تبیان، دستیار زندگی
طراح طرح دو فوریتی نظارت مجلس بر توافق احتمالی هسته ای با اشاره به جزئیات این طرح، اظهار داشت: براساس این طرح، اولا توافق باید در مجلس تصویب شود و ثانیا هیئتی از مجلس شورای اسلامی بر روند اجرای توافق احتمالی نظارت داشته باشد و گزارش آن را هر 3 ماه یک بار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات طرح نظارت مجلس بر توافق هسته‌ای


طراح طرح دو فوریتی نظارت مجلس بر توافق احتمالی هسته‌ای با اشاره به جزئیات این طرح، اظهار داشت: براساس این طرح، اولا توافق باید در مجلس تصویب شود و ثانیا هیئتی از مجلس شورای اسلامی بر روند اجرای توافق احتمالی نظارت داشته باشد و گزارش آن را هر 3 ماه یک‌ بار به اطلاع مردم و هیئت‌رئیسه مجلس برساند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از تهیه طرح دو فوریتی نظارت مجلس بر توافق احتمالی هسته‌ای با امضای بیش از ۶۰ تن از بهارستان‌نشینان خبر داد و گفت: با تکمیل امضاها به ۱۵۰ امضای نمایندگان مجلس، این طرح تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس می‌شود.

نقوی حسینی

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم از تهیه طرح دو فوریتی نظارت مجلس بر توافق احتمالی هسته‌ای خبر داد و گفت: این طرح دارای یک ماده واحده و 2 تبصره می‌باشد.

وی افزود: تاکنون بیش از 60 امضا برای طرح دو فوریتی نظارت مجلس بر توافق احتمالی هسته‌ای جمع‌آوری شده است که به‌طور قطع تعداد امضاهای این طرح به بیش از 150 امضا خواهد رسید که پس از تکمیل شدن امضاها، این طرح را تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس خواهیم کرد.

طراح طرح دو فوریتی نظارت مجلس بر توافق احتمالی هسته‌ای با اشاره به جزئیات این طرح، اظهار داشت: براساس این طرح، اولا توافق باید در مجلس تصویب شود و ثانیا هیئتی از مجلس شورای اسلامی بر روند اجرای توافق احتمالی نظارت داشته باشد و گزارش آن را هر 3 ماه یک‌ بار به اطلاع مردم و هیئت‌رئیسه مجلس برساند.

نقوی‌‌حسینی همچنین به هدف طراحان تهیه این طرح اشاره کرد و افزود: به دنبال اقدامات مزورانه آمریکایی‌ها و سابقه عهدشکنی این دولت درباره توافق ژنو و سیاست‌های دوگانه‌ای که دولت این کشور در پیش گرفته است، نمایندگان مجلس بنا دارند از ظرفیت‌های قانون اساسی برای نظارت مجلس بر توافق احتمالی هسته‌ای استفاده کنند.

به دلیل اینکه آمریکایی‌ها به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند و سابقه‌شان نشان داده که اگر پای هر برگه‌ای را امضا کنند، تعهدی به اجرای آن ندارند، بنابراین ما باید ضمانت‌های لازم برای پیشگیری را در اختیار داشته باشیم تا اگر چنانچه توافقی امضا شد، اما در روند اجرا عهدشکنی صورت گرفت، مجلس بتواند ورود پیدا کرده و اقدامات لازم را انجام دهد

وی ادامه داد: براساس اصل 77 قانون اساسی کلیه مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و توافق‌نامه‌ها باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، البته از طرفی نیز طبق اصل 125 قانون اساسی، رئیس‌جمهور زمانی می‌تواند توافق‌نامه، مقاوله‌نامه و قراردادی را امضا کند که این طرح به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده باشد، بنابراین مجلس فقط می‌خواهد از ظرفیت‌‌های قانون اساسی استفاده کند و بنای مقابله با کسی را هم ندارد، زیرا این‌ها ظرفیت‌هایی است که قانون اساسی برای مجلس پیش‌بینی کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه آمریکایی‌ها به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند و سابقه‌شان نشان داده که اگر پای هر برگه‌ای را امضا کنند، تعهدی به اجرای آن ندارند، بنابراین ما باید ضمانت‌های لازم برای پیشگیری را در اختیار داشته باشیم تا اگر چنانچه توافقی امضا شد، اما در روند اجرا عهدشکنی صورت گرفت، مجلس بتواند ورود پیدا کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در طرح 2فوریتی دیگری قصد دارند که اجرای توافق نهایی هسته‌ای را منوط به تصویب آن در مجلس کنند.

بخش سیاست تبیان

منبع : تابناک