تبیان، دستیار زندگی
در زمانی که براکت ها روی دندان هاست، محل مناسبی برای تجمع خرده های غذایی و باکتری ها به وجود می آید که ممکن است موجب ایجاد پوسیدگی در محل شود. پس باید در مورد خوردن خوراکی های شیرین دقت بیشتری به خرج دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه و ارتودنسی


در زمانی که براکت‌ها روی دندان‌هاست، محل مناسبی برای تجمع خرده‌های غذایی و باکتری‌ها به‌وجود می‌آید که ممکن است موجب ایجاد پوسیدگی در محل شود. پس باید در مورد خوردن خوراکی‌های شیرین دقت بیشتری به خرج دهیم.

ارتودنسی

همه‌ی ما می‌خواهیم چهره‌ای جذاب و لبخندی زیبا داشته باشیم؛ اما همیشه چنین نیست، دندان‌های فاصله‌دار، روی هم قرار گرفته و یا چرخیده عواملی است که زیبایی لبخند را کم می‌کند.

یکی از روش‌های درمان این مشکلات، مراجعه به دندانپزشک متبحر است که ایشان با درمان‌های ارتودنسی بسیاری از این مشکلات را می‌تواند برطرف نماید.

توصیه‌های هنگام استفاده از دستگاه‌های ثابت ارتودنسی
استفاده از (براکت)ها (دستگاه‌های ارتودنسی ثابت) برای ردیف کردن دندان‌ها حدود 150 سال قدمت دارد.
در اواسط قرن 18 میلادی، دندانپزشکی برای اولین بار پیشنهاد کرد که می‌توان با استفاده از نیروهای ملایم دندان‌ها را حرکت داد و آنها را در جهت درست هدایت کرد. براکت‌ها را با مقادیر کمی سیمان دندانپزشکی به دندان‌ها می‌چسبانند و با سیم به یکدیگر متصل می‌کنند.
دندانپزشک در هر جلسه درمان، با تنظیم کردن این براکت‌ها، نیروی مشخصی به دندان‌ها وارد می‌آورد تا در جهت درست و مناسب حرکت کنند.
در طول مدتی که این براکت‌ها روی دندان‌هاست، لازم است به نکات ذیل توجه داشته باشید.

حال ببینیم هنگام استفاده از براکت چه بخورید و چه نخورید؟
هر بار که خوراکی‌های شیرین یا نشاسته‌ای را در دهان می‌گذارید، محیط مناسبی برای باکتری‌های دهان فراهم می‌شود. این باکتری‌ها با تولید اسید، مینای دندان را حل می‌کنند و سبب ایجاد پوسیدگی می‌شوند.
در زمانی که براکت‌ها روی دندان‌هاست، محل مناسبی برای تجمع خرده‌های غذایی و باکتری‌ها به‌وجود می‌آید که ممکن است موجب ایجاد پوسیدگی در محل شود. پس باید در مورد خوردن خوراکی‌های شیرین دقت بیشتری به خرج دهیم و تا حد ممکن آنها را محدود کنیم. کشمش، بیسکویت، عسل و میوه‌های خشک، از خوراکی‌هایی هستند که احتمال بروز پوسیدگی در این دوران را افزایش می‌دهد.
خوردن خوراکی‌های سفت و چسبناک هم ممکن است سبب شکسته یا کنده شدن سیم‌ها و براکت‌های ارتودنسی شود. پس در این زمان از جویدن یخ و آدامس‌های سفت، شکلات، تافی و میوه‌هایی مانند هویج خام و سیب درسته یا نان‌های سفت اجتناب کنید.
توصیه شده است که میوه و سبزی‌های خام و غذاهای سفت را تکه تکه کنید و سپس در دهان قرار دهید.
در روزهای اول نصب براکت‌ها هم، چون دندان‌ها قدری حساس است، بهتر است تا حد امکان از غذاهای نرم استفاده کنید.

هر بار که خوراکی‌های شیرین یا نشاسته‌ای را در دهان می‌گذارید، محیط مناسبی برای باکتری‌های دهان فراهم می‌شود. این باکتری‌ها با تولید اسید، مینای دندان را حل می‌کنند و سبب ایجاد پوسیدگی می‌شوند

چگونه دندان‌هایتان را تمیز کنید؟
همان طور که اشاره شد، براکت‌ها محل خوبی برای تجمع غذاها و باکتری‌هاست. اگر این محل‌ها را به خوبی تمیز نکنید، لثه‌های ملتهب و خونین و بوی بد دهان و خطوط سفیدرنگ پوسیدگی در اطراف براکت‌ها در انتظارتان خواهد بود. پس حتما بعد از هر وعده‌ی غذا باید دندان‌ها را به خوبی تمیز کرد و همچنین وقت بیشتری برای مسواک زدن صرف کرد.
اغلب توصیه می‌شود که کودکان همیشه مسواک کوچکی همراه داشته باشند تا بتوانند خارج از خانه هم دندان‌های خود را تمیز کنند. بعضی مسواک‌های مخصوص هم برای بیماران ارتودنسی ساخته شده است که تمیز کردن اطراف براکت‌ها را ساده‌تر می‌کند. استفاده‌ی روزانه از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید هم ضروری است تا احتمال بروز پوسیدگی کاهش یابد نخ دندان را هم فراموش نکنید، زیرا استفاده از آن در حالی که براکت روی دندان نصب شده است به طور قطع ساده نیست، اما با کمی حوصله و تکرار می‌توان این کار را انجام داد. البته نخ دندان‌های مخصوص هم به بازار آمده است که برای بیماران ارتودنسی ساخته شده و استفاده از آن در این دوران راحت‌تر است.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منبع: پزشک امروز

مطالب مرتبط:
از چیپس تا پاستیل: بلای جان دندان ها
عفونت لثه: هر آنچه باید در بشقاب هایتان باشد
دندان مصنوعی و تغذیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.