تبیان، دستیار زندگی
نبودن دارویی در داروخانه و وجود آن در بازار ناصرخسرو به این معنی است که فرآیند تامین دارو از نظر قانونی امکانپذیر نبوده و ممکن است در آنجا به تولید تقلبی دارو بپردازند و به مردم عرضه کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار درباره داروهای «ناصرخسرو»

نبودن دارویی در داروخانه و وجود آن در بازار ناصرخسرو به این معنی است که فرآیند تامین دارو از نظر قانونی امکانپذیر نبوده و ممکن است در آنجا به تولید تقلبی دارو بپردازند و به مردم عرضه کنند.

بخش اجتماعی تبیان
دارو

رییس سامان غذا و دارو توضیحاتی داد و گفت: امروز حول محور فرآورده‌هایی که نشان ایمنی و سلامت را دریافت کرده بودند، تنظیم شده بود که با حضور مسوولان مختلف نظارت بر حوزه‌های غذایی برگزار شد که حدود ۳۶ محصول نشان ایمنی و سلامت را دریافت کردند.

رییس سازمان غذا و دارو ضمن اعلام آخرین وضعیت کمبودهای دارویی در کشور در عین حال در خصوص عملکرد بازار دارویی ناصرخسرو هشدار داد.

دکتر رسول دیناروند در حاشیه در مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت به تولیدکنندگان محصولات منتخب، فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی، درخصوص آخرین وضعیت کمبودهای دارویی در کشور گفت: وضعیت نسبت به گذشته بهتر است اما نمی‌توانیم ادعا کنیم که کمبودهای دارویی به صفر رسیده، در حال حاضر نزدیک به ۳۰ قلم کمبود دارویی داریم، البته این کمبودها دوره‌ای بوده و کوتاه‌مدت هستند. مثلا کمبود این ۳۰ قلم کوتاه‌مدت و در حد یک تا ۲ هفته بیشتر نیست و این نشان می‌دهد نظام تامین و تدارک داروی ما نسبت به دو تا سه سال گذشته بهتر عمل می‌کند.

دیناروند درخصوص عملکرد بازار دارویی ناصرخسرو نیز تصریح کرد: عملکرد ناصرخسرو برای جبران کمبود دارویی نیست، بلکه ۹۸ درصد پاسخ به نیازهای غیرواقعی و غیرقانونی است که برای موضوعاتی چون دوپینگ، بدنسازی، مسائل جنسی، موادمخدر، سقط جنین و... کاربرد دارد که داروخانه‌های ما نمی‌توانند پاسخگوی آن باشند. نبودن دارویی در داروخانه و وجود آن در بازار ناصرخسرو به این معنی است که فرآیند تامین دارو از نظر قانونی امکانپذیر نبوده و ممکن است در آنجا به تولید تقلبی دارو بپردازند و به مردم عرضه کنند. به مردم توصیه می‌کنیم که هیچ‌گاه دارویی را که در داروخانه موجود نیست از ناصرخسرو تهیه نکنند، زیرا آنجا غیرقانونی و جای ارائه محصولات تقلبی است و اصلا نمی‌توان این محصولات را ضمانت کرد.

عملکرد ناصرخسرو برای جبران کمبود دارویی نیست، بلکه ۹۸ درصد پاسخ به نیازهای غیرواقعی و غیرقانونی است که برای موضوعاتی چون دوپینگ، بدنسازی، مسائل جنسی، موادمخدر، سقط جنین و... کاربرد دارد

وی همچنین در مورد هفت محصول پرمصرف کشاورزی که از نظر میزان آلاینده‌ها و سموم مورد بررسی قرار گرفته‌اند، گفت: این محصولات پرمصرف کشاورزی در سال ۹۳ ارزیابی شدند و نمونه‌های مختلف آنها در آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو وجود دارد، سموم و آلاینده‌ها، فلزات سنگین و نیترات آنها ارزیابی شده و حدود هشت درصد نمونه‌ها آلاینده‌های بیش از حد مجاز داشته‌اند.

