تبیان، دستیار زندگی
انتخاب جواد نکونام به عنوان دستیار کارلوس کی روش در تیم ملی ایران را از دو جهت می توان بررسی کرد. ابتدا انتقادی و سپس حمایتی. جواد نکونام را در حالی به عنوان دستیار کی روش انتخاب و یا حتی مدنظر قرار داده اند که او همچنان بازیکن اوساسونا است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکات منفی و مثبت نکونام در تیم ملی


انتخاب جواد نکونام به عنوان دستیار کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران را از دو جهت می‌توان بررسی کرد. ابتدا انتقادی و سپس حمایتی. جواد نکونام را در حالی به عنوان دستیار کی‌روش انتخاب و یا حتی مدنظر قرار داده‌اند که او همچنان بازیکن اوساسونا است.
نکونام و کی روش

نکونام هنوز بازی در رده باشگاهی را کنار نگذاشته که به عنوان مربی تیم ملی انتخاب شده است. اوساسونا در جایگاه نامناسبی در لیگا آدلانته قرار گرفته و هر لحظه امکان سقوطش به یک دسته پایین‌‌تر وجود دارد.

در این شرایط حساس، مدیران فدراسیون تصمیم گرفته‌اند که از نکونام روی نیمکت تیم ملی ایران استفاده کنند. نکته دوم اما قراردادی است که نکونام باید پایبند به آن باشد. قرارداد با اوساسونا که فصل آینده هم اعتبار دارد.

براساس این قرارداد، نکونام به اوساسونا متعهد است تا فصل بعد هم در ترکیب این تیم بازی کند مگر اینکه قرارداد خود را توافقی فسخ کند. البته اگر مسوولان اوساسونا راضی به جدایی شماره شش تیم‌شان باشند. پس مذاکره با نکونام و حتی پیشنهاد مربیگری تیم ملی به او که اکنون برای اوساسونا بازی می‌کند، اتفاقی خلاف عرف است.

باشگاه اوساسونا همین حالا می‌تواند علیه فدراسیون فوتبال ایران موضع بگیرد و این حرکت را مورد مواخذه قرار بدهد. شکایت، دم‌دست‌‌ترین کاری است که اوساسونا می‌تواند انجام بدهد، البته که بعید است کار به شکایت و شکایت‌کشی برسد.
نکته دیگر اما کم‌تجربگی جواد نکونام برای حضور در پستی حساس است. مربی تیم ملی باید از رده‌های پایین‌تر شروع کند، پله به پله آموزش ببیند و پس از موفقیت در رده‌های مختلف به تیم ملی پا بگذارد. حضور نکونام روی نیمکت تیم ملی، آن هم بدون مدرک مربیگری و حضور در کلاس‌های پیشرفته، اتفاق خوشایندی نیست.

نکونام با اتکا به کاپیتانی در تیم ملی، قرار است دستیار کی‌روش شود که این اتفاقی عجیب برای فوتبال ایران و مدیرانش به حساب می‌آید. اما کمی هم مثبت به قضیه نگاه کنیم. در فوتبال جهان و البته برخی کشورهای خاص می‌توان چنین موردی را یافت که یک کاپیتان ملی بلافاصله در کادر فنی شروع به فعالیت کند و دستیار سرمربی شود.
 نمونه‌هایش چه در ایران و چه در فوتبال جهان بسیار است. علی کریمی همینطور به کادر فنی تیم ملی اضافه شد و خیلی‌های دیگر در اقصی نقاط فوتبال جهان. البته نکات منفی حضور نکونام روی نیمکت تیم ملی بیشتر از نکات مثبت آن است. او ابتدا باید فصل را با اوساسونا به اتمام برساند، قراردادش را فسخ کند و سپس به تیم ملی بیاید. البته اگر در لحظه آخر، حضور او روی نیمکت تیم ملی وتو نشود!

نکونام به دنبال سرمربیگری تیم ملی ایران

جواد نکونام پس از پایان این فصل رقابت‌های سگونداگه (دسته دوی اسپانیا) به فوتبال ایران بازمی‌گردد. نکونام در وصف اوضاع تیمش که وضعیت مطلوبی در جدول ندارد، می‌گوید: «مشکلات زیاد است. تیم وضعیت مطلوبی ندارد و تصمیم گرفته‌ام از اوساسونا جدا شوم.» انگیزه جواد برای جدایی از اوساسونا بی‌ارتباط با پیشنهاد مربیگری در تیم ملی ایران نیست. نکو ظهر دیروز از سوی کارلوس کی‌روش رسما به‌عنوان مربی تیم ملی ایران برگزیده شد.

جواد نکونام پس از پایان این فصل رقابت‌های سگونداگه (دسته دوی اسپانیا) به فوتبال ایران بازمی‌گردد. نکونام در وصف اوضاع تیمش که وضعیت مطلوبی در جدول ندارد، می‌گوید: «مشکلات زیاد است. تیم وضعیت مطلوبی ندارد و تصمیم گرفته‌ام از اوساسونا جدا شوم.»

تصمیمی که مخالفان و موافقان بسیاری دارد. شماره شش سابق تیم ملی ایران اما بی‌توجه به نقد‌ها می‌کوشد تا زودتر به تمرینات تیم ملی اضافه شود. او دیگر تمایلی به فعالیت در عرصه رقابت‌های باشگاهی هم ندارد و به زودی کفش‌ها را در دنیای بازیگری نیز می‌آویزد.

باید دنیای تازه‌ای را پیش روی نکو متصور بود. جایی که او در قامت مربی تیم ملی ایران کنار کی‌روش می‌نشیند. نکو اهداف بلندی دارد. او می‌خواهد در این چهار سال که کی‌روش به‌عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ملی است، کنارش کسب تجربه کند. هدف ثانویه نکونام را نیز نباید از ذهن دور کرد.

او در آینده به دنبال سرمربیگری است و می‌خواهد پس از این چهار سال دستیاری دنیای تازه‌تری را هم تجربه کند. اگر تیم ملی با کی‌روش موفق شود به جام جهانی روسیه راه یابد نکونام به‌عنوان مربی تجربه بزرگتری را هم سپری خواهد کرد. جواد در رویاهایش سرمربیگری تیم ملی را هم می‌بیند. روزی که شاید جای همین کارلوس را بگیرد. اگرچه تا آن نقطه راه زیادی باقی است و باید دید که اساسا پس از حضور او به‌عنوان مربی روی نیمکت تیم ملی واکنش‌ها چه خواهد بود و آیا عده‌ای حضورش روی نیمکت تیم ملی را برمی‌تابند یا خیر؟!

بخش ورزشی تبیان