تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای «بازاریابی خود»، «چگونه بودجه بازاریابی تهیه کنیم؟»، «ارزش ویژه ی برند» و «قوی سیاه».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازاریابی خود

معرفی کتابهای «بازاریابی خود»، «چگونه بودجه بازاریابی تهیه کنیم؟»، «ارزش ویژه ی برند» و «قوی سیاه».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
بازاریابی خود،ارزش ویژه ی برند

«بازاریابی خود»

کتاب بازاریابی خود تالیف انوش ترابی و با پیشگفتاری از پرویز درگی از سوی انتشارات بازاریابی منتشر شده است.
مهندس انوش ترابی بازاریابی خود را اینگونه تعریف کرد: بازاریابی خود به طور خلاصه عبارت است از مجموعه فعالیت‌هایی که انسان‌ها برای ارتقای مهارت‌ها، توانایی‌ها و ارزش‌های خود و ارائه‌ی جذابیت‌های وجودیشان به کارفرماها و مشتریان خود با هدف انتفاع دوجانبه، به کار می‌گیرند.‌ در این سطح از بازاریابی و برای موفقیت در بازاریابی خود، علاوه بر اینکه باید از تمامی تکنیکهای بازاریابی با هدف فروش و بویژه برندسازی شخصیت آگاهی کامل داشت، باید ماهیت وجودی انسان، نحوه‌ی واکنش انسان‌ها به رفتارهای متفاوت، مطالعات میان‌رشته‌ای مانند بازاریابی‌های حسی، عصبی و هیجانی و مهمتر از همه، نگاه انسان به محیط پیرامونش را بازشناخت و اینجاست که می‌توان ریشه‌های بازاریابی خود را در خودشناسی، هستی‌شناسی و مطالعات رفتارشناسی جستجو کرد.
وی خاطرنشان نمود: بازاریابی خود بحث جدیدی در دنیا به شمار می‌رود و در طی چهار پنج سال اخیر بیشتر به آن توجه شده است. در دنیا تنها چند کتاب در حوزه‌ی بازاریابی خود وجود دارد که همه آنها جزء کتابهای پرفروش در این حوزه نیز به شمار می‌روند. در نگارش این کتاب به هیچ عنوان از منابع خارجی استفاده نشده و کاملا با دید هستی‌شناسانه به این موضوع پرداخته است.‌ این اولین بار است که در ایران ، کتابی با عنوان بازاریابی خود منتشر می‌شود.
مهندس ترابی در ادامه افزود: بازاریابی خود یک کتاب فرابخشی محسوب می‌شود. چرا که در نگارش آن به جمعی از قوانین پایه ای علوم بازاریابی ، روانشناسی ، انسان‌شناسی و خودشناسی ارجاع داده شده است. با این همه تمرکز اصلی کتاب بر روی بازاریابی و برند شخصی است.ویژگی متمایز کتاب هم با سایر کتابهای حوزه self marketing در همین نگاه فرابخشی و میان رشته ای آن نهفته است.»
مولف کتاب بازاریابی خود ، هدف از نگارش کتاب را اینگونه عنوان می کند:« تخصص و حوزه‌ی مورد علاقه‌ی من از دیرباز علوم شناختی بوده است.‌ به همین دلیل در این کتاب به عنوان اولین کتاب از مجموعه ی خوانش هستی ، نیروی خود را بر روی معرفی جذابیت و برند شخصی به عنوان دو موضوع فرامتنی بسیار پرکاربرد متمرکز کردم. این کتاب به نوعی به شیوه‌های متقاعد کردن می‌پردازد.‌ مردم همیشه فکر می‌کنند که جذابیت، متقاعدسازی و موفقیت ذاتی است، اما این کتاب ثابت می کند که اینطور نیست و این طرز تفکر اشتباه است. هر فردی می‌تواند با به کارگیری تکنیکهای خاصی خودش را به یک برند شخصی یا یک انسان جذاب تبدیل کند.»
وی افزود: «مخاطبین کتاب به صورت عام تمامی مردم هستند. چرا که یکی از اصلی‌ترین موضوعات در قرن 21، برند شخصی است و خوشبختانه به آرامی جای خودش را در بازار ایران باز می‌کند. اما به صورت تخصصی قشر دانشگاهی ، مذاکره کنندگان و بازاریابان مخاطبین اصلی کتاب هستند.»
مهندس ترابی در خصوص کتابهایی که در دست چاپ دارد، گفت: « مجموعه‌ای به نام خوانش هستی شامل پنج جلد کتاب آماده‌ی انتشار است که کتاب بازاریابی خود نخستین جلد انتشاریافته از این مجموعه است. فرامتنی (hypertext)، ریشه‌های اساطیری باورها و جلدهای اول و دوم هرمنوتیک کتاب‌های عتیق، عناوین این مجموعه هستند. کتاب فرامتنی به عنوان دومین و کلیدی ترین کتاب این مجموعه سال جاری وارد بازار خواهد شد. فرامتنی روش نوینی در حل مساله و رفع مشکلات در کلیه حوزه های جاری زندگی و علوم شناختی ارائه می کند.»
وی در ادامه بر اهمیت پرداختن به مطالعات میان رشته ای به عنوان پل ارتباطی علوم تخصصی تاکید کرد و عنوان داشت: متاسفانه در حال حاضر خلا بزرگی در کشور در حوزه مطالعات میان رشته ای احساس می شود و دلیل آن را باید در نوع نگاه متخصصان جست و جو کرد. تحقیقات کتابخانه ای و میدانی من نشان می دهد که تنها کسانی در علوم مختلف به برند تبدیل می شوند که به تخصص خود از یک سطح بالاتر و در پیوند با سایر دانشها نگاه کنند. این موضوع در حوزه بازاریابی ایران نیز کاملا مشهود است.
نویسنده‌ی کتاب بازاریابی خود، خواندن این کتاب را به تمامی اهالی کتاب و خصوصا مذاکره‌کنندگان توصیه می‌کند. چرا که این کتاب دریچه‌هایی از دانش را به روی خوانندگان باز می‌کند که شاید تا پیش از این به آن توجه اندکی داشتند.

«چگونه بودجه بازاریابی تهیه کنیم؟»
کتاب «چگونه بودجه بازاریابی تهیه کنیم؟» تالیف خدایار عبداللهی از سوی موسسه کتاب مهربان نشر چاپ و منتشر شده است.
سازمانها برای بازاریابی موفق و پایدار، نیاز به برنامه بازاریابی دارند، نداشتن برنامه بازاریابی مشخص باعث می‌شود که عملیات بازاریابی کاملا اتفاقی پیش رود و رفته رفته شرایط ما را هدایت کند. اگر می‌خواهید فعالیتهای بازاریابی ما اصولی و سودآور باشد، باید کسب‌و‌کار دارای یک برنامه بازاریابی خوب باشد. برنامه بازاریابی شما را قادر می‌سازد به وضوح مجسم کنید عازم چه مقصدی هستید و در طول مسیر چه می‌خواهید به دست آورید.
در این کتاب به انواع روشهای تهیه بودجه بازاریابی همراه با مثالهای کاربردی پرداخته شده است. در فصل دوم کتاب درمورد سایر منابع و تحقیقات صورت گرفته درخصوص بودجه بازاریابی، توضیحی ارائه می‌دهد و همچنین در فصل آخر به آمارهای جهانی تخصیص بودجه بازاریابی اشاره می‌کند.
کتاب چگونه بودجه بازاریابی تهیه کنیم حاوی مطالب زیر است:
فصل اول: روشهای تهیه بودجه بازاریابی
فصل دوم: بررسی تحقیقات صورت‌گرفته در خصوص بودجه بازاریابی
فصل سوم: آمارهای جهانی درمورد تخصیص بودجه بازاریابی

