تبیان، دستیار زندگی
همراه با اهالی ادب در باب بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواندن، گفت و گو با جهان

همراه با اهالی ادب در باب بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران.

زهره سمیعی -بخش ادبیا ت تبیان
لیلی گلستان

لیلی گلستان (مترجم ):پدر و مادرها باید آموزش کتابخوانی ببینند
گلستان با اشاره به فضای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: با توجه به اهمیت نمایشگاه کتاب باید فضایی مختص این نمایشگاه آماده شود چراکه در تمام دنیا هم به همین شکل است و نمایشگاه کتاب فضای مشخصی دارد.
وی درباره وضعیت نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور است، اما به دلیل نبود نمونه‌های مشابه، امکان مقایسه و بررسی دقیق از ما سلب شده است و نمی‌توانیم ارزیابی جامعی از وضعیت این نمایشگاه داشته باشیم.
گلستان همچنین درباره راهکارهای افزایش سرانه مطالعه گفت: یکی از موانع افزایش سرانه مطالعه، بی‌اطلاعی خانواده‌ها از روش‌های آموزش کتابخوانی به کودکان است و به همین دلیل، در برخی مواقع کودک از کتاب و کتابخوانی فراری می‌شود. بنابراین پدر و مادرها باید آموزش کتابخوانی ببینند.
مترجم کتاب «قصه‌ها و افسانه‌ها» افزود: در بسیاری از خانواده‌ها پدر و مادرها با کتاب قهر هستند و انتظار دارند فرزندانشان کتابخوان شوند که چنین اتفاقی بعید به نظر می‌رسد، زیرا کودک در سال‌های ابتدایی زندگی از پدر و مادر الگوبرداری می‌کند و رفتار والدین در شکل‌گیری شخصیت فرهنگی کودک تاثیرگذار است.
گلستان در پایان بیان داشت: باید شرایطی فراهم شود تا افراد با هرسلیقه‌ای بتوانند به مطالعه بپردازند. در صورتی که چنین شرایطی فراهم نشود بازار کتاب‌های غیرمجاز رونق پیدا می‌کند و کسانی که به کتاب دسترسی نداشته باشند از آن فاصله می‌گیرند.

اسدالله امرایی( مترجم) :ضرورت های تحقق شعار «خواندن؛گفت‌و‌گو با جهان»
«خواندن؛گفت‌و‌گو با جهان»، شعار بسیار خوبی است؛ امیدوارم شعار نمایشگاه کتاب امسال تنها در حد یک شعار باقی نمانده و به مرحله عمل هم برسد. البته تحقق این شعار ملزوماتی دارد که باید از سوی متولیان فراهم شود. از جمله این موارد می‌توان به فراهم آوردن شرایطی برای بررسی سریع‌تر کتاب‌هایی که در انتظار کسب مجوز به سر می‌برند اشاره کرد. حمایت متولیان از بخش‌های مختلف عرصه نشر همچون کتابفروشی‌ها و ناشران هم کمک بسیاری در راستای تحقق این شعار خواهد کرد.
اگر مسئولان دست به کار شوند با همکاری سایر موسسات و سازمان‌های فرهنگی می‌توانند کاری کنند که شعارهایی مشابه «خواندن، گفت‌وگو با جهان» به مرحله عمل نزدیک شوند. اما اینکه تنها حرف بزنیم و در ازای عملی کردن آن کاری انجام ندهیم راه به جایی نخواهیم برد. نمی‌توانیم یک گوشه بنشینیم و انتظار تحقق چنین شعارهایی را داشته باشیم. همین که متولیان اجازه بدهند کتاب‌ها مسیر راحت‌تری را برای انتشار طی کنند و در نهایت به دست مخاطبان برسند ما را به این مسیر نزدیک خواهد کرد.

لیلی گلستان: باید شرایطی فراهم شود تا افراد با هرسلیقه‌ای بتوانند به مطالعه بپردازند. در صورتی که چنین شرایطی فراهم نشود بازار کتاب‌های غیرمجاز رونق پیدا می‌کند و کسانی که به کتاب دسترسی نداشته باشند از آن فاصله می‌گیرند.


