تبیان، دستیار زندگی
سلام من سام زند هستم، به همراه هم گروهیم، کوروش کشمیری از مدرسه آل طه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم حمیده خیاطی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. ما در زمینه انرژی های پاک تحقیق و پژوهش کردیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آل طه
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

انرژی های پاک

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من سام زند هستم، به  همراه هم گروهیم، کوروش کشمیری از مدرسه آل طه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم حمیده خیاطی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. ما در زمینه انرژی های پاک تحقیق و پژوهش کردیم.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آل طه، در دهمین جشنواره

تبیان: علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟ و بیشتر درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید؟
ابتدا اجازه بدید انرژی را تعریف کنم. انرژی توانایی انجام کار است. انرژی به وجود نمی آید و از بین نمی رود و تنها از نوعی به نوع دیگر تبدیل می شود. انرژی های طبیعی مانند: آب، باد، خورشید
منابع انرژی عبارتند از سوخت های فسیلی مانند: نفت، گاز و انرژی های طبیعی مانند: آب، باد، خورشید. با استفاده از انرژی های طبیعی نظیر انرژی خورشید، باد، آب و غیره به جای انرژی های حاصل از سوخت های فسیلی می توانیم از آلودگی های زیست محیطی و خطرات آن جلوگیری کنیم. از سوی دیگر انرژی های فسیلی مانند: نفت، گاز و زغال سنگ روزی به پایان خواهد رسید.


با توجه به رو به پایان بودن انرژی های فسیلی و هم چنین آلوده شدن محیط زیست به دلیل استفاده از این نوع سوخت، این سئوالاتی برای ما پیش آمد. انرژی های پاک کدام هستند؟ چرا به انرژی های پاک نیازمندیم؟ و فواید استفاده از انرژی های پاک چیست؟


تبیان: به سئوالات پیش رو چگونه پاسخ گفتید و در طی روند کار به چه نتایجی رسیدید؟
همان طور که می دانید یکی از دلایل اصلی نیاز به انرژی های پاک آلوده شدن بیش از حد کره زمین می باشد. استفاده بیش از حد سوخت هایی مانند بنزین، گازوییل، زغال سنگ و ... باعث آلودگی هوا، آلودگی آب و هم چنین آلودگی محیط زیست می گردد. اگر ما نتوانیم از انرژی های پاک در آینده استفاده کنیم کره زمین به دلیل انواع آلودگی غیر قابل سکونت خواهد شد.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آل طه، در دهمین جشنواره

به عنوان مثال آلودگی هوا باعث بیماری های مختلف نظیر، سوزش و خارش در چشم، گوش، بینی و ایجاد سردرد، حالت تهوع، سر گیجه، بی حالی، انواع بیماریه ای حساسیتی، لکه های پوستی روی دست و صورت به خصوص در بانوان، التهاب ریه، آسم، عفونت های مجاری تنفسی، سرطان ریه، بیماری های قلبی و عروقی و سکته های قلبی می شود.


تنها راه حل فقط و فقط استفاده از انرژی های پاک است. یکی از انرژی های پاک استفاده از باد جهت تولید برق می باشد. از دیگر انرژی های پاک استفاده از نور خورشید جهت تولید برق و گرم کردن خانه ها و درست کردن غذا می باشد.


تبیان: لطفاً درباره انرژی باد بیشتر توضیح دهید و بفرمایید شما در این زمینه چه فعالیت عملی داشتید؟
اگر بخواهیم درمورد فواید انرژی باد بگوییم، می توان گفت: انرژی باد بر خلاف سوخت های فسیلی آلوده كننده محیط زیست نیست. همچنین توربین‌های بادی هیچ گونه مواد آلوده كننده ای را وارد هوا نمی كنند و در نتیجه باعث تولید باران اسیدی یا گازهای گلخانه‌ای نمی شوند.از همه مهم تر آنکه انرژی باد هیچ‌گاه تمام نمی‌شود. توربین‌های بادی را می‌توان در مزارع و مراتع نصب كرد و به این ترتیب از این مناطق روستایی كه بهترین مناطق بادخیز می‌باشند بهره ی اقتصادی برد. اما انرژی باد معایبی هم دارد و اینکه انرژی باد را نمی‌توان ذخیره كرد (مگر اینكه از باطری‌هایی برای ذخیره انرژی، استفاده شود). دیگر اینکه مكان‌های بادخیز خوب، غالباً در مناطق دورافتاده واقع شده‌اند كه از شهرهایی كه نیازمند برق می‌باشند فاصله بسیار دارند.


کاری که ما انجام دادیم برای آشنایی با انرژی باد و کاربرد آن ابتدا یک فرفره ساختیم که به وسیله باد کار می کند. سپس یک بادنما ساختیم و آن را امتحان کردیم و آزمایش فرفره و بادنما را در حیاط مدرسه انجام دادیم.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آل طه، در دهمین جشنواره

تبیان: دیگر انرژی پاکی که دربار ه آن تحقیق و پژوهش نمودید بیان کنید و بفرمایید شما در این زمینه چه فعالیت عملی داشتید؟
دیگر انرژی پاکی که ما درباره آن تحقیق کردیم انرژی خورشید است. خورشید، گوی غول پیکر درخشانی در وسط منظومه شمسی و تأمین کننده نور، گرما و انرژی های دیگر زمین است. انرژی خورشید را می توان جمع آوری کرد و در مصارف مختلف از آن استفاده کرد.

معمولاً با استفاده از تعداد زیادی آینه، پرتوهای نور خورشید را جمع آوری و پرقدرت می‌کنند و مجموعه آنها را بر روی کوره می‌تابانند تا دمایش خیلی بالا رود. ذره بین وسیله‌ای است که همین کار را انجام می‌دهد. می توان از این روش جهت ساخت آب گرمکن خورشیدی، گرمایش و سرمایش ساختمان، ساخت آب شیرین کن خورشیدی، خشک کن خورشیدی، اجاق خورشیدی و هم چنین کوره خورشیدی استفاده نمود.


آنچه ما انجام دادیم ساخت اجاق خورشیدی به وسیله فویل آلمینیوم و جعبه بود. سپس آن را در حیاط و در برابر نور خورشید آزمایش کردیم. در ابتدای کار آبی که قرار بود توسط اجاق خورشیدی دست ساز ما گرم شود دمای 11 درجه سانتی گراد را داشت. بعد از 2 ساعت دمای آب به 23 درجه و بعد از 4 ساعت به 34 درجه سانتی گراد رسید.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آل طه، در دهمین جشنواره

وقتی می توانیم از انرژی پاک و سالم و هم چنین پایان ناپذیر خورشید استفاده کنیم چرا باید از انرژی های فسیلی که موجب آلودگی هوا و محیط زیست می شود، بهره برد.


تبیان: چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟

از طریق دبیر پژوهش مان سرکار خانم حمیده خیاطی با جشنواره تبیان آشنا شدیم و بعد از انتخاب موضوع پژوهش از طریق سایت برای دهین جشنواره دانش آموزی تبیان ثبت نام کردیم.
به نظر من جشنواره خوبی است و باعث می شود دانش آموزان بتوانند فعالیت های علمی خود را ارائه دهند.


تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی
تنظیم: نسرین صادقی