تبیان، دستیار زندگی
پاسور فنلاندی فصل گذشته تیم جواهری گنبد در لیگ برتر والیبال، مدت ها پس از اتمام قراردادش با این تیم و پایان لیگ برتر در ایران بود. کسپر وورینن پس از بازی در لیگ ایران به اردوی تیم ملی فنلاند هم دعوت شد اما نتوانست جایی در بین 14 بازیکن نهایی پیدا کند. او
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسور فنلاندی: ایران کشور بی نظیری است


پاسور فنلاندی فصل گذشته تیم جواهری گنبد در لیگ برتر والیبال، مدت‌ها پس از اتمام قراردادش با این تیم و پایان لیگ برتر در ایران بود. کسپر وورینن پس از بازی در لیگ ایران به اردوی تیم ملی فنلاند هم دعوت شد اما نتوانست جایی در بین 14 بازیکن نهایی پیدا کند. او بازی‌های دوستانه تیم ملی ایران و فنلاند را از سکوی تماشاگران‌ نگاه می‌کند.

چطور شد که ایران را برای ادامه بازی خود انتخاب کردی؟

پاسور فنلاندی

من اطلاعات کمی در مورد ایران داشتم به همین خاطر وقتی مدیر برنامه‌هایم به من اطلاع داد که پیشنهادی از ایران دارم، برایم خیلی جالب بود. به مدیر برنامه‌هایم گفتم صبر کند. من یک دوست ایرانی در فنلاند دارم. با او تماس گرفتم و از او فقط یک سوال پرسیدم: آیا ایران امن است؟ او به من خندید و گفت که ایران کشور بی‌نظیری است و اگر پیشنهادی از آن دارم بهتر است آن را قبول کنم. من هم بلافاصله به مدیر برنامه‌ام گفتم که به ایران می‌روم. تصمیم‌گیری من فقط 3 ثانیه طول کشید.

وبلاگ بسیار مفصل و مشروحی در مورد ایران داری.

من صدها دوست در فنلاند دارم که شنیده بودند من می‌خواهم به ایران بروم. آن‌ها برای من ایمیل می‌زدند تا جویای حال من شوند؛ به همین خاطر من روزانه صدها ایمیل دریافت می‌کردم؛ به همین خاطر تصمیم گرفتم یک وبلاگ بسازم و چون به نوشتن علاقه دارم، هر روز مطالب زیادی در آن منتشر می‌کردم. خیلی زود تعداد بازدیدکنندگان وبلاگ من به رقم عجیب 5 هزار نفر رسید و حتی تلویزیون ملی فنلاند هم از وبلاگ من، مطالبی را پخش کرد. من از این تعداد بازدید‌کننده واقعا تعجب کرده بودم. حضور من در ایران یک اتفاق بزرگ برای فنلاندی‌ها بود به طوری که پس از بازگشتم به فنلاند به برنامه‌های تلویزیونی مختلفی دعوت شدم.

پس از یک فصل کامل بازی در لیگ ایران، سطح این لیگ را چطور ارزیابی می‌کنی؟

خیلی بالا. من مطمئن هستم که 4 تیم برتر ایران به راحتی می‌توانند در لیگ قهرمانان اروپا بازی کنند. به نظر من می‌توانیم لیگ ایران را در کنار لیگ کشورهایی مثل روسیه، لهستان و ترکیه قرار دهیم. علاوه بر این، لیگ ایران در حال پیشرفت است.

درباره پیشرفت تیم ملی والیبال ایران در چند سال گذشته چه نظری داری؟

من بازی‌های ایران در لیگ جهانی و مسابقات قهرمانی جهان در فنلاند را دیده‌ام. خیلی‌ها از خولیو ولاسکو و تاثیر حضور این مربی با دانش در ایران حرف می‌زنند. تیم ملی شما به یک مربی سطح بالا نیاز داشت. من به مربیان ایرانی توصیه می‌کنم که انگلیسی یاد بگیرند و در کلاس‌های مربیگری سطح بالای جهان شرکت کنند چون پتانسیل و انرژی زیادی دارند.

من یک دوست ایرانی در فنلاند دارم. با او تماس گرفتم و از او فقط یک سوال پرسیدم: آیا ایران امن است؟ او به من خندید و گفت که ایران کشور بی‌نظیری است و اگر پیشنهادی از آن دارم بهتر است آن را قبول کنم. من هم بلافاصله به مدیر برنامه‌ام گفتم که به ایران می‌روم. تصمیم‌گیری من فقط 3 ثانیه طول کشید

ولاسکو در ایران چه کاری انجام داد؟

او تیم ملی ایران را از نظر ذهنی، جسمی، تکنیکی و تاکتیکی به نقطه قابل قبولی رساند. تیم ملی فنلاند هم در حال سپری کردن چنین دورانی است. ما با والیبال سطح اول جهان آشنا نبودیم و به همین خاطر از کاستلانی (مربی سرشناس آرژانتینی) خواستیم که این موضوع را به والیبال فنلاند آموزش دهد. پولی که به مربیان خارجی درجه یک پرداخت می‌شود به مرور زمان باز خواهد گشت.

ارزیابی تو از اسلوبودان کواچ چیست؟

من این مربی صرب را چندان نمی‌شناسم و فقط می‌توانم بگویم که میراث باارزشی از ولاسکو دریافت کرده است.

تو خودت یک پاسور هستی. بهترین پاسور ایران چه کسی است؟

2 دسته از بازیکنان هستند که در بازی بیشترین تاثیر را دارند، مدافعان وسط و پاسورها. به نظر من تمام تیم‌های ایرانی 2 پاسور خوب دارند. برای مثال، پیکان، امیر حسینی و نیکو فرریکس را در اختیار دارد. تیم میزان مشهد هم مهدی مهدوی، جوردی باربرا و در آخر فصل، ولادو پتکوویچ را داشت. سعید معروف،‌ یکی از بهترین پاسورهای دنیاست و امیر حسینی هم عالی کار کرده است. پاسخ دقیقی به این سوال نمی‌توانم بدهم ولی پاسورهای زیادی در لیگ ایران بازی می‌کنند که از خیلی از پاسورهای اروپایی بهتر هستند.

بخش ورزشی تبیان

منبع : خراسان