تبیان، دستیار زندگی

افرادی که خواب بیشتری نیاز دارند

کاملا ضد و نقیض به نظر می رسد، اما افرادی که از مشکل بیخوابی رنج می برند، بیشتر می خوابند. به عقیده محققان، زمانی که ساعت داخلی بدن دچار اختلال می شود، به سختی می توان ساعات بیخوابی شب را جبران کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

مشکل بیخوابی، اختلال خواب، بیخوابی، خواب شبانه،
اکثر افراد می توانند با کمتر از هشت ساعت خواب شبانه نیز بدون مشکل خاصی به کارهای روزمره ی خود برسند و فعالیت های خود را مدیریت کنند. اما متخصصان حوزه ی سلامتی همیشه اخطار داده اند که کمبود خواب به سلامتی آسیب می زند و برای افرادی که دچار بیماری خاصی هستند، مشکلات بیشتری به بار می آورد.


اخیرا نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان داده است که خواب بیش از هشت ساعت در شب نیز ممکن است خطر سکته مغزی را به میزان 46 درصد افزایش دهد.


با این حال برخی افراد با توجه به شرایط خاص شان، به ساعات خواب بیشتری نیاز دارند. در این مطلب به 6 گروه از این افراد اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

 

افرادی که از آپنه‌ی خواب رنج می‌برند بیشتر می‌خوابند

آپنه خواب شامل قطع شدن تنفس در طول خواب است که در برخی موارد، چندین مرتبه در شب اتفاق می افتد.


آپنه ی انسدادی خواب باعث انسداد جزئی یا کامل مجاری تنفسی فوقانی در طول خواب شده و به این ترتیب، تنفس سطحی شده و ضربان قلب نامنظم می‌شود.


علاوه بر این، مشکلات دیگری مانند بریده بریده نفس کشیدن، خرخر کردن یا تکان های کل بدن نیز بروز می‌کند که باعث بر هم زدن کیفیت خواب می‌شود.

اگر باردار هستید، نیازی نیست خودتان را به خاطر زیاد خوابیدن و چرت های بعد از ظهر سرزنش کنید. بدن شما به طور طبیعی به خواب بیشتری نیاز دارد تا کمبودها را جبران کند

باید بدانید افرادی که از آپنه ی خواب رنج می برند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و سکته مغزی قرار می‌گیرند.


این افراد در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کنند و بیشتر می خوابند.


توصیه می‌کنیم حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم را انجام دهد. داشتن برنامه غذایی مناسب، استفاده از اسپری‌های بینی و دستگاه های مخصوص برای کنترل علائم آپنه و داشتن خوابی طبیعی به شما کمک می‌کنند.

 

خواب بیشتر در دوران بیماری

اولین توصیه ی پزشکان به افرادی که سرما خورده اند یا دچار آنفلوانزا شده‌اند، مصرف مایعات و استراحت بیشتر است.

 

به گزارش  WebMD، افرادی که دچار گلودرد، گرفتگی بینی، سردرد و یا سرفه می‌شوند به خواب بیشتری نیاز دارند.

علاوه بر اینکه بدن در دوره ی بیماری به خواب بیشتری نیاز دارد، لازم است که چند شبانه روز خواب با کیفیتی داشته باشد تا انرژی کافی برای تقویت سیستم ایمنی را کسب کند.


نتایج پژوهشی که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده است نشان می دهد که مرخصی گرفتن و پرهیز از درگیر شدن در فعالیت های اجتماعی برای مقابله با سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش قدرت مقابله با ویروس‌ها و عفونت‌ها لازم است.


در نتیجه زمانی که بیمار هستید، خودتان را با خیال آسوده به رختخواب بسپارید و استراحت کنید و خودتان را به خاطر زیاد خوابیدن سرزنش نکنید.

 

خانم های باردار نیاز به خواب بیشتری دارند

به عقیده محققان  National Sleep Foundation، 78 درصد خانم های باردار در این دوران احساس خستگی می‌کنند و به خواب بیشتری نیاز دارند.


در سه ماهه ی اول بارداری، اکثر خانم های باردار با مشکل تهوع صبحگاهی مواجه هستند و باید به طور مرتب خود را به حمام یا دستشویی برسانند.


این مشکلات از یک طرف و استرس و هیجانات بارداری نیز از طرفی دیگر باعث بروز اختلالاتی در خواب خانم‌ها می‌شود.


