تبیان، دستیار زندگی
روزها به سرعت از پی هم می آیند و میروند. روزهایی شبیه به هم، با فعالیت هایی مشابه و اتفاقاتی که گاه تکراری اند اما در این میان روزهایی هم هستند که با سایر اوقات متفاوتند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این جشن اهل بیت است یا عروسی؟!

روزها به سرعت از پی هم می آیند و میروند. روزهایی شبیه به هم، با فعالیت هایی مشابه  و اتفاقاتی که گاه تکراری اند اما در این میان روزهایی هم هستند که با سایر اوقات متفاوتند.

فاطمه ناظم زاده - بخش اجتماعی تبیان
دف

پدر تنها یک واژه نیست که با آن عبارتی بسازیم. او دنیایی از عطوفت است و از همه مهمتر تکیه گاهی بی نظیر و محکم که هیچ چیز جای او را نمیگیرد.

روزها به سرعت از پی هم می آیند و میروند. روزهایی شبیه به هم با فعالیت هایی مشابه  و اتفاقاتی که گاه تکراری اند اما در این میان روزهایی هم هستند که با سایر اوقات متفاوتند. روزهایی که در تقویم ما و عقیده قلبی ما به رنگی دیگرند. روزهایی از جنس شهادت و یا ولادت امامان معصوم شیعه. این ایام برای ما و در جامعه ما خاص هستند و همین خاص بودنشان موجب می شود تا برای پاسداشت و بزرگداشت آن مراسمی وجود داشته باشد. مراسمی برای سوگواری یا برپایی جشن و شادمانی در سالروز میلاد این بزرگواران.
و اکنون در آستانه روز بزرگی هستیم. روزی که زمینیان به آسمانیان فخر می فروشند برای میلاد کسی که برترین مخلوقات خداوند است. و این روز بزرگ چند سالی است که به عنوان روز پدر نامگذاری شده است تا به این واسطه سپاس و قدردانی مختصری هم از مقام والا و ارزشمند پدرانمان داشته باشیم.

اما همانطور که گفته شد این مناسبت ها در اجتماع ایرانیان، همواره مقدس و مهم بوده اند و بسیاری از افراد برگزاری مراسم ازدواجشان را در این ایام انجام میدهند و عده ای هم به برپایی مراسم و جشن های مولودی خوانی با نام اهل بیت می پردازند. به این ترتیب سالهاست که مجالس متعددی از این دست برگزار می شود و ما همواره منتظریم تا تاثیر معنوی و فرهنگی چنین مجالسی را  دریافت کنیم و شاید کمتر به این موضوع فکر کرده باشیم که آنچه باید بیش از هرچیزی در این زمینه ها مورد توجه قرار گیرد این نیست که چیدمان فضای جشن به چه صورت باشد و یا از چند رقم میوه برای پذیرایی استفاده شود بلکه بهتر و شایسته تر این است که به محتوای ارائه شده در این مجالس بیشتر فکر کنیم و اصولا نقطه تمرکز ما بر این نقطه پررنگ تر باشد.

برای عده ای مراسم مولودی هم مثل برگزاری یک جشن عروسی و یا ولیمه است  که همه دغدغه شان در خودنمایی هر چه بیشتر با افزایش تشریفات حاضر در مهمانی است تا بدین وسیله به ارائه میزان ثروت و تشریفات مخصوص به خود بپردازند و بیشتر بخواهند به نمایش خود و اعمال تجملاتی شان بپردازند

نه اینکه سایر موارد را کم اهمیت فرض کنیم بلکه مهم این است که بدانیم و باور داشته باشیم که اصلا با چه هدفی به برپایی این مراسم اقدام کرده ایم و شاید برای عده ای این مراسم هم مثل برگزاری یک جشن عروسی و یا ولیمه باشد که همه دغدغه شان در خودنمایی هر چه بیشتر با افزایش تشریفات حاضر در مهمانی باشد تا بدین وسیله به ارائه میزان ثروت و تشریفات مخصوص به خود بپردازند و بیشتر بخواهند به نمایش خود و اعمال تجملاتی شان بپردازند. فراموش نکنیم که حد و مرز میان این موارد را با یکدیگر آمیخته نکنیم. رعایت شان برگزاری جشن و مراسم مربوط به اهل بیت هم آداب و قوانینی دارد و بهتر است به جنبه مادی و معنوی این مساله به طور توامان نگاه شود تا بتوان در انتظار بهره ای محسوس از برگزاری چنین مجالسی باشیم.


مطالب مرتبط: