تبیان، دستیار زندگی
این روزها نگرانی های مردم شهر به خصوص والدین زیاد است،نگرانی هایی که تمامی ندارد واز تمام شدن ساعت کلاس درس تا رفت و آمدهایی در سطح شهربا ما همراه است و ما را با نابهنجاری هایی روبرو می کند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از جولان بچه پولدارها تا مواد فروش ها

این روزها نگرانی های مردم شهر به خصوص والدین  زیاد است،نگرانی هایی که تمامی ندارد واز تمام شدن ساعت کلاس درس تا رفت و آمدهایی در سطح شهربا ما همراه است و  ما را با نابهنجاری هایی روبرو می کند...

کیانا نیکفام - بخش اجتماعی تبیان
بچه پولدار

رهبری معظم انقلاب در دیداری که چندی پیش با فرماندهان و مدیران و روسای عقیدتی و سیاسی نیروی انتظامی داشتند تأمین امنیت روانی جامعه را بسیار مهم تر از مقابله با ناامنی های فیزیکی دانستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان این مسئله اظهار داشتند: مقابله با ناامنی‌های روانی در جامعه همچون نگرانی خانواده‌ها از حضور فرزندانشان در خیابان‌ها و بوستان‌ها به دلیل احتمال کشیده شدن آنها به سمت مواد مخدر و یا نگرانی از کشانده شدن جوانان به سمت فحشا و منکرات، بسیار با اهمیت‌تر از مقابله با ناامنی‌های فیزیکی است و باید با چنین ناامنی‌هایی به‌طور جدی مقابله شود.

ناامنی از گوشه و کنار خیابان بالا می رود!

این روزها یکی از نگرانی های مردم شهر به خصوص پدر و مادرها این است که فرزندانشان پس از تمام شدن ساعت کلاس درس و در مسیر آمدن به خانه و یا رفت و آمدن های سطح شهرشان با چه پدیده های نابهنجاری ممکن است روبرو شوند.

این روزها آمارهای تاسف بار افزایش زندگی های مجردی جوانان و ازدواج های سفید از دیگر نابهنجاری هایی است که امنیت روانی خانواده ها را خدشه دار کرده است

پارک ها و بوستان هایی که پر از  پخش کنندگان مواد مخدر و آدم های نابهنجار هستند یکی از مصادیقی است که آتش نگرانی خانواده ها را داغ تر می کند. گستردگی شمول مواد مخدر و افزایش مواد محرک و کاهش سن اعتیاد از دیگر مواردی است که خواب آرام خانواده ها را مختل کرده است. پس از پایان ساعت کار مدارس کافی است گذرتان به خیاباهای اطراف مدارس بیفتد تا ببینید که نوجوانان چگونه سیگار را به لب گرفته و از آن کام می گیرند، صحنه هایی که هر بیننده ای را متاثر می کند. گسترش مواد مخدر و محرک در مدارس هم از دیگر پدیده های این روزهای جامعه است. دختران و پسرانی که به وسوسه بزرگ شدن ،مسیر پر خطر امتحان مواد محرک و مخدر را در پیش می گیرند و با همان پک اول، جوانی شان را در پرتگاه سقوط قرار می دهند.

ابزار ارتباطی که مسیر گناه را هموار می کند

یکی دیگر از پدیده هایی که چند سال است به جامعه ما اضافه شده و سبک زندگی را دچار دگرگونی کرده است، اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی است، ابزارهای نوینی که سیلی از روابط بی ضابطه را به روی نوجوانان و جوانان گشوده در حالی که هیچ نوع کنترلی را  باز نمی تابد. این روزها دختران و پسران جامعه از همان روزگار کودکی گوشی تلفن و تبلتی را در دست دارند که به واسطه آن امکان برقراری ارتباط با آدم هایی در گستره کل جهان خاکی را پیدا می کنند، از طرف دیگر اطلاعاتی که از سوی این ابزارهای جدید به ذهن نوجوانان تزریق می شود، در بسیاری از موارد نه تنها مفید نیستند بلکه پیامدهای مخرب بسیاری هم برایشان دارد، گسترش ارتباط و ابزارهای ارتباطی مدرن در کنار تغییر تغذیه باعث شده است که این روزها سن بلوغ با شیب نزولی تند به ده یازده سالگی برسد، با این تفاسیر زمانی که سن بلوغ را مقابل سن ازدواج جوانان که این روزها از مرز سی سالگی هم گذشته است می گذاریم به بیست سال حساسی می رسیم که فاصله میان بلوغ و ازدواج است و در این میان نوجوانان و جوانان در معرض رفتارهای نابهنجار بسیاری قرار دارند. علاوه بر این، این روزها آمارهای تاسف بار افزایش زندگی های مجردی جوانان و ازدواج های سفید از دیگر نابهنجاری هایی است که امنیت روانی خانواده ها را خدشه دار کرده است. هم زیستی بدون عقد و زندگی بدون حضور والدین این روزها حریم خانواده ایرانی را با خطر روبرو کرده و نهیب فروپاشی این نهاد مقدس را به صدا در آورده است.

پولدارهایی که خیابان را مکان جولان ابرخوردروهای خود می دانند

پارک ها و بوستان هایی که پر از  پخش کنندگان مواد مخدر و آدم های نابهنجار هستند یکی از مصادیقی است که آتش نگرانی خانواده ها را داغ تر می کند. گستردگی شمول مواد مخدر و افزایش مواد محرک و کاهش سن اعتیاد از دیگر مواردی است که خواب آرام خانواده ها را مختل کرده است

یکی دیگر از مولفه هایی که مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان در خصوص امنیت روانی اشاره داشته اند، جولان دادن برخی جوان‌های سرمستِ غرورِ ثروت با خودروهای گران‌قیمت در خیابان‌ها بوده است و ایشان با اشاره به اینکه این رفتار  یکی دیگر از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه است از نیروی انتظامی خواسته اند تا با ابعاد مختلف ناامنی مقابله کنند.

رشد بی اعتمادی اجتماعی در سایه فقدان امین روانی
جای خالی امنیت روانی در روابط اجتماعی، سبب می شود که مردم دیگر نتوانند به راحتی به یکدیگر اعتماد کنند، پدر و مادر ها نمی توانند به کسانی که فرزندانشان برای ازدواج انتخاب کرده اند اعتماد کنند و خود جوانان هم در مسیر انتخاب همسر با تردید های فراوانی روبرو هستند چون آدم ها هر روز جنبه تازه ای از شخصیتشان را به معرض نمایش می گذارند که با پیش از آن متفاوت است.

مسئولان به داد جوانان برسند

با توجه به مشکلاتی که این روزها سر راه زندگی نوجوانان و جوانان قرار گرفته است، مدیران باید بیش از پیش به مسئله اوقات فراغت توجه داشته باشند تا نبود امکانات رفاهی باعث نشود جوانان به سمت استفاده از مواد مخدر که سهل الوصول تر است، جذب شوند. از طرف دیگر نیروهای انتظامی هم با کنترل بیشتر بر بزه های اجتماعی می توانند راه نابهنجارها را در ادامه رفتارهای ناشایست خود مسدود کنند. البته ماموران نیروی انتظامی باید به این مسئله دقت داشته باشند که اقتدار داشتن به معنای ظلم کردن و حرکت بی‌مهار نیست و مقابله با ناامنی های روانی و اجتماعی باید در عین احترام به حقوق شهروندی مردم انجام شود.

نتیجه گیری
سالها پیش زمانی که زندگی کردن آدم های شهر به دشواری های امروز نبود و مردم با توسل به باور و ارزش های دینی و خانودگی شان روزگار می گذراندند، خبری از این بی اعتمادی و سیل ناامنی روانی نبود، در آن روزها آدم ها راحت تر به هم اعتماد می کردند و بزه های اجتماعی و نابهنجاریی هاهم بسیار کمتر از این روزها بود، شاید راه برونرفت از بحران ناامنی اجتماعی بازگشت به مولفه ها سبک زندگی ایرانی و اسلامی باشد، سبکی که با ساختار اعتقادی و خانودگی ما ایرانی ها هماهنگ بود و این روزها به رغم مدرن شدن جامعه باز هم می تواند راه برونفرت از بحران ناامنی های روانی باشد.