تبیان، دستیار زندگی
فرزان عاشورزاده، تکواندوکار وزن 58- کیلوگرم کشورمان، اولین طلای تیم ایران را در مسابقات جهانی دشت کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو طلای نابِ تکواندوی جهان برای ایران


فرزان عاشورزاده، تکواندوکار وزن 58- کیلوگرم کشورمان، اولین طلای تیم ایران را در مسابقات جهانی از آن خود کرد.

تکواندو

در بیست و دومین دوره مسابقات قهرمانی تکواندوی جهان، فرزان عاشورزاده نماینده وزن 58- کیلوگرم کشورمان که اولین سابقه حضورش در این رقابتها را تجربه می کرد، در مرحله فینال این مسابقات به مصاف "سی محمد کتبی" از بلژیک (دارنده مدال برنز المپیک نوجوانان 2014) رفت و در پایان سه راند مبارزه زیبا و جذاب، تکنیک خود را به رخ تکواندوی جهان کشید و با نتیجه 8 بر 3 به برتری رسید تا با شایستگی هرچه تمام تر بر سکوی قهرمانی بایستد.
 دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی و نفر اول رنکینگ المپیک و جهان، پیش از این و در مرحله نیمه نهایی"روسلان پاسیف" از روسیه (دارنده مدال برنز قهرمانی اروپا) را در راند طلایی شکست داده بود. در این وزن "شاو ژائو" از چین و "روسلان پاسیف" از روسیه مشترکا مدال برنز را به گردن آویختند. تکواندوکار شایسته کشورمان در مرحله مقدماتی این مسابقات، پس از یکدور استراحت، در اولین گام به مصاف "الماز توكتومف" از قرقیزستان رفت و در پایان راند دوم با نتیجه 17-3 به برتری رسید، در دومین مبارزه خود با نتیجه 14 بر 6 "چستر پرالتا" از اكوادور را شكست داد، در ادامه، برابر "نوتهاوی كلامپانگ" از تایلند با نتیجه 11 بر یك پیروز از شیاپ چانگ خارج شد و در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف "كارلوس ناوارو" از مكزیك رفت و در پایان 9 بر 2 این بازیكن را شكست داد و با شایستگی راهی مرحله نیمه نهایی وزن دوم شد.

دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی و نفر اول رنکینگ المپیک و جهان، پیش از این و در مرحله نیمه نهایی"روسلان پاسیف" از روسیه (دارنده مدال برنز قهرمانی اروپا) را در راند طلایی شکست داده بود

دومین طلا

مسعود حجی زواره، تکواندوکار وزن 74- کیلوگرم کشورمان با 6 پیروزی متوالی با شایستگی بر سکوی قهرمانی جهان ایستاد و دومین مدال طلای ایران را در این مسابقات به نام خود ثبت کرد. مسعود حجی زواره نماینده وزن 74- کیلوگرم کشورمان در فینال رو در روی "نیکیتا رافالوویچ" از ازبکستان (نایب قهرمان بازیهای آسیایی اینچئون) قرار گرفت و با نتیجه 9 بر 7 برنده شد و با شایستگی مدال طلای وزن پنجم را به گردن آویخت تا تعداد مدال های طلای کشورمان به عدد 2 برسد.حجی زواره پیش از این در مرحله نیمه نهایی "البرت گائون" از روسیه (نایب قهرمان دوره قبل مسابقات قهرمانی جهان) را در راند طلایی شکست داد.تکواندوکار شایسته وزن 74- کیلوگرم کشورمان در مرحله مقدماتی این مسابقات، در اولین مبارزه خود "چنوف زاكاریا" از الجزایر را در پایان راند دوم با نتیجه 13 بر صفر از پیش رو برداشت، در ادامه با "تونی كانت" از كرواسی مبارزه كرد كه با نتیجه 16 بر 7 برنده از شیاپ‌ چانگ خارج شد، سپس برابر "رائول مارتینز گارسیا" از اسپانیا در 3 راند جذاب و دیدنی 7 بر 4 به برتری رسید و راهی مرحله یك چهارم شد. حجی زواره برای راهیابی به مرحله نیمه نهایی، "یوریل اردیانو" از مكزیك (قهرمان جهان در سال 2013) را در پایان 3 راند رقابت یكطرفه، 14 بر 4 شکست داده بود.در این وزن "اسماعیل کولی بالی" از مالی و "البرت گائون" از روسیه مشترکا بر سکوی سوم ایستادند.

