تبیان، دستیار زندگی
مواد غذایی ارگانیک برای محیط زیست مناسب تر هستند، در تهیه آن ها از سموم و آفت کش ها استفاده نمی شود و درعین حال فرم ظاهری مناسبی ندارند، گران تر هستند و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا مواد غذایی ارگانیک بهتر هستند؟


مواد غذایی ارگانیک برای محیط زیست مناسب‌تر هستند، در تهیه آن‌ها از سموم و آفت‌کش‌ها استفاده نمی‌شود و درعین‌حال فرم ظاهری مناسبی ندارند، گران‌تر هستند و ...

محصولات ارگانیک

کلمه ارگانیک به معنای روشی است که کشاورزان و دامداران محصولات کشاورزی خود مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات، لبنیات و گوشت را تولید می‌کنند و رشد می‌دهند. کشاورزی ارگانیک تلاش می‌کند تا محصولات را به‌گونه‌ای پرورش دهد که برای حفظ منابع طبیعی (خاک، آب و ...) و کاهش آلودگی محیط زیست مناسب‌تر باشد. کشاورزانی که محصولات ارگانیک را تولید می‌کنند از روش‌های متعارف برای بارورسازی و کنترل علف‌های هرز استفاده نمی‌کنند. مثالی برای کشاورزی ارگانیک استفاده از بارورسازی طبیعی گیاهان، غذادهی طبیعی خاک، استفاده از روش تناوب زراعی، استفاده از مالچ برای مدیریت کردن علف‌های هرز و ... است.


این ماده غذایی ارگانیک است یا نه؟ برچسب ماده غذایی را چک کنید:

استانداردی برای غذاهای ارگانیک منتشر شده است که نحوه رشد گیاهان، سازمان‌دهی و فرآیند آن‌ها را تعیین می‌کند.

100 درصد ارگانیک: برای استفاده از این عبارت باید مواد غذایی کاملاً ارگانیک باشند یا از مواد غذایی تشکیل شده باشند که همگی کاملاً ارگانیک هستند. محصولاتی که 100 درصد ارگانیک هستند از یک ماده غذایی تشکیل یافته‌اند، مانند میوه‌ها، سبزیجات، تخم‌مرغ و.... این مواد غذایی برچسب صد در صد ارگانیک خواهند داشت.


ارگانیک: محصولاتی که حداقل 95 درصد مواد ارگانیک داشته باشند، این نشان را دریافت خواهند کرد. محصولاتی که شامل بیشتر از یک ماده غذایی هستند در این گروه قرار می‌گیرند و بر اساس تعداد مواد غذایی ارگانیک آن مشخص خواهند شد. مانند غلات صبحانه، آبمیوه و ...


دارای مواد غذایی ارگانیک: محصولاتی که حداقل 70 درصد مواد غذایی ارگانیک داشته باشند، این عبارت بر روی برچسب آن‌ها درج می‌شود، اما نشان ارگانیک ندارد. مواد غذایی که کمتر از 70 درصد مواد ارگانیک تشکیل شده باشند. نشان یا عبارت ارگانیک را به‌هیچ‌وجه بر روی محصول نخواهند داشت. اگرچه ممکن است از چند ماده ارگانیک در آن‌ها استفاده شده باشد.

سعی کنید از همه انواع میوه‌ها، سبزیجات و ... استفاده کنید. وقتی از مواد غذایی متنوع و از گونه‌هایی متفاوت انتخاب می‌کنید، همین باعث می‌شود تا کمتر در معرض یک آفت‌کش خاص قرار گیرید

آیا ارگانیک و طبیعی به یک معنا است؟
نه، ارگانیک و طبیعی به یک معنا نیست. شما ممکن است بر روی ماده غذایی این نشان‌ها را ببینید: طبیعی، کاملاً طبیعی، صد درصد طبیعی، بدون هورمون و ... . این عبارت‌ها درست هستند اما به معنای ارگانیک نمی‌باشند. تنها غذاهایی که مطابق با استاندارد "ارگانیک" باشند، نشان ارگانیک را دریافت خواهند کرد.


غذاهای ارگانیک مغذی‌تر هستند؟
در مطالعه‌ای که به‌منظور مقایسه مواد غذایی ارگانیک و غذاهای متعارف صورت گرفت مشخص گردید که این غذاها از جهت میزان مواد مغذی تفاوت چشمگیری با یکدیگر ندارند.