همکاری و تقویت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در این زمینه بسیار موثر خواهد بود. مسئولان کتابخانه‌ها باید مبنای تجهیز مخازنشان را بر اساس نیازسنجی مخاطبان و درخواست آنان بگذارند. اگر کتابخانه‌ها مخاطب محور شوند آن وقت است که می‌توان به استقبال مردم از آنها امیدوار شد. زمانی که مردم به امانت گرفتن کتاب از کتابخانه‌ها علاقه‌مند شوند به مرور شاهد تحقق شعار مذکور نیز خواهیم بود. از سوی دیگر در خلال برگزاری رویدادهایی همچون نمایشگاه کتاب تهران می‌توان به برپایی نشست‌ها و سمینارهای متعدد با دعوت از نویسندگان، ناشران و حتی هنرمندان خارجی دست زد. خوشبختانه سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا به امروز نشان داده که بیش از آنکه به دنبال سخنرانی‌های آنچنانی یا انجام مصاحبه‌های رسانه‌‌ای دهان‌پرکن باشد به دنبال عملی ساختن وعده‌های خود است. به عبارتی مرد عمل است نه مرد سخن و شعار. با این وجود هنوز راه بسیاری تا تحقق این قبیل شعارها داریم و طی کردن این راه نیز تا اندازه زیادی به عملکرد مسئولان بستگی دارد.
وقتی ناشران و اهالی قلم ببینند که مسئولان به دنبال همدلی با آنان و تلاش در جهت حل مشکلات نشر هستند، به طور قطع در تحقق این شعار به متولیان کمک خواهند کرد. در این صورت  می‌توان به عبور این شعار از مرحله سخن و  عملی شدن آن امیدوار شد.
 
عزت‌الله الوندی(نویسنده كودك و نوجوان): نمایشگاه فرصت مناسبی برای آشنایی با تازه‌های نشر است
عزت‌الله الوندی اظهار کرد: واقعیت این است که بدلیل مشغله زیاد مردم و نبود فرصت کافی برای مراجعه پرشمار به کتاب فروشی‌ها بسیاری از افراد می‌خواهند حجم عمده کتاب‌های مورد نیازشان را از نمایشگاه کتاب تهران خریداری کنند بنابراین همهمه و شلوغی در نمایشگاه بسیار زیاد است.
این نویسنده و شاعر کتاب‌های کودک و نوجوان اضافه کرد: از طرفی بدلیل اینکه نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی برای ناشران برای عرضه کتاب‌هایشان است، بنابراین همه ناشران می‌خواهند از این فرصت استفاده کرده و در نمایشگاه شرکت کنند. این مساله موجب شده، ناشران در لابه‌لای حروف الفبا گم ‌شده و پیرو آن هم کتاب‌های مورد نیاز و مورد علاقه مخاطبان نیز گم شود.
وی در ادامه با بیان اینکه امسال هم مانند سال‌های گذشته در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنم، اضافه کرد: من از این فرصت برای آشنایی با تازه‌های نشر و دیدار با دوستان و همکاران و اهل قلم استفاده می‌کنم. همچنین امسال در دو تا از برنامه‌هایی که در نمایشگاه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنم. یکی از آنها برنامه «بیان سیاست‌های دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه» است که ساعت 11 صبح جمعه (25 اردیبهشت) در انتشارات سوره مهر برگزار می‌شود و برنامه دیگر درباره «سفرنامه نویسی و نگارش خاطره برای بچه‌ها» است که جمعه 25 اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار می‌شود.
این نویسنده کودک و نوجوان همچنین درباره کتاب‌های جدیدش در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تعدادی از کتاب‌های چاپ نخست من مانند مجموعه پنج جلدی «نی نی و خانواده»، «اسمت چیه تربچه» و «مرغ هوا» به همراه تعدادی کتاب تجدید چاپی در این نمایشگاه به مخاطبان عرضه می‌شود.
 الوندی درباره محتوای کتاب‌های خود گفت: مجموعه «نی نی و خانواده»، شامل اشعاری درباره روابط خانوادگی بین پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ و عروسک‌های نی نی است که برای گروه سنی 3 تا 6 سال سروده شده است. کتاب «اسمت چیه تربچه» داستان بلند طنز و کتاب «مرغ هوا» نیز یک رمان نوجوان با موضوع انقلاب است که از سوی انتشارات سوره مهر به نمایشگاه کتاب 28 آمده است.
عزت‌الله الوندی، نویسنده كودک و نوجوان، داستان‌نویس و شاعر متولد سال 1353 تویسركان و فارغ التحصیل رشته ادبیات فارسی است. وی كار نویسندگی را به صورت حرفه‌ای از سال 76 با چاپ كتاب «فردوسی» آغاز كرد. از جمله آثار  الوندی می‌توان به «مردی كه در بالش من راه می‌رود»، «پشت شیشه‌های مات»، «دوباره برمی‌گردی مرد بارانی»، «ایوان بهار»‌، «جان پاتیس»، «داراب‌نامه»، «تپه‌های بی‌مهتاب» و «دیو کوچولو بچه آدم» اشاره کرد.


منابع:
ستاد خبری نمایشگاه کتاب
ایبنا
روزنامه ایران