تبیان، دستیار زندگی
شورای رقابت ابتدا افزایش قیمت خودروهای خودروسازان داخلی را غیرقانونی اعلام کرد و بشدت به آنها هشدار داد که قیمت ها را به قیمت های اسفند 1393 بازگردانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمزمه گرانی خودرو


شورای رقابت ابتدا افزایش قیمت خودروهای خودروسازان داخلی را غیرقانونی اعلام کرد و بشدت به آنها هشدار داد که قیمت‌ها را به قیمت‌های اسفند 1393 بازگردانند.
خودرو

از آن سو هم سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌دنبال این هشدار شورای رقابت برای جا نماندن از گردونه نظارت خطاب به خودروسازان گفت که بازرسان این سازمان به‌طور کامل بازار را رصد می‌کنند بنابراین دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی که سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارند مراقب قیمت‌های اعلامی جدید باشند. از این هشدارها نزدیک به 2هفته گذشت تا اینکه آنچه قرار بود از ابتدا عملی شود، با یک موافقت تازه خود را نشان داد. این موافقت را که محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی تولید شرکت سایپا از آن خبر داد، افزایش یک میلیون تومانی قیمت پارس تندر با هماهنگی شورای رقابت است. اگرچه پیش از این شورای رقابت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد شرکت‌های خودروسازی فقط به اندازه یک درصد آن هم به‌دلیل افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، خودروهای خود را گران کرده‌اند اما علت افزایش قیمت خودروی پارس تندر پارس‌خودرو، افزایش کیسه هوا اعلام شد؛ آن هم کیسه‌‌ای که خودروسازان برابر قانون باید روی خودروهای خود نصب کنند و تا الان هم اگر نصب نکرده‌اند بر سر خریداران خود کلاه گذاشته‌اند. البته خودروسازان داخلی به این روش کلاهگذاری وارد هستند، چراکه همه آنچه را باید روی یک خودرو نصب کنند به عنوان آپشن داده و چند برابر قیمت از خریدار، پولش را می‌گیرند. نمونه این ادعا، ترمز ABS، کیسه هوا(AIR BAG)، فرمان هیدرولیک،‌ رنگ متالیک، سیستم پخش خودرو و... است که در سال‌های اخیر بر تعداد این آپشن‌ها اضافه شده است. به هر حال محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی تولید شرکت سایپا درباره افزایش قیمت پارس تند گفت: «قیمت تندر 90 به‌دلیل دو ایربگ شدن، ‌افزایش پیدا کرد.
ایران‌خودرو درخواست افزایش قیمت داد
از سوی دیگر هاشم یکه‌زارع، ‌مدیرعامل گروه خودروسازی ایران‌خودرو هم از ارسال مستندات ایران‌خودرو به شورای رقابت برای اعمال تغییرات قیمتی در محصولات این شرکت خبر داد. یکه‌زارع در این‌‌‌باره اظهارداشت: امسال هزینه‌های تولید نسبت به سال گذشته با افزایش روبه‌رو شده و به همین منظور ما اطلاعات هزینه‌های تمام‌شده محصولات خود را به شورای رقابت ارسال کرده‌ایم. وی با بیان اینکه  اطلاعات هزینه‌ای خود را به شورای رقابت ارسال کرده‌ایم، افزود: قرار است شورا این اطلاعات را بررسی و نتایج را به ما اعلام کند. اما بشنوید از معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت که تأکید کرد هیچ‌گونه بحثی در شورای رقابت یا وزارت صنعت درباره افزایش قیمت خودرو نداریم. محسن صالحی‌نیا همچنین درباره درخواست برخی خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت خودرو تصریح کرد: تا به امروز هیچ‌گونه بحثی در شورای رقابت یا وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش قیمت خودرو نداریم و اگر هم مواردی توسط شرکت‌ها طرح شده باشد در حال بررسی است. وی تصریح کرد: شرکت‌ها و بنگاه‌های مرتبط می‌توانند درخواست‌ها و پیشنهادات خود را درباره هر موضوعی مطرح کنند که مرجع رسیدگی به آن نیز شورای رقابت است و براساس پارامترها و ضوابطی که دارد بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.
انحصارطلبی 2 خودروساز بزرگ داخلی
در کنار همه این واقعیات اما علی خاکساری، کارشناس صنعت خودرو معتقد است مشکلات صنعت خودروی ایران ناشی از تحریم‌های خارجی نیست بلکه این دو خودروساز بزرگ داخلی هستند که مصرف‌کنندگان را تحریم کرده‌اند. به اظهار خاکساری متاسفانه مدت زیادی است که ایران‌خودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرف‌کنندگان، عرضه می‌کنند. وی با بیان اینکه در همه حوزه‌های تولید، واردات، قیمت‌گذاری و توزیع خودروهای داخلی و خارجی انحصار شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: انحصار اینان در تولید خود کم بود که چند وقتی است به بهانه حفظ حقوق مصرف‌کننده اما با هدف‌های دیگری، واردات را نیز انحصاری کرده‌اند. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: هدف از انحصاری شدن واردات، افزایش قیمت خودروهای وارداتی است تا خودروسازان داخلی نیز بتوانند محصولات خود را با قیمت‌های فعلی و البته قیمت‌های بالاتر، عرضه کنند.

افزایش یک میلیون تومانی قیمت پارس تندر با هماهنگی شورای رقابت است. اگرچه پیش از این شورای رقابت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد شرکت‌های خودروسازی فقط به اندازه یک درصد آن هم به‌دلیل افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، خودروهای خود را گران کرده‌اند اما علت افزایش قیمت خودروی پارس تندر پارس‌خودرو، افزایش کیسه هوا اعلام شد؛
وی افزود: هم‌اکنون تعرفه واقعی واردات خودرو نه 40 درصد بلکه بیش از 100 درصد است در غیر این صورت چرا خودروی تویوتا کمری که قیمت جهانی تک‌فروشی آن بین 22 تا 25 هزار دلار است باید به قیمت حدود 180 میلیون تومان در ایران عرضه شود در حالی که قیمت این خودرو با تعرفه 40 درصدی، حدود 110 میلیون تومان خواهد بود. خاکساری با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی باید بررسی کنند مابه‌التفاوت تعرفه اسمی 40 درصدی با تعرفه واقعی بیش از صددرصدی به جیب چه کسانی می‌رود، تصریح کرد: متاسفانه در این شرایط به جای رفع مشکلات موضوعاتی چون تحریم را بهانه می‌کنند.
زمزمه افزایش قیمت خودروهای وارداتی
با این همه اما در شرایط رکود بازار خرید و فروش خودروهای داخلی، زمزمه افزایش ۱۵ درصدی قیمت خودروهای وارداتی در بازار به گوش می‌رسد. یکی از فروشندگان خودرو در این‌باره گفت: رکود بازار خودرو اواخر اردیبهشت یا اواسط خردادماه برطرف خواهد شد. این فعال بازار خودرو در ادامه با بیان اینکه در بازار خودروهای وارداتی هم زمزمه افزایش 15 درصدی قیمت‌ها به گوش می‌رسد، تصریح کرد: قرار است به میزان خودروهای وارداتی، اسقاط خودروهای فرسوده انجام شود که همین امر هزینه‌هایی را به واردکنندگان تحمیل می‌کند. در همین حال بحث افزایش قیمت خودروهای وارداتی در حالی مطرح است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از اول اسفند پارسال ضوابط تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی را اعلام کرد که باید دید این افزایش قیمت آیا در راستای این ضوابط هست یا خیر؟

فرآوری: جندقی
بخش اقتصاد تبیان

منبع : مهر - ایسنا