حذف سجاد مردانی

سجاد مردانی با قبول شکست برابر دارنده مدال برنز المپیک از دور رقابتها کنار رفت. سجاد مردانی، تکواندوکار وزن 87+ کیلوگرم کشورمان، پس از یکدور استراحت در نخستین گام به مصاف "مارتین سدراس" از جزایر سیسیل رفت و در کمتر از 30 ثانیه در راند اول حریفش را ناک اوت کرد و برنده از شیاپ چانگ خارج شد. مردانی در ادامه رو در روی "روبلیز دسپایگن" از کوبا قرار گرفت که در پایان 3 راند مبارزه نزدیک و نفس گیر در نهایت 5 بر 4 نتیجه را واگذار کرد و از دور رقابتها کنار رفت.این بازیکن کوبایی مدال برنز المپیک و جهان را در کارنامه دارد.

تکواندو

اخلاقی کنار رفت

دررقابتهای مرحله مقدماتی وزن 73- كیلوگرم هانیه اخلاقی با قبول شکست برابر حریفش از دور رقابتها کنار رفت.
هانیه اخلاقی تکواندوکار وزن 73- کیلوگرم کشورمان در نخستین گام به مصاف "اسنا ایدین" از ترکیه (دارنده مدال برنز رقابتهای قهرمانی جهان 2009) رفت که در راند طلایی به برتری رسید و راهی دور دوم شد اما در این مرحله نتیجه را به "جکی گالووی" از امریکا واگذار کرد و از دور رقابتها کنار رفت.
عمیدی حذف شد

در رقابتهای مرحله مقدماتی وزن 87- كیلوگرم امید عمیدی با قبول شکست برابر نماینده چین تایپه از دور رقابتها کنار رفت. امید عمیدی تکواندوکار وزن 87- کیلوگرم کشورمان که در نخستین گام، "نیونگسا مالاندا" از کنیا را پیش رو داشت به دلیل حاضر نشدن این ورزشکار در این مبارزه، برنده علام شد و راهی دور بعد شد. نماینده کشورمان در دور دوم به مصاف "کیا چانگ" از چین تایپه (دارنده مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا) رفت که در ثانیه های پایانی و با اختلاف یک امتیاز، 14-13 نتیجه را واگذار کرد و گردونه مسابقات حذف شد.
علیزاده و یعقوبی نمایندگان امروز


کیمیا علیزاده و ابوالفضل یعقوبی نمایندگان روز ششم ایران در مسابقات قهرمانی جهان، برای رقابت با حریفانشان امروز (یکشنبه) بر روی شیاپ چانگ خواهند رفت. رقابتهای مرحله مقدماتی اوزان 57- کیلوگرم زنان و 63- کیلوگرم مردان پیگیری می شود. کیمیا علیزاده، تکواندوکار وزن 57- کیلوگرم کشورمان در این رقابتها ابتدا به مصاف "ماگدالنا لپروسکا" از هلند می رود و در صورت پیروزی باید با نماینده کرواسی رقابت کند.

"مارتینا زوبسیک" کروات مدال برنز المپیک 2008 پکن را در کارنامه دارد. در بخش مردان، ابوالفضل یعقوبی نماینده وزن 63- کیلوگرم ایران، در نخستین گام باید با "داویلانی" از برزیل رقابت کند و در صورت برتری، با یکی از تکواندوکاران تونس، قطر و یا کیپ ورد رقابت خواهد کرد.  نماینده کشورمان در دور سوم این رقابتها تکواندوکارانی از اردن، چاد، کلمبیا و یا اسلوونی را پیش رو دارد.

به نفرات اول این مسابقات 120 امتیاز، نفرات دوم 72 امتیاز و نفرات سوم 43.20 امتیاز برای افزایش امتیازات رنکینگ المپیکی، در راستای كسب سهمیه المپیك ریو 2016 تعلق خواهد گرفت.

بهمن اسدی
بخش ورزشی تبیان