تبیان، دستیار زندگی
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه جنگی که در یمن پیش آمده حمله ناجوانمردانه یک همسایه با بمباران آنهاست، گفت: یک حکومتی که مسائل سیاسی منطقه و جهان را نمی فهمد و نمی داند و تازه کار است، بعد از سالیان دراز آمده و می خواهد خود را نشان دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موضع گیری جدید روحانی درباره یمن


رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه جنگی که در یمن پیش آمده حمله ناجوانمردانه یک همسایه با بمباران آنهاست، گفت: یک حکومتی که مسائل سیاسی منطقه و جهان را نمی‌فهمد و نمی‌داند و تازه‌کار است، بعد از سالیان دراز آمده و می‌خواهد خود را نشان دهد.

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در همایش انسان مهربان، دنیای آرام ویژه مراسم هفته هلال‌احمر که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهارداشت: بنده به همه شما فداکاران صحنه امداد و نجات و کمک به مردم شریف ایران، هفته هلال‌احمر را تبریک عرض می‌کنم و ان‌شاءلله همه ما بتوانیم در راه خدمت مردم گام‌ها و قدم‌های بلندتری را برداریم.

روحانی

وی افزود: شاید ویژگی هلال‌احمرها و همچنین صلیب سرخ‌ها را بر این مبنا باشد که این جمعیت‌ها فقط به درد و آلام انسان‌ها فارغ از ملیت، نژاد، زبان، مذهب، ایمان و عقیده می‌نگرند و هر کسی که دچار مشکل شده و یا با حادثه‌ای ناگوار مواجه شده کمک می‌کنند.

رئیس‌جمهور تصریح‌کرد: بنا به تعبیر پیامبر اکرم(ص)هر انسانی که صدای مظلومیتش بلند می‌شود و از دیگران کمک می‌خواهد اگر به این فریاد اعتنا نکردیم بدانیم که مسلمان نیستیم که این تعبیر مهمی است.

روحانی افزود: پیامبر می‌گوید اگر ندای گرفتاری را شنیدی که گفت به فریاد من برسید و به آن پاسخ زبانی و عملی ندادید، دیگر خود را مسلمان ندانید.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آن همه آیات قرآن مجید که ما را به نیکوکاری، احسان و کمک به دیگران دعوت می‌کند و آن همه روایات از پیامبران و ائمه و سیره زندگی آنها این واقعیت را نشان می‌دهد که در بخشی از اموری که مربوط به آلام و مشکلات انسان‌ها می‌شود فرقی ندارد که آن فرد دارای چه ملیت، نژاد و اعتقادی است زیرا هنگامی که می‌خواهیم به یک انسان کمک کنیم و یا اینکه قصد داریم شخصی را از زیر آوار نجات دهیم نمی‌گوییم که ملیت و اعتقاداتش چیست و یا به کدام جناح وابسته است اینها دیگر مطرح نیست و تنها انسانیت مطرح است.

روحانی با تأکید بر اینکه ما همچنان از مشکلات اجتماعی رنج می‌بریم گفت: یکی از مشکلات اجتماعی ما که هنوز هم در جامعه انقلابی ایران وجود دارد تفکیک نکردن موضوعات از یکدیگر است؛ یک بار بحث انتخابات است و می‌خواهیم به یک کاندیدا رأی دهیم که رقابت سیاسی جای خودش را دارد اما یک وقت بحث محیط زیست مردم، نجات جان انسان و کم کردن خطرها در جامعه است که در اینجا حزب و دسته و مذهب و ملیت معنایی ندارد.

وی تأکید کرد: اسلام یک قدم پا را فراتر گذاشته و حتی نسبت به حیوانات، گیاهان هم توجه ویژه‌ای دارد چه برسد به انسان که جایگاه خاص خود را دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از اولین تأکیدات اسلام توصیه حفظ محیط زیست است، تصریح‌کرد: ما حتی نسبت به زمین هم مسئول هستیم و نباید آن را آلوده کنیم، وظیفه زنده کردن زمین را بر دوش داریم پس اساس اسلام وظایف سنگینی را بر دوش ما گذاشته است، این بخشی از مسئولیتی است که شما در هلال‌احمر برعهده دارید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: همان وظایفی که پیامبر اکرم(ص) و قرآن مجید بر آنها تأکید کرده امروز به عنوان مفاهیم جدید اجتماعی و حقوقی در جامعه بشری مطرح است.

روحانی با بیان اینکه داوطلب بودن یکی از ویژگی‌های سازمان هلال‌احمر ایران است، گفت: استقلال و غیر دولتی بودن و خیرخواه بودن از ویژگی‌های این سازمان است؛ داوطلبی همواره بسیار لذت‌بخش است. کسی که خودش برای خدمت در جامعه داوطلب می‌شود نه اینکه او را صدا بزنند.

