تبیان، دستیار زندگی
یک جامعه شناس معتقد است: در گذشته این مردان بودند که طلاق می خواستند. افزایش حضور زنان در جامعه و بدست آوردن استقلال مالی، آمار طلاق هایی که از طرف زنان صورت می گیرد را 70 درصد بالا برده و طلاق های عاطفی به طلاق حقیقی تبدیل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان به جای مهریه ،بیمه تامین اجتماعی بگیرند

یک جامعه شناس معتقد است: در گذشته این مردان بودند که طلاق می‌خواستند. افزایش حضور زنان در جامعه و بدست آوردن استقلال مالی، آمار طلاق‌هایی که از طرف زنان صورت می‌گیرد را 70 درصد بالا برده و طلاق‌های عاطفی به طلاق حقیقی تبدیل شده‌است.

بخش اجتماعی تبیان
زنان


 مادر بزرگانمان همیشه بر این باور بودند که زن با لباس عروس به خانه بخت می‌رود و با کفن از آن بیرون می‌آید. اما دختران این مادران زندگی خود را با این فکر نساختند. زمانه ای شده است که شکل‌گیری خانواده، با واژه طلاق پیوند نزدیکی خورده است. آنگونه که امروز افزایش نرخ طلاق یکی از مهم‌ترین روندهایی است که بر الگوی خانواده تاثیر گذاشته‌است.

در همین زمینه احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از رشد 4 درصدی طلاق در سه ماهه اول سال 93 خبر می‌دهد. به گفته تویسرکانی، بیشترین طلاق‌های ثبت شده زنان به میزان 5/14 درصد مربوط به رده سنی 27 تا 29 سال و بیشترین طلاق‌های ثبت شده مردان به میزان 2/16 درصد مربوط به رده سنی 27 تا 29 سال بوده است.

زنان در گذشته به اجبار، تحمل می‌کردند

دکتر شهلا کاظمی‌پور جامعه شناس، درباره گسترش طلاق در جامعه امروزی  گفت: "در گذشته زنان به دلیل نداشتن امکانات مالی و استقلال اقتصادی خیلی از عواملی که موجب عدم رضایتشان از زندگی می‌شد را نادیده می‌گرفتند. در گذشته مساله‌ای که امروز می‌تواند موجب طلاق شود، از طرف زن تحمل می‌شد چون با جدایی آینده‌ای همراه با فقر در انتظار زن بود. امروز زنان می‌توانند حق طلاق را بدست بیاورند ولی نه در تمام ازدواج‌ها، بلکه باید شرایطی ضمن عقد آورده شود تا زنان بتوانند از این امکان در آینده استفاده کنند. زنان در دورانی که این حق را نداشتند با بخشیدن مهریه می‌توانستند از همسر خود جدا شوند ولی با این شرایط، برای زن عملاً چیزی باقی نمی‌ماند."

زنانی که استقلال مالی دارند باید توجه کنند که مرد توانایی پرداخت مهریه را دارد یا نه؟ اگر داشت این نظر شخصی زن است که مهریه دریافت کند ولی اگر مرد امکان اقتصادی پرداخت مهریه را نداشت، زنان می‌توانند این حق را ببخشند.

وی افزود :" با این وجود امروز شاهد آن هستیم که دختران ضمن اینکه حق طلاق را برای خود در نظر می‌گیرند، مهریه‌های بالایی هم تعیین می‌کنند. به نظر من این روند تبدیل به یک آسیب اجتماعی شده‌ است. مهریه‌های کاذبی که مرد قادر به پرداخت آن نیست و تنها بر اساس فشارهای خانواده تعیین می‌شود. چون در گذشته مهریه عامل بقا و به صورت ضامنی برای زندگی زن بود خانواده‌ها خواستار دریافت آن بودند. اما باید توجه داشت که دوران تغییر کرده‌است و زنان پیشرفت‌های زیادی در جامعه کردند با این وجود بعضی از خانواده‌ها روی این امر پافشاری می‌کنند"

دکتر کاظمی پور با اشاره به اینکه زنان با توجه به شرایط اقتصادی مرد می‌توانند از دریافت مهریه گذشت کنند، بیان کرد: "زنانی که استقلال مالی دارند باید توجه کنند که مرد توانایی پرداخت مهریه را دارد یا نه؟ اگر داشت این نظر شخصی زن است که مهریه دریافت کند ولی اگر مرد امکان اقتصادی پرداخت مهریه را نداشت، زنان می‌توانند این حق را ببخشند. این زنان هستند که می‌توانند سیستم را تغییر دهند و در صورت لزوم، مهریه دریافت کنند.  برای ساده شدن شرایط پیشنهادی دارم، اگر مردی نمی‌توانست مهریه را پرداخت کند و زن هم تمکن مالی نداشت، بهترین کار این است که مرد متعهد به پراخت بیمه تامین اجتماعی برای زن شود. طوری که زن بتواند حقوق بگیر تامین اجتماعی شود."