وی با بیان اینکه این آمار خوبی نیست، گفت: البته نسبت به مطالعات قبلی که ۳۰ درصد این فرآورده‌ها دارای آلاینده‌های بیش از حد مجاز بودند، وضعیت بهتر است و نتایج را به زودی با آمار دقیق منتشر می‌کنیم تا مردم و مسوولان به ویژه جهاد کشاورزی نظارت بیشتری در حوزه کشاورزی و آموزش کشاورزان داشته و بتوانند پیشگیری کنند.

دیناروند درخصوص ملاک‌ها و معیارهای انتخاب این فرآورده‌ها گفت: انتخاب آنها براساس تلاشی است که تولیدکننده برای بهبود سلامت محصولات انجام می‌دهد. یکی دیگر از معیارهای ما این است که نمونه‌های این محصولات در بازار ریکال یا جمع‌آوری نشده و از آنها نیز شکایتی نشده است. بنابراین معیارهای متعددی وجود دارند و این فرآورده‌ها می‌توانند بعد از گرفتن این نشان در تبلیغات از آن استفاده کرده و روی بسته‌بندی‌های خود نیز نصب کنند.
وی افزود: فرآورده‌ای که نشان ایمنی و سلامت را از سازمان غذا و دارو دریافت کرده‌اند، سلامت محور بوده و از طرف سازمان غذا و دارو تایید شده‌اند. البته این نشان دوره‌ای است و منوط به گزارش پایش‌هاست. دستورالعمل‌های ما در مورد این محصولات سختگیرانه‌تر است، چراکه مردم به این نشان اعتماد دارند و باید مطمئن باشیم که تولیدکنندگان به نشان وفادار می‌مانند. در این فرآورده‌ها گروه لبنیات ۵۰ درصد محصولات را شامل می‌شدند. همچنین رب گوجه، زعفران، روغن زیتون و... نیز در این محصولات وجود داشتند.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که آیا شاخص‌های موادغذایی با توجه به شعار امسال ارتقا می‌یابند، اظهار کرد: پایش‌ها و نظارت‌های ما جدی‌تر می‌شود و هرچه نظارت قوی‌تر باشد ورود محصولات مغایر با استاندارد و ایمنی در بازار کمتر می‌شود. مثلا در مورد ۷ فرآورده‌ای که گفته شد ۸ درصد آنها آلاینده‌های بیش از حد مجاز داشتند، باید میزان این آلاینده‌ها به حداقل برسد. باید بتوانیم با روش‌های متعدد مانند آموزش کشاورز، شناسنامه‌دار کردن کشت و کار و نظارت بر سموم و در مراحل بعدی با نظارت بر سطح عرضه میزان این آلاینده‌ها را کاهش دهیم.

دیناروند درخصوص تولید مواد غذایی ارگانیک در کشور نیز گفت: محصولات ارگانیک نمی‌توانند کل نیازهای کشور را برطرف کنند؛ چراکه هزینه‌های تولید آنها بالا بوده و با توجه به محدودیت‌های تولید در کشور ما نباید انتظار داشته باشیم که همه محصولات ارگانیک باشند. استفاده از سم در کشاورزی گریزناپذیر است، حتی اگر بتوانیم سم شیمیایی را حذف کنیم، باید سم بیولوژیک استفاده کنیم در این صورت خطرات را کمتر می‌کنیم اما نمی‌توانیم کود و سموم را حذف کرده و به صفر برسانیم.

وی با بیان اینکه برای برخی از محصولات امکان تولید ارگانیک وجود دارد و مردم علاقه‌مند می‌توانند آنها را تهیه کنند، گفت: وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی از توسعه ارگانیک حمایت می‌کنند چراکه این محصولات طبیعی‌تر و سالم‌تر هستند.


منبع: عصرایران