وی گفت:‌قرآن کریم نیز می‌فرماید بعضی‌ها برای رضای حق داوطلب می‌شوند البته این آیه در شأن امام علی(ع) است که خود داوطلب شد به جای پیامبر در بستر ایشان بخوابد تا پیامبر به سلامت از شهر خارج شود.

وی با بیان اینکه سازمان هلال‌احمر آرامش می‌آورد، گفت: هرجا پرچم هلال‌احمر وجود دارد به انسان آرامش می‌دهد و فرد احساس می‌کند تنها نیست و اگر حادثه‌ای پیش آید گروهی هستند که از پیش خودشان را برای کمک آماده کردند، کار شما چقدر لذت‌بخش است وقتی یک فردی را نجات می‌دهید چراکه نجات انسان، نجات انسانیت است که این از همه دنیا ارزشمندتر است.

کشوری مورد هجمه ناجوانمردانه قرار گرفته که اگر به جای یمن یک کشور اروپایی بود صلیب سرخ جهانی و هلال‌احمرها چه کارها که نمی‌کردند، پل هوایی تشکیل می‌دادند و تمامی امکانات و فوریت‌های زندگی و پزشکی را به آنجا سرازیر می‌کردند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جوانان با تلاش مضاعف در میدان حضور دارند گفت: وقتی کار ارزشمند شما با نیروی جوانی همراه می‌شود لذت و تلاش آن نیز بیشتر می‌شود، شما جمع فرشتگان نجات در جامعه ایران و جوامع مختلف هستید.

روحانی تصریح کرد: حضور شما در بعضی از صحنه‌هایی که متأسفانه در آن سیاست آنقدر پررنگ می‌شود و حتی بر کمک‌های نوع‌دوستانه هم سایه می‌افکند، بسیار مهم است.

وی با اشاره به جنگ رخ داده در یمن گفت: این جنگی که در یمن پیش آمده حمله ناجوانمردانه یک همسایه با بمباران به آنها است؛ آن همسایه به جای کمک با هواپیمایی که از قدرت‌های بزرگ گرفته تفصیل این را نمی‌گویم که با پول چه کسانی گرفته،‌ چگونه آموزش دیده و مسائل دیگر که گاهی خلبانان دیگر آن را هدایت می‌کنند بر سر مردم یمن بمب می‌ریزند.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: یک حکومتی که مسائل سیاسی منطقه و جهان را نمی‌فهمد و نمی‌داند و تازه‌کار است و بعد از سالیان دراز آمده خود را نشان دهد و دولتی که همیشه با دلار کارش را انجام می‌داد، به جای دلار راه‌های زیادی برای نفوذ دارد اما بمب را انتخاب کرده و فکر می‌کند با بمب می‌تواند نشان دهد قدرتمند است و در منطقه تأثیر دارد و این یک خطای استراتژیک و بزرگی است که اینان مرتکب شدند.

وی در ادامه گفت: کشوری مورد هجمه ناجوانمردانه قرار گرفته که اگر به جای یمن یک کشور اروپایی بود صلیب سرخ جهانی و هلال‌احمرها چه کارها که نمی‌کردند، پل هوایی تشکیل می‌دادند و تمامی امکانات و فوریت‌های زندگی و پزشکی را به آنجا سرازیر می‌کردند.

روحانی ادامه داد: اما کشور مظلوم مسلمان گرفتار این مصیبت بزرگ شده و یک همسایه برخلاف همه اصول انسانی به خانه‌های آنها، به بیمارستان، به مناطق مسکونی و فرزندانشان حمله کرده است در حالی که امکانات و دارویی هم در آنجا نیست، اینجا جای امتحان تاریخی برای دنیا است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: اگر غم ما برای یمن با غم ما برای فلان کشور اروپایی یا آسیایی یکسان نبود معلوم است همه اصول انسانی و صلیب سرخ و هلال‌احمر را زیر پا گذاشته‌ایم.

وی با تقدیر از تلاش‌های هلال‌احمر در راستای کمک به آسیب‌دیدگان گفت: برخی تلاش‌ها به خاطر کارهای خلاف مقررات بین‌المللی نتوانسته به مقصد برسد اما شما باید به صلیب سرخ جهانی فشار بیاورید ما اصرار نداریم خودمان امکانات و وسایل دارویی را به یمن ببریم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: صلیب سرخ اجناس ما را تحویل بگیرد و ببرد، هدف ما نام ایران نیست هدف ما این است که این امکانات در اختیار یمنی‌ها قرار بگیرد و در این خصوص صدای شما (هلال‌احمر ایران) از صدای دولت رساتر است.