البته در سه ماهه ی دوم و سوم نیز به دلیل حرکت و فشار جنین و افزایش قابل توجه هورمون پروژسترون، کمر درد و سندرم پاهای بی‌قرار نیز شرایط تغییر نکرده و بدخوابی و بیخوابی خانم های باردار ادامه پیدا می‌کند. در نتیجه نیاز به خواب بین روز بیشتر می‌شود.


اگر باردار هستید، نیازی نیست خودتان را به خاطر زیاد خوابیدن و چرت های بعد از ظهر سرزنش کنید. بدن شما به طور طبیعی به خواب بیشتری نیاز دارد تا کمبودها را جبران کند.
 

خواب زیاد در دوره پیش از یائسگی

با وجود اینکه علائم شروع یائسگی در خانم های مختلف متفاوت است، اما همه‌ی آنها تغییرات هورمونی، روحی و جسمی زیادی را در دوره ی پیش از یائسگی تجربه می‌کنند.


به گفته ی محققان National Sleep Foundation این تغییرات تاثیر زیادی در کیفیت و عادت های خواب خانم ها به جای می گذارد.


محققان به این نتیجه رسیده اند خانم هایی که پیش از این دوره با اختلالات خواب مواجه نبوده اند، امکان دارد که دچار اینسومنی (بیخوابی)، بدخلقی، گرگرفتگی، خر و پف در خواب، آپنه خواب، اضطراب، افسردگی و تنفس نامنظم ناشی از کمبود خواب شوند.


محققان National Sleep Foundation توصیه می‌کنند که خانم ها در این دوره از تکنیک‌های آرامبخش قبل از خواب استفاده کنند تا بتوانند خواب راحتی داشته باشند.


در هر حال در این دوره نیز، نیاز بدن خانم ها به خواب بیشتر می‌شود و ساعات بیشتری را در رختخواب می گذرانند.

زمانی که بیمار هستید، خودتان را با خیال آسوده به رختخواب بسپارید و استراحت کنید و خودتان را به خاطر زیاد خوابیدن سرزنش نکنید.

 

افرادی که از بیخوابی رنج می برند 

کاملا ضد و نقیض به نظر می رسد، اما افرادی که از بیخوابی رنج می برند، بیشتر می خوابند.


به عقیده محققان، زمانی که ساعت داخلی بدن دچار اختلال می‌شود، به سختی می توان ساعات بیخوابی شب را جبران کرد.


نتایج پژوهش ها نشان می دهد که مرض اینسومنیا (بیخوابی) به خودی خود یک بیماری محسوب نمی شود و معمولا در اثر وجود یک بیماری جداگانه مانند افسردگی یا دردهای مزمن بروز می‌کند.


اگر دچار این مشکل شده اید، حتما به پزشک یا روانپزشک مراجعه کنید تا علت اصلی مشکل تان بررسی شود. متخصص اختلالات خواب بیشترین کمک را به رفع مشکل خواهد کرد.


بدون شک زمانی که شب ها خواب پشت سر هم و با کیفیتی نداشته باشید، در طول روز خواب آلود بوده و نیاز به چرت های بین روز خواهید داشت.

 

افرادی که فعالیت بدنی سخت و طولانی مدت داشته اند

البته صحبت از یک ساعت ورزش شدید در باشگاه نیست. منظور اصلی، افرادی هستند که به عنوان مثال در دوی ماراتون شرکت می‌کنند، هفته ها فعالیت شدید بدنی داشته و خود را برای مسابقات ورزشی آماده می‌کنند و یا جزو ورزشکاران حرفه ای هستند.


نتایج بررسی هایی که در کلینیک و لابراتوار مطالعات اختلالات خواب دانشگاه استنفورد انجام شده است نشان می دهد افرادی که ورزش های سنگین انجام می دهند، نیاز به خواب بیشتری دارند.


این محققان روی عادت های خواب و دقت پرتاب بسکتبالیست های دانشگاه بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند ورزشکارانی که در طول شب به طور متوسط 10 ساعت یا بیشتر می خوابند، دقت بیشتری در پرتاب های خود دارند. 


مطالب مرتبط:
حقایقی درباره خواب
اختلالات خواب چه هستند؟
خواب شیرین در سالمندی!
قطع و وصل شدن نفس کودک در خواب
خواب‌آلودگی شدید و ناگهانی

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.