چگونه بودجه بازاریابی تهیه کنیم؟»، ،قوی سیاه

«ارزش ویژه ی برند»
کتاب ارزش ویژه‌ی برند تالیف اصغر مشبکی، فرشاد صادقیانی و ایوب صادقیانی به تازگی از سوی انتشارات بازاریابی چاپ و منتشر شده است.
صادقیانی یكی از مولفین كتاب با اشاره به این موضوع که عمده‌ی مطالب علمی و بخشی از نتایج پژوهشی طرح‌شده در کتاب از پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد استخراج شده است که در سال 88 دفاع شد، گفت: مطالب تجربی و مثال‌های عملی درباره‌ی بازار ایران در دهه‌ی اخیر نیز بر پایه‌ی تجربیات و دانش ضمنی یکی دیگر از نگارندگان کتاب نوشته شده است.
وی افزود: این کتاب مرجعی است برای رویکردهای مختلف محاسبه‌ی ارزش ویژه‌ی برند. در این کتاب اشاراتی به موانعی که بر سر راه برند در ایران وجود دارد، شده است تا زمانی که سایستگذاران خواستند اقداماتی را در جهت رفع موانع بکنند، بدانند موانع برندسازی در بازار ایران کدامند.
صادقیانی ادامه داد: این کتاب می‌تواند از یکسو، راهنمای مدیران بازاریابی و برندینگ برای هرچه بهتر شدن در فضای رقابتی باشد و از سوی دیگر، راهگشای اساتید و دانشجویان رشته‌های مدیریت و بازاریابی در انجام مطالعات و پژوهشهایشان باشد. همچنین خواندن کتاب را به سیاستگذرانی که نقش مهمی در توسعه‌ی سیاست‌ها در حوزه‌ی تاثیرگذاری برند مانند سیاست‌های توزیع و تنظیم قیمت دارند، توصیه می‌کنم.
مولف کتاب ارزش ویژه‌ی برند هدف کلی از نگارش این کتاب را اینگونه عنوان کرد: در وهله‌ی نخست، کمک به مدیران بازاریابی و مدیران برندی است که می‌خواهند در بازار ایران فعالیت کنند و با رقبای بین‌المللی و محلی به رقابت بپردازند. این کتاب به مدیران بازاریابی کمک می‌کند تا به مقایسه‌ی ارزش برندهای بین‌المللی و محلی از دید مشتریان و همچنین عواملی که بر ارزش ویژه‌ی برند اثر می‌گذارد بپردازند و همچنین آشکار می‌شود که آیا ارزش ویژه‌ی برند به معنای قصد خرید برند است و آیا ارزش اقتصادی برند از دید مشتریان و قدرت خرید آنها نیز در قصد خرید اثر می‌گذارد؟ هدف دیگر این کتاب، کمک به افزایش دانش نظری برند است. درواقع قبل از ورود به مبحث ارزش ویژه‌ی برند، دانش عینی موجود در زمینه‌ی خود برند پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد. همچنین در ایران هنوز بحث ارزشگذاری ویژه‌ی برند خیلی جدی نشده است و جای خالی این موضوع در بازار احساس می‌شد. در بازار ایران در حوزه‌ی برند کتابهای متعددی تالیف و ترجمه شده است، اما در زمینه‌ی ارزش ویژه‌ی برند کتابی موجود نیست.
صادقیانی خاطرنشان کرد: تمرکز اصلی کتاب بر مفهوم ارزش برند است که وجهی از وجوه مختلف مطالعات در حوزه‌ی برند است. از طرف دیگر، به تاثیری که ارزش برند می‌تواند بر قصد خرید مصرف‌کننده داشته باشد نیز پرداخته شده است.
وی در پایان گفت: مهمترین ویژگی کتاب این است که در آن رویکردهای علمی مختلف ارزش ویژه‌ی برند گفته شده است و همزمان نگاهی تجربی هم به بازار ایران دارد.

