تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهایی برای کودکان و نوجوانان با عناوین: «چهل حدیث»، «چشمه ماه» و مجموعه «اسم من...».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهل حدیث در قالب داستان برای کودکان

معرفی کتابهایی برای کودکان و نوجوانان با عناوین: «چهل حدیث»، «چشمه ماه» و مجموعه «اسم من...».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
چهل حدیث در قالب داستان برای کودکان


 
«چهل حدیث»
یاشار کاندمیر، چهل حدیث را در قالب داستان کوتاه برای کودکان در کتاب «چهل حدیث» بیان کرده است که به‌وسیله مریم درپا ترجمه و از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است.
از اهداف نگارش این اثر، آشنایی کودکان با آموزه‌های سعادت‌بخش پیامبر(ص) است. نویسنده در این کتاب، مباحث اخلاقی مهمی چون احترام به پدر و مادر، راستگویی، دورز از کبر و غرور و حسد، کمک به همنوع و غیره را در قالب داستان‌هایی با نثر روان و شیوا بیان می‌کند.
پرندگان، خار، پالتو، آیینه، پسر بدجنس، شبح، همسایه بهشت، دارویی برای دندان درد، کیسه پول، لقمه نان، قایم باشک، معترض، درخت گیلاس، پسر شجاع، کودک با استعداد، بشقاب پلاستیکی، دروغگوی حرفه‌ای، درخت شاه بلوط و بازتاب صدا برخی از عناوین داستان‌هایی است که در کتاب «چهل حدیث» بیان شده است.
چهل داستان این کتاب، هر کدام با بیان حدیثی گرانقدر از پیامبر،‌ پیرامون موضوع همان داستان خاتمه می‌یابد. این احادیث دربردارنده تعالیم دینی و اخلاقی برای کودکان هستند.
این اثر، می‌تواند نقشی بسزایی در معرفی و شناخت احادیث پیامبر(ص) به کودکان داشته باشد تا کودکان در بیانات و رهنمودهای آن حضرت بیندیشند و از آنها بهره فراوان ببرند.
در یکی از این داستان‌ها می‌خوانیم: «فاروق دستش را باز کرد و سنگ‌ها را به آونی نشان داد. این سنگ‌ها با سنگ‌‌های دیگر
در پایان هرکدام از داستان‌های این کتاب، حدیث مربوط به داستان مورد نظر به زبان عربی به همراه ترجمه فارسی‌اش بیان شده است.
بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «چهل حدیث» را در قالب 114 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه منتشر کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را با بهای 40 هزار ریال خریداری کنند.

چشمه ماه


«چشمه ماه»
کتاب «چشمه ماه» یکی از جدیدترین آثار اسدالله شعبانی، نویسنده و شاعر پیشکسوت و نام آشنای حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال است که بر اساس حکایتی از مثنوی معنوی نوشته شده و از سوی انتشارات مدرسه منتشر شده است.
داستان این کتاب از زبان حیواناتی بیان می‌شود که در بیشه سرسبز و بزرگی سکونت دارند. همه حیوانات در این بیشه در آرامش زندگی می‌کنند بجز خرگوش‌ها که از صدای غرش شیر و پلنگ نمی‌توانستند خواب و خیال راحتی داشته باشند.
در بخشی از کتاب «چشمه ماه» می‌خوانیم: «شبی از شب‌ها وقتی که بلبله گوش از لانه‌اش بیرون آمد تا مثل هرشب ماه را تماشا کند دید که آسمان ابری است و ماه نقره‌پوش از لابه‌لای ابرهای پاره رد می‌شود و به جای دوری می‌رود، بی‌هوا راه افتاد دنبال ماه افتاد، رفت و رفت و رفت، بازهم رفت تا رسید به تپه بلندی، خسته و تشنه روی تخته سنگی نشست تا کمی خستگی در کند. یک مرتبه صدای قل‌قل آب را شنید، با چشمان درشتش نگاهی کرد در کنار خود چشمه پرآبی دید. سرش را پایین برد تا کمی آب بنوشد اما یک مرتبه دهانش از تعجب باز ماند. ماه نقره‌پوش در آب زلال چشمه با او لبخند می‌زد! بلبله گوش از خوشحالی نمی‌دانست چکار کند...»
اسدالله شعبانی، شاعر و نویسنده، در سال 1337 متولد شد. وی علاوه بر حوزه کودک و نوجوان آثاری هم در حوزه بزرگسال منتشر کرده است. برخی آثار شعبانی در حوزه ادبیات كودك مانند «‌پرچم سبز درخت»، «ماه نو، نگاه نو» و «‌زمین ما، دل ما» تا كنون جوایزی را برایش به ارمغان آورده‌اند.
انتشارات مدرسه، کتاب «چشمه ماه» را در قالب 24 صفحه مصور رنگی با شمارگان هزار نسخه منتشر کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را با بهای 80 هزار ریال خریداری کنند.

مجموعه «اسم من...»

مجموعه «اسم من...» 
کودکان در مجموعه‌ سه‌ جلدی «اسم من...» از طریق بازی، سرگرمی، نقاشی و قصه‌های ساده با شکل‌های هندسی آشنا می‌شوند.
 
این کتاب‌ها با عنوان‌های «اسم من مثلث»، «اسم من مربع» و «اسم من دایره» با نویسندگی، تصویرگری و طراحی ناهید عسگری به تازگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.
کتاب‌‌های «اسم من» دارای تصویرسازی‌ خاصی است و در آن‌ علاوه بر قصه، یک نوع بازی برای کودکان طراحی شده که سبب ایجاد ارتباط او با کتاب می‌شود.  در این مجموعه، قسمتی از تصویر جدا می‌شود و کودک می‌تواند با استفاده از آن، شکل‌هایی همچون مکعب، هرم و مخروط بسازد. تعدادی برچسب از شکل هندسی مربوط به قصه هم در هر کتاب وجود دارد که کودک می‌تواند آن را جدا کرده و برای تمرین‌ها و بازی‌ها در کتاب از آن‌ها استفاده کند.
صفحه‌هایی نیز به نقاشی اختصاص یافته است. این کتاب‌ها برای کودکان گروه سنی «الف» (پیش دبستانی) در 36 صفحه رنگی به چاپ رسیده است.
 کتاب‌های «اسم من مثلث»، «اسم من مربع» و «اسم من دایره» با بهای 5500 تومان روانه بازار نشر شده است.
پیش‌تر نیز چندین جلد کتاب از این مجموعه با عنوان‌های «من یک پنگوئن هستم»، «خودت پیدا کن»، «چرخ، چرخ، بچرخان»، «لاک‌پشت ترسو»، «گربه‌ی خانه ما»، «همین و همان»، «کلید کوچولو»، «سیاه کوچولو، سفید کوچولو»، «لی‌لی زی بیا بازی» و «وای نه» منتشر شده بود.



منابع:
ایبنا
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان