشتر مطالب و اطلاعات مفید در زمینه پژوهشمان را از طریق سایت تبیان به دست آوردیم و این مطالب در پیشرفت کار ما خیلی مهم بود.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و سربلند باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی
تنظیم: نسرین صادقی