تبیان، دستیار زندگی
محمدعلی سپانلو در سن هفتادوپنج سالگی از دنیا رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمدعلی سپانلو درگذشت

محمدعلی سپانلو در سن هفتادوپنج‌سالگی از دنیا رفت.

بخش ادبیات تبیان
محمدعلی سپانلو

این شاعر، پژوهشگر و مترجم پیشکسوت شامگاه دوشنبه 21 اردیبهشت‌ماه در بیمارستان درگذشت. سپانلو که چند سالی از سرطان ریه رنج می‌برد اخیرا در پی ناراحتی ریوی و تنفسی در بخش ICU بیمارستانی در تهران بستری شده‌ بود.

مهدی اخوت، دوست و همخانه سپانلو، درباره درگذشت این شاعر گفت: ساعت از 11 شب گذشته بود که از بیمارستان زنگ زدند «سپان» دچار ایست قلبی شده است.

اخوت درباره برگزاری مراسم تشییع و خاک‌سپاری سپانلو و این‌که وصیتی در این‌باره داشته است اظهار کرد: درباره محل خاک‌سپاری با من صحبتی نکرده بود ولی بعضی دوستان می‌گویند دلش می‌خواسته در امام‌زاده طاهر دفن شود که نمی‌دانم ممکن هست یا نه و باید درباره چگونگی برگزاری مراسم تصمیم بگیریم.

محمدعلی سپانلو که به «شاعر تهران» معروف بود متولد 29 آبان‌ماه سال 1319 در تهران بود. «رگبارها»، «پیاده‌روها»، «سندباد غایب»، «هجوم»، «نبض وطنم را می‌گیرم»، «خانم‌زمان»، «تبعید در وطن»، «ساعت امید»، «خیابان‌ها، بیابان‌ها»، «فیروزه‌ در غبار»، «پاییز در بزرگراه»، «ژالیزیانا»، «کاشف از یادرفته‌ها» و «قایق‌سواری در تهران» از مجموعه‌ شعرهای این شاعرند.

همچنین ترجمه‌ «آن‌ها به اسب‌ها شلیک می‌کنند» نوشته‌ هوراس مک‌کوی، «مقلدها» نوشته‌ گراهام گرین، «شهربندان» و «عادل‌ها» نوشته‌ آلبر کامو، «کودکی یک رییس» نوشته‌ ژان پل سارتر، «دهلیز و پلکان» شعرهای یانیس ریتسوس و «گیوم آپولینر در آیینه‌ آثارش» - شعرها و زندگی‌نامه‌ گیوم آپولینر - از دیگر آثار منتشرشده‌ او هستند.

محمدعلی سپانلو که در سال‌های دور تجربه حضور در فیلم‌های «آرامش در حضور دیگران» (ناصر تقوایی / 1351)، «ستارخان» (علی حاتمی / 1351) و «شناسایی» (محمدرضا اعلامی / 1366) را داشت در سال 1380 هم در فیلم «رخساره» امیر قویدل به ایفای نقش پرداخت.

محمدعلی سپانلو شاعری‌ است که در سال 1347 و یک ماه بعد از اولین حمله اسراییل به فلسطین، شعری در حمایت از فلسطینی‌ها نوشت.

او در این‌باره می‌گوید: در زمان شاه که هیچ‌یک از روشنفکران حواس‌شان به فلسطین نبود، من این شعر را به‌عنوان پرچمی در دفاع از فلسطین بلند کردم، آن‌هم در زمانی که رژیم شاه تمام و کمال از اسراییل حمایت می‌کرد.


منبع: ایسنا