دکتر پورکاظمی با اشاره به بالا رفتن درخواست طلاق از طرف زنان گفت :" در گذشته این مردان بودند که طلاق می‌خواستند. افزایش حضور زنان در جامعه و بدست آوردن استقلال مالی، آمار طلاق‌هایی که از طرف زنان صورت می‌گیرد را 70 درصد بالا برده و طلاق‌های عاطفی به طلاق حقیقی تبدیل شده‌است. همچنین نگاه جامعه به زن مطلقه تغییر کرده‌است. در دورانی نه چندان قدیم به زنان مطلقه نگاه ترحم آمیز به دلیل کوچک بودن جوامع، وجودداشت. ولی امروز به دلیل بزرگ شدن جوامع افراد یکدیگر را نمی‌شناسند که باعث حضور راحت‌تر زنان در جامعه شده‌است. باید توجه داشت که این توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی زنان است که باعث می‌شود این افراد بتوانند به صورت افراد موفق در جامعه حضور داشته‌باشند. این زنان در پرورش کودکان نیز موفق‌تر خواهندبود"

زنان می توانند در سیستم تغییر ایجاد کنند

در همین رابطه افشین عبدالله نژاد وکیل دادگستری با بیان اینکه استفاده زنان از گزینه وکالت در طلاق، ضمن عقد نکاح به منزله تغییر قوانین نبوده و نیست گفت:" درج این موضوع، دقیقاً اجرای مر قانون و استقاده از ظرفیت‌های قانونی در این زمینه می‌باشد نه تغییر قانون.

افزایش حضور زنان در جامعه و بدست آوردن استقلال مالی، آمار طلاق‌هایی که از طرف زنان صورت می‌گیرد را 70 درصد بالا برده و طلاق‌های عاطفی به طلاق حقیقی تبدیل شده‌است.

علاوه بر  این با توجه به اینکه زنان مزدوج در سال‌های قبل، از این حقوق خود به هر دلیلی بی اطلاع بوده‌اند هم اکنون نیز می‌‎توانند به همراه زوج خود در دفاتر اسناد رسمی حاضر و نسبت به تنظیم وکالت بلاعزل در طلاق اقدام نمایند که البته مقدمه این امر جلب موافقت زوج می‌باشد. نتیجه اینکه هیچ تغییر محسوسی در این زمینه صورت نگرفته، و صرفاً اخیراً از ظرفیت‌های قانونی موجود بهره بیشتری گرفته شده‌است."

نمی شود هم خدا را خواست و هم خرما را!

عبدالله نژاد با طرح این سوال که "زنی که ضمن عقد نکاح، خواهان وکالت در طلاق نیز می‌باشد، مهریه را برای چه می‌خواهد و اگر مهریه را می‌خواهد وکالت را برای چه می‌خواهد؟" اظهار کرد: "در این زمینه باید به مردان حق داد که در برابر شروط اینچنین همراه با مهریه مقاومت کنند و نپذیرند، نمی‌شود هم خدا را خواست و هم خرما را! چند سال قبل زن مطلقه به عنوان زن ناموفق، تو سری خور و افسرده محسوب می‌شد، ازدواج ناموفق اول منتهی به ازدواج‌های ناموفق بعدی می‌شد و این سلسله ادامه می‌یافت و وضع بدتر می‌شد. اما اکنون خانواده با توجه به فاکتورهای متعددی، چتر حمایتی خود را از دختر مطلقه خود مثل قبل دریغ نمی‌کنند. از طرف دیگر استقلال اقتصادی زن فاکتور موثر و مهمی در روزگار بعد از طلاق می‌باشد .البته همچنان نیز کم و بیش در بافت‌های سنتی الفاظ زن مطلقه و علی الخصوص بیوه بار معنایی منفی داشته و برخی همچنان با بدبینی به موضوع می‌نگرند."


منبع: نامه نیوز