«قوی سیاه»
پیش از کشف استرالیا، مردم دنیاى کهن بی‌چون و چرا باور داشتند هر قویى سفید است چون تجربیات ایشان پیوسته این باور را تأیید می‌کرد. دیدن نخستین قوى سیاه براى چند پرنده‌شناس باید شگفتى جالبى بوده باشد؛ اما اهمیت داستان در این نیست.
دیدن نخستین قوى سیاه براى چند پرنده‌شناس باید شگفتى جالبى بوده باشد؛ اما اهمیت داستان در این نیست. اهمیت داستان در این است که شکنندگى دانش ما را نمایان مى‌کند و نشان می‌دهد آموختن ما از تجربیات و مشاهدات با چه محدودیت‌هاى شدیدى روبه‌روست.
تنها یک مشاهده کافى است تا گزارهاى کلى که دستاورد هزاران سال تماشاى میلیون‌ها قوى سفید است بی‌اعتبار شود تنها با دیدن یک قوى سیاه.
كتاب قوی سیاه، از سری كتاب‌های مدیریت در زمینه تحول و منابع انسانی است كه توسط انتشارات آریانا قلم منتشر شده است.
بحث اصلی این کتاب مربوط است به نابینایی ما در برابر پدیده‌های بختی، به ویژه انحرافات کلان، و اینکه چرا ما، اهل دانش یا غیر، زرنگ‌ها و عادی‌ها، گرایش به این داریم که به جای اسکناس‌ها سکه‌ها را ببینیم؟ چرا پیشامدهای مهم ممکن را (به رغم نشانه‌های آشکاری که از آثار سنگین آنها داریم) رها می‌کنیم و به خرده‌ریزها می‌چسبیم؟ به آسانی می‌توان دید زندگی آمیزهای از پیامدهای چند رویداد عظیم است. چندان دشوار نیست که از روی همان مبل راحتی نقش قوهای سیاه را شناسایی کنید.
این تمرین را انجام دهید: به خودتان بنگرید، رویدادهای مهم را بشمارید، تغییرات فناوری و اختراعاتی را که از زادروزتان تا کنون پدید آمده اند برآورد کنید؛ و بعد ببینید کدا میک از آن ها پیش از پدید آمدن، قابل پیش گویی بود هاند. به زندگی شخصی خودتان توجه کنید، به حرفه‌ای که برگزیده اید، به نخستین دیدار با همسرتان، به تبعید از وطنتان، به خیانت هایی که به شما شده، به ناگهان دارا یا مستمند شدنتان. کدام یک از این رخدادها از روی برنامه پیش رفتند؟
منطق قوی سیاه موجب می‌شود نادانسته‌های ما نقشی بس بزرگ‌تر از دانسته‌های ما داشته باشند. توجه کنید که بسیاری از قوهای سیاه، به دلیل نامنتظر بودن، می‌توانند وضع را بدتر کنند: به رویداد یازده سپتامبر سال 2001 بیندیشید. اگر در روز دهم سپتامبر، ریسک این پیشامد به شیوه‌ای معقول قابل درک بود، این پیشامد رخ نمی‌داد. اگر ریسک این پیشامد جدی بود، هواپیماهای جنگنده بر فراز برج‌های دوگانه چرخ می‌زدند، هواپیماهای مسافری درهای ضد گلولۀ قفل شده می‌داشتند، و این حمله صورت نمی‌گرفت؛ تمام. شاید هم چیز دیگری پیش می‌آمد. چه چیزی؟ نمی‌دانم.
آماج این کتاب، تنها نمودار زنگوله‌ای و آمارگر خود فریب نیست؛ دانشمند افلاتون زده‌ای که برای گول زدن خودش نیاز به نظریه دارد هم نیست. هدف این کتاب، ایجاد انگیزه برای تمركز چیزهایی است که برای ما معنا دارند. امروزه، برای زندگی روی این سیاره، نیاز به پندار خلاق داریم، بسی بیش از آن چه که خلق شده‌ایم تا داشته باشیم. ما خلاقیت نداریم و آن را در دیگران سرکوب می‌کنیم.
روند مطالب این کتاب منطق ساده‌ای دارد؛ از ادبی خالص (هم در موضوع و هم در شیوۀ بیان)، به سوی علمی خالص (در موضوع، نه در شیوۀ بیان). بخش یکم و نیمی از بخش دوم به روانشناسی موضوع نظر دارد. در نیمۀ دوم بخش دوم، و بخش سوم، به کار و کسب و علوم طبیعی پرداخته شده است.
بخش یکم با عنوان، ناکتاب خانۀ اومبرتو اکو، بیش‌تر دربارۀ این است که ما پیشامدهای گذشته و حال را چگونه درك می‌کنیم و در این درک دچار کدام انحرافات می‌شویم.
بخش دوم با عنوان، ما نمی‌توانیم پیش‌گویی کنیم، دربارۀ خطاهای ما در رویارویی با آینده، و کاستی‌های نهفتۀ برخی از علوم است؛ و اینکه با این کاستی‌ها چه می‌توانیم بکنیم.
بخش سوم، قوهای کبود کرانستان، پیشامدهای فراهنجار ژرف‌تر کاویده شده‌اند و شرح داده شده که چگونه نمودار زنگوله‌ای گاوس (این فریب بزرگ فکری) پدید می‌آید؛ و موضوعاتی از علوم طبیعی و اجتماعی، که با تسامح زیر عنوان پیچیدگی جا گرفته‌اند، بازنگری می‌شوند.
و در آخر بخش چهارم یعنی پایان، بسیار کوتاه است.
كتاب قوی سیاه؛ اندیشه ورزی پیرامون ریسک، نوشته پرفسور نسیم نیكلاس‌طالب پژوهشگر، نویسنده و استاد فعلی انستیتوی پلی‌تكنیك دانشگاه نیویورك است كه با ترجمه محمدابراهیم محجوب در 348 صفحه با شمارگان 1500 در سال 1393 به قیمت 19 هزار تومان روانه بازار كتاب شده است.



منابع:
همشهری آنلاین
مارکتینگ‌نیوز