چرا بهتر است، مواد غذایی ارگانیک را انتخاب کنیم؟
فاکتورهای متعددی برای انتخاب غذای ارگانیک موثر است. بعضی از مردم مزه غذاهای ارگانیک را ترجیح می‌دهند. اما علل بنیادین دیگری برای ترجیح این مواد غذایی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:


آفت‌کش‌ها: در کشاورزی متعارف از آفت‌کش‌های شیمیایی برای محافظت محصولات زراعی از حشرات، آفات و بیماری‌ها استفاده می‌شود. وقتی کشاورزان آفت‌کش‌ها را بر روی گیاهان اسپری می‌کنند، باقیمانده این سموم بر روی محصولات وجود خواهد داشت. اما کشاورزان ارگانیک از به دام انداختن حشرات، انتخاب دقیق محصولات (انتخاب گونه‌های مقاوم به بیماری‌ها به‌وسیله مهندسی ژنتیک یا سایر روش‌ها)، شکار حشرات، استفاده از میکروارگانیسم‌های مفید به‌جای کنترل آفات زراعی مخرب و ... استفاده می‌کنند. بسیاری از مردم غذاهای ارگانیک را انتخاب می‌کنند تا از این سموم و آفات دور باشند. باقی‌مانده سموم بر روی محصولات ارگانیک به میزان چشمگیری کمتر از محصولات متعارف است؛ ولی با این وجود میزان سموم در محصولات متعارف نیز از میزان استاندارد بیشتر نیست.


افزودنی‌های خوراکی: مقررات ارگانیک، استفاده از افزودنی‌ها (موادی که در طی فرآیند شدن مواد غذایی به آن‌ها اضافه می‌شود)، عوامل غنی‌سازی، نگه‌دارنده‌ها، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، رنگ‌های مجاز خوراکی، طعم‌دهنده‌ها، مونوسدیم گلوتامات و ... را در محصولات ممنوع و به شدت محدود کرده است.


محیط زیست: بسیاری از افراد از محصولات ارگانیک استفاده می‌کنند زیرا این مواد برای محیط زیست مناسب‌تر هستند. در حقیقت محصولات ارگانیک آلودگی کمتری دارند و کیفیت آب و خاک را حفظ می‌کنند.

ارگانیک

چرا محصولات ارگانیک کمتر خریداری می‌شوند؟
یکی از معمول‌ترین نگرانی‌ها در خصوص غذاهای ارگانیک قیمت آن است. مواد غذایی ارگانیک به نسبت مواد غذایی معمول از قیمت بالاتری برخوردار هستند؛ زیرا عملیات کشاورزی در حالت ارگانیک بسیار گران‌قیمت است.
برای نگه‌داری میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک از نگه‌دارنده‌ها و موم‌ها استفاده نمی‌شود در نتیجه این مواد زودتر فاسد می‌شوند. همچنین مواد غذایی ارگانیک اشکالات ظاهری بیشتری دارند: مثلاً کوچک‌تر هستند، فرم زیبایی ندارند، رنگ یکدست و منظمی ندارند و ...


راهنماهای ایمنی غذایی:
تنوع غذایی داشته باشید: سعی کنید از همه انواع میوه‌ها، سبزیجات و ... استفاده کنید. وقتی از مواد غذایی متنوع و از گونه‌هایی متفاوت انتخاب می‌کنید، همین باعث می‌شود تا کمتر در معرض یک آفت‌کش خاص قرار گیرید.

میوه‌ها و سبزیجات را در فصل خودش خریداری کنید: برای دریافت تازه‌ترین محصولات از مغازه‌دار بپرسید کدام‌یک تازه‌تر است و سعی کنید هر میوه یا سبزی را در فصل طبیعی خودش خریداری کنید و از خرید محصولاتی که در انبارها برای چندین ماه نگهداری شده‌اند پرهیز کنید.


برچسب مواد غذایی را با دقت مطالعه فرمایید: تنها به اینکه روی ماده غذایی نوشته شده است ارگانیک یا اینکه از مواد ارگانیک تهیه شده است اکتفا نکنید. بسیاری از چنین محصولاتی همچنان دارای مقادیر فراوانی شکر، نمک، چربی یا کالری هستند.


میوه‌ها و سبزیجات را با آب فراوان بشویید: شستشوی میوه‌ها و سبزیجات باعث می‌شود تاحدی آلودگی‌ها، باکتری‌ها، باقی‌مانده سموم و آفت‌کش‌ها از روی سطح محصولات زدوده شود. البته بسیاری از سموم از طریق شستشو از بین نمی‌روند و لازم است که حتماً پوست میوه‌ها یا سبزیجات گرفته شود که از این طریق بسیاری از مواد مغذی و فیبر این محصولات از دست می‌رود.

بینه خوشنودی راد – کارشناس تغذیه
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منبع: mayoclinic

مطالب مرتبط:
چند دلیل خوب برای مصرف مواد غذایی ارگانیک
میوه و سبزی ارگانیک بخرید
غذاهای ارگانیک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.