تبیان، دستیار زندگی
سیاست خارجی آمریکا در سال های پس از جنگ جهانی دوم منطقه خاورمیانه را هدف قرار داده تا بتواند در این موقعیت استراتژیک، خودی نشان دهد و منافع خود را تامین کند؛ این امر در سال های اخیر به شدت تقویت شده و شرایط بحرانی خاصی بر منطقه حاکم کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریکا مبدع تحجر مدرن


سیاست خارجی آمریکا در سال های پس از جنگ جهانی دوم منطقه خاورمیانه را هدف قرار داده تا بتواند در این موقعیت استراتژیک، خودی نشان دهد و منافع خود را تامین کند؛ این امر در سال های اخیر به شدت تقویت شده و شرایط بحرانی خاصی بر منطقه حاکم کرده است.
امریکا

ایالات متحده آمریکا در سال های اخیر با طراحی نقشه خاورمیانه جدید و ایجاد بحران های ساختگی در منطقه، شرایط غیرقابل تحملی در منطقه پدید آورده است. کشتار بالای مردم و واگرایی جریانات مسلمان و تقسیم کشورهای مسلمان به دو یا چند نقطه و منطقه در واقع یکی از گام های اساسی این اختلاف افکنی و فعالیت های ضد اسلامی دولت آمریکا و غرب است. امروز نیز با طرح مباحثی در مورد امنیت منطقه و خلیج فارس سعی دارد، دامنه نفوذ خود را گسترش دهد. شرایط امروز منطقه، به دلیل برخی سیاست های نامعقول و متحجرانه کشورهای عربی، روندی بحرانی به خود گرفته و همین مساله سبب شده است که کشورهای مختلف اجازه دخالت به خود برای تامین امنیت را بدهند. از سال های دور خلیج فارس به عنوان محلی برای ترانزیب 44 درصد نفت دنیا، برای غرب دارای جایگاه ویژه ای بوده و از این رو برای تسلط بر آن از هیچ اقدامی در ایجاد حکومت های خودکامه و وابسته فروگذاری نکرده است. پیش از انقلاب اسلامی اطلاق نام ژاندارم منطقه به ایران در این راستا قابل توجیه است. تلاش برای ایجاد بی ثباتی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ میان ایران و عراق، همگی از این منظر قابل توصیف است که امریکا در تلاش بوده با ایجاد بحران های ساختگی، لزوم حضور خود در منطقه را توجیه کند. حمایت های بی جای غرب از عربستان در حمله به یمن و نیز تلاش های بی حد و مرز برای تامین امنیت اسرائیل، چیزی جز بی ثباتی بر منطقه حاکم نمی کند، کما اینکه آنچه در سال های اخیر شاهد آن بودیم، تایید این مساله بوده است. البته شکل گیری محور مقاومت در منطقه، اقدامی موثر برای ایجاد ترمز در برابر این اقدامات تلقی میشود، ولی باید گفت که بدون همکاری و همراهی تمام کشورهای اسلامی، نمی توان مانع نفوذ غرب در منطقه شد؛ امری که باید اعتراف کرد که تاکنون محقق نشده و در سال های آتی نیز با روند حاکم بر کشورهای مسلمان و به ویژه عربی تحقق ناپذیر می نماید. تلاشی که پیامبر اسلام برای رفع جاهلیت و برقراری اتحاد میان مسلمانان صورت دادند، امروز با تهدید جدی مواجه است به گونه ای که عده ای از سران متحجر عرب برای تامین منافع خود و غرب، در تحجری نوین دست به کشتار مردم بیگناه در یمن، عراق و سوریه بزنند و هیچ کس یارای پاسخگویی از آنان را نداشته باشد.

پیش از انقلاب اسلامی اطلاق نام ژاندارم منطقه به ایران در این راستا قابل توجیه است. تلاش برای ایجاد بی ثباتی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ میان ایران و عراق، همگی از این منظر قابل توصیف است که امریکا در تلاش بوده با ایجاد بحران های ساختگی، لزوم حضور خود در منطقه را توجیه کند

این روند هرچند ممکن است مدتی دوام داشته باشد، قطعا ماندگار نخواهد بود و آینده شوم و خطرناکی برای آنان رقم خواهد زد. دیری نخواهد پائید که دامنه اعتراضات و تروریسمی که خود پدید آورده اند، دامن خود آنان را خواهد گرفت و خود قربانی اقدامات شان خواهند شد. بی شک شرایط امروز منطقه بیش از آنکه حاصل از مدیریت چند کشوری عربی باشد، ناشی از تلاش های غرب برای مقابله با ایران و خط مقاومت است. غرب و آمریکا، به دلیل عدم توانایی برای ورود به جنگ مستقیم بر اساس تجربیات  گذشته، جنگی نیابتی را در منطقه راه انداخته اند تا ایران و خط مقاومت را تضعیف نمایند؛ این همان امری است که رهبری از آن به عنوان جاهلیت مدرن یاد کرده اند. چرا که سران عرب با جاهلیت به ارث رسیده از دوران پیش از رسول الله، البته با ورژن جدید تر، تمام پول و سرمایه خود را صرف خرید سلاح از کارخانه های اسلحه سازی غرب کرده اند تا بر سر برادران خود بریزند و قدرت غرب را در منطقه تثبیت کنند. این روند نامیمون می تواند، آینده منطقه را با مشکلات جدی مواجه کند و شرایط وخیمی بر مردم منطقه تحمیل نماید. شرایط امروز منطقه، لزوم جدی نگری به حوادث و درس آموزی از تحولات را ایجاد می کند. امید است که سران متحجر عرب به صورت جدی تری به این مساله بنگرند و مردم منطقه را دریابند. شاید امیدی واهی.... 
هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان

مطالب مرتبط:

انتخاب امریکا در خاورمیانه چیست؟

سایه آمریكا بر سازمان ملل

اسراری از اقدامات ضد ایرانی آمریکا