تبیان، دستیار زندگی
اگر بدانید که یکی از چیزهایی که می تواند زندگی ما را چنان زیبا کند که تصورش غیر ممکن باشد و آن را مانند بهشت برین خواستنی کند و یا جوری زشت و نازیبا کند و به قهقرای تاریکی ها ببرد که از آن به خدا پناه می بریم، زبان است، چه می گویید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب صیدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عمل جراحی برای زیبایی زبان!


اگر بدانید که یکی از چیزهایی که می تواند زندگی ما را چنان زیبا کند که تصورش غیر ممکن باشد و آن را مانند بهشت برین خواستنی کند و یا جوری زشت و نازیبا کند و به قهقرای تاریکی ها ببرد که از آن به خدا پناه می بریم، زبان است، چه می گویید؟


زبان

اگر بگوییم چقدر انسان هایی بودند که به واسطه همین زبان، زندگیشان سیاه شد، باور می کنید و یا یکی از آنها را می توانید در ذهن یاد بیاورید؟
از بزرگ ترین نعمت هایی که خداوند در اختیار انسان قرار داده "زبان" است. زبان به غیر از اینکه به انسان در درک مزه های گوناگون خوردنی ها کمک می کند، به انسان ها در انتقال مفاهیم نیز کمک می کند.  به طوری که در برقراری ارتباط ما با دیگران اولین نگرش و برداشت از انسان مربوط به نحوه ی سخن گفتن و گفتار ماست. چرا که محتوای صحبت و حرف های هرکس نشانگر شخصیت و نگرش اوست. چنانچه گفته شده است: تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد.
در این میان برخی با بد زبانی و استفاده غلط به غیر از ناشکری از این نعمت خداوند متعال به راحتی خود و اطرافیانشان را از این نعمت الهی محروم می کنند، به طوری که زندگی را سیاه و تاریک می سازند.حال چگونه با استفاده از این نعمت الهی، زندگی را برای خود و اطرافیانمان قشنگ و دلپذیر کنیم و چگونه مثل بلبل چه چه بزنیم که همگان را خوش آید؟


رمز و راز زیبا سخن گفتن
قرآن کریم زیباترین کلام هستی، رمز و راز زیبا سخن گفتن را چنین به ما می آموزد: 
1- "قولاً سدیداً" «مستدل و محكم باشد.».
2- "قولاً معروفاً" «پسندیده و به اندازه باشد.».
3- "قولاً لیّناً" «نرم و مهربانانه باشد.».
4- "قولاً بلیغاً" «شیوا و رسا و واضح باشد.».
5- "قولا كریماً" «كریمانه و بزرگوارانه باشد.».
6- "قولو للناس حسنا" «زیبا، ‌نیكو و مطلوب باشد.». 
7- "یقولوا التی هی احسنگ «بهترین ‌ها گفته شود». 
8- "جادلهم بالّتی هی احسن" «حتی مجادلات و گفت‌ و گوهای انتقادی، به بهترین وجه باشد.».

پسندیده سخن گفتن، هم امنیت خاطر به دنبال می آورد، هم زندگی مسالمت آمیز با دیگران را در زندگی فراهم می سازد. «به مردم ناسزا نگو که دشمنی آنان را به دست می آوری

آثار زیبا سخن گفتن
سخن زیبا، آثار و برکات زیادی دارد و کسی که زبان خود را به‏ زیباگویی عادت دهد، از این برکات، بهره‏ مند خواهد شد.
1- پیامبر اکرم (صلی اله علیه و آله و سلم) زیبایی مرد را در زیبایی کلام او می داند.


2- امام علی (علیه السلام) خوش‏زبانی را موجب ازدیاد دوستان،کم‏ شدن دشمنان معرّفی می‏کند.  «زبانت را به نرم‏گویی و سلام‏ دادن عادت ده تا دوستان تو بسیار ودشمنانت اندک شود.».


3- امام زین العابدین (علیه السلام) به پنج نمونه از آن آثار اشاره فرموده است. «سخن زیبا، مال و ثروت را زیاد می ‏کند، روزی را افزایش می‏دهد، مرگ را به تأخیر می ‏اندازد، آدمی را محبوب خانواده ‏اش می ‏سازد و او را وارد بهشت ‏می‏کند.»
امیرالمومنین (علیه السلام) یکی از راه های به دست آوردن حکمت را در زیبا سخن گفتن می داند و در حدیثی می فرمایند: « بدست آوردن حکمت به زیبا نمودن گفتار و به کارگیری نرمی در گفتار و رفتار است.»


4- زبان بد باعث تیرگی زندگی می شود. سه چیز زندگی را تیره و کدر می سازد: حاکم ستم پیشه، همسایه بد و زن بد زبان.


5- پسندیده سخن گفتن، هم امنیت خاطر به دنبال می آورد، هم زندگی مسالمت آمیز با دیگران را در زندگی فراهم می سازد. «به مردم ناسزا نگو که دشمنی آنان را به دست می آوری.».


6- عزت و پس سربلندی با زیبا سخن گفتن و احترام به دیگران به دست می آید. پیامبر اکرم (صلی اله علیه و آله و سلم) ذلیل ترین مردم کسی می داند که به مردم توهین می کند و ناسزا می گوید.


7- زیبا سخن گفتن باعث عاقبت بخیری انسان می شود. امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «هر انسانی که دیگران را مورد طعن قرار می دهد و به چشم دیگران می کوبد، نمی میرد مگر به بدترین مرگ و سزاوار و نزدیک است که عاقبت به خیر نشود.».

پس برای زیبا سخن گفتن و به دست آوردن برکات آن بهتر است تمرین کنیم، هر چند در ابتدا برایمان سخت و دشوار باشد. سعی کنیم زبان خود را به کلام زیبا عادت بدهیم و آن قدر در این کار اصرار داشته باشیم که از زبان ما جز سخن زیبا شنیده نشود. به راستی که زبان سرمایه ی بزرگی است، اگر قدرش را بدانیم.

زینب صیدی

بخش زیبایی تبیان


مطالب مرتبط:

شما چقدر زیبایید 
من با کلاسم و اروپا رفته 
آیا واقعا خداوند زیبایی را دوست دارد 
هنرمندانی با روح پاک انسانی 
زیبای فراموش شده 
لباس های ما در دیار باقی چگونه است 
وقتی ادم برفی ها قهر می کنند 
جراحی زیبایی روی ذهن 
رمز داشتن یک زندگی زیبا 
برای دختر شما خواستگار اومده 
چرا بعضی ها همه چی دارند 
خوشتیپی به نیت خدا 
دستان زیبای تو یک دنیا حرف دارد 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.