روحانی با بیان اینکه هلال‌احمر در زمینه امداد و کمک می‌تواند صدای بلندی داشته باشد و صلیب سرخ را به صحنه بکشد، گفت:‌ ما باید به دنیا بگوییم اینجا سرزمین امیرالمومنین(ع) و ائمه اطهار است، اینجا مردم پرورش یافتگان امام علی(ع) هستند و ما باید این درس را به دنیا یاد دهیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اساس کار هلال‌احمر و صلیب سرخ جهانی بی‌طرفی و بی‌غرضی است،‌ گفت: در دیدگاه هلال‌احمر این ملت و آن ملت نباید فرق کند باید به همه انسان‌ها نگاه یکسان شود و این پیام مهم هلال‌احمر ایران در حادثه یمن یا سوریه و یا در هر جای دیگر است.

وی در ادامه با بیان اینکه کشور ما در داخل دارای برخی معضلات طبیعی و گاهاً بحران‌های طبیعی است، گفت: از یک طرف کشور ما دارای معضلات طبیعی مانند خشکسالی و ریزگرد است و طرف دیگر در منطقه‌ای قرار گرفته‌ایم که با معضلات فراوانی مواجه است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه مردم ما در همه حوادث داخلی، منطقه‌ای، جهانی آماده انواع کمک‌ها هستند اظهار داشت: ما در بسیاری از موارد احتمالا موازی‌کاری داریم و باید بنشینیم کار موازی را از بین برده و تبدیل به هم‌افزایی کنیم.

نیروهای داوطلب نسبت به جمعیت کشور و در مقایسه با سایر کشورها رتبه اول را داریم و اگر توسعه‌ای در این بخش داده شود می‌توانیم به طور مطلق رتبه اول را داشته باشیم

روحانی خطاب به اعضا و مدیران جمعیت هلال‌احمر گفت: شما سازمان جوانان دارید و وزارت ورزش هم سازمان جوانان دارد. شما به مصدومان کمک می‌کنید و وزارت بهداشت و درمان هم کمک‌هایی را انجام می‌دهد بنابراین ما باید از کار موازی جلوگیری کنیم. تقسیم کار انجام دهیم تا کارها هم‌افزا باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید فعالیت‌هایمان را هم‌افزا کنیم افزود: اگر در این زمینه لازم باشد در هر سطحی حتی ریاست جمهوری جلسه‌ای برگزار شود بنده این آمادگی را دارم زیرا با این کار می‌توانیم توان و امکانات خودمان را به درستی و بدون تکرار صرف کنیم و جاهایی که این نیاز وجود دارد کارها را تقسیم‌بندی کنیم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه باید توجه جدی به گسترش سازمان جوانان جمعیت هلال احمر شود، تصریح کرد: ما این آمادگی را داریم تا سازمان جوانان را توسعه دهیم.

روحانی با تاکید بر ضرورت آموزش‌های اولیه به اعضای داوطلب سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، افزود: باید به آنها به اندازه نیاز زبان خارجه آموزش داد زیرا امکان دارد در مقطع زمانی به خارج از کشور برای کمک‌رسانی بروند همچنین باید به آنها آموزش‌های آمادگی جسمانی، آموزش کمک‌های اولیه و ... داد.

وی تاکیدکرد: نیروهای داوطلب نسبت به جمعیت کشور و در مقایسه با سایر کشورها رتبه اول را داریم و اگر توسعه‌ای در این بخش داده شود می‌توانیم به طور مطلق رتبه اول را داشته باشیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم افزایش تعداد داوطلبین، گفت: وقتی جوانان وارد این صحنه شدند خشونت‌ها در جامعه کم می‌شود. اساس کار هلال احمر کار خیرخواهانه است و به دنبال سود و تجارت نیستند که خود این روحیه بسیار ارزشمند است.

روحانی تاکید کرد: ما باید تحمل‌ها را در جامعه بالا ببریم و محبت‌ها را گسترش و انسان مهربان را بسازیم. برای این کار وقتی نسل جوان را وارد این صحنه کردیم او می‌تواند فضای جامعه ما را آرام کند یعنی کار شما در جمعیت هلال احمر باعث آرامش در فضای اجتماعی و سیاسی و مقابله با افراط‌گرایی و خشونت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت در این زمینه آمادگی دارد تا هر گونه امکانات و کمکی را در راستای اهداف بلند این جمعیت انجام دهد و انشالله با برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم تا سال آینده آمارهای خوشحال‌کننده‌ای را به مردم بدهیم.

بخش سیاست تبیان


منبع: فارس