تبیان، دستیار زندگی
آنها نان مان را آجر نمی کنند، سمی اش می کنند تا آرام آرام با مرگی دردناک مثل ابتلا به سرطان بمیریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داغ شدن تنور نظارت بر نانوایی ها

آنها نان مان را آجر نمی‌کنند، سمی اش می‌کنند تا آرام آرام با مرگی دردناک مثل ابتلا به سرطان بمیریم.

فرآوری : طاهره رشیدی _ بخش اجتماعی تبیان
نانوایی

آنها نان مان را آجر نمی‌کنند، سمی اش می‌کنند تا آرام آرام با مرگی دردناک مثل ابتلا به سرطان بمیریم. ‌جوش شیرین اضافه کردن به خمیرنان، دیگر تخلف آماتورهاست که وزارت بهداشت آسان تشخیصش می دهد اما کج‌روهای حرفه ای، سمی به نان اضافه می‌کنند که هیچ کارشناسی به سرعت نمی‌تواند تشخیصش بدهد؛ سمی که بین خودشان اسمش را گذاشته اند « جوهر قند » و شیمی دان ها به آن می گویند « سدیم دیتیونیت»!
هر ایرانی در سال ۱۶۰ کیلوگرم و به طور متوسط هر روز ۴۴۰ گرم نان می خورد و به همین علت نان، جزو اصلی ترین خوراکی های سفره ایرانی ها محسوب می شود اما در ماه های اخیر، این ماده مغذی هم از دیگر خوراکی های آلوده عقب نمانده است و میان خوراکی های آلوده ای مثل گوشت مرغ و پیاز سرشار از سرب، سوسیس و کالباس پر از تفاله های آلوده به هورمون های سرطانزا، میوه های مان آغشته به واکس، لبنیات آلوده به پالم و آب نوشیدنی با نیترات بالا، جایی برای خودش باز کرده و بر اساس اخبار، به جوهرقند یا سدیم دیتیونیت یا بلانکیت آلوده شده است.

هرچند آرش رشیدیان ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرده است که بر اساس گزارش ها، برخی نانواهای متخلف از جوهر قند استفاده می کنند اما در حقیقت این خبر تازه نیست و قصه سر دراز دارد و پیش از این هم مسئولانی درباره اش هشدار داده اند اما گویا  اینبار قضیه جدی است و به تازگی  رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در مورد آخرین وضعیت سلامت آب، مرغ، نان، سبزی و میوه‌های پایتخت نشینان توضیحاتی را ارائه کرد.
رحمت‌الله حافظی ‌، درخصوص آخرین وضعیت پایش مواد غذایی در شهر تهران، گفت: یکی از اصلی‌ترین وظایف کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، رصد کردن مواد غذایی و معرفی آن‌ها به شهروندان است تا از موادی که دارای استانداردهای لازم هستند، بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه کیفیت مواد غذایی باید در حد استانداردی باشد که آسیبی به سلامت مردم وارد نکند، گفت: پیش از این در گزارش‌های واصله شاهد آلودگی محصولات کشاورزی به سموم کود شیمیایی و فلزات سنگین بوده‌ایم که رفع این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

جوهر قند برای سپید کردن نان استفاده می‌شود که اولین تاثیرات نامناسب را بر دستگاه گوارش وارد می‌کند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری همچنین تصریح کرد: در دیدار اخیر با وزیر بهداشت، وی عنوان کرد که این مسئله در جلسه هیات دولت مطرح شده است و وزیر بهداشت اعلام داشت که موضوع آب در سال 94 در اولویت‌های بهداشتی قرار دارد و هیچ اغماضی در این خصوص صورت نمی‌گیرد.
حافظی با بیان اینکه جدیت وزارت بهداشت درخصوص رفع آلودگی آب جای تشکر دارد گفت: امیدواریم پایش آب طی ماه‌های آتی از امتحان موفقی بیرون بیاید. اما مساله دیگری که نیاز به رسیدگی جدی دارد استفاده از جوهر نمک در نانوایی هاست!

برخی نانواها که شمار آنها در کشور کم نیست، از جوهر قند به عنوان مخمر استفاده می کنند تا خمیر به اصطلاح « ور بیاید» و یا آماده پخت شود این در حالی است که نانوایان باید از مخمر استفاده کنند و این فرصت را به خمیر بدهند تا آماده برای پخت شود .

متاسفانه بیشتر نانواها این فرصت را به خمیر برای آماده شدن جهت پخت نمی دهند و بلافاصله از موادی همچون جوش شیرین و جوهر قند استفاده می کنند تا نان را زودتر به دست مصرف کننده برسانند.

نانواها کافی است که چند ساعت قبل از پخت نان خمیر را آماده کنند و به آن مخمر بزنند و اگر یک بار این کار را انجام دهند از خمیر نان تهیه شده می توانند به عنوان مایه خمیر برای روز بعد استفاده کنند.

مگر می شود ساعت 6 یا هفت صبح یک نانوایی خمیر را آماده کند و نیم ساعت بعد ، نان به مردم بدهد !؟ این ، میسر نیست مگر اینکه ماده ای به جز مخمر به خمیر اضافه کنند که جوش شیرین و جوهر قند از جمله آنها است.

استفاده از جوهرقند در برخی نانوایی‌ها!

رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درخصوص وضعیت سلامت نان پایتخت نشینان نیز با بیان اینکه بررسی ها نشان داده است که در برخی از نانوایی‌ها علاوه بر جوش شیرین از جوهر قند نیز استفاده می‌کنند، گفت: جوهر قند برای سپید کردن نان استفاده می‌شود که اولین تاثیرات نامناسب را بر دستگاه گوارش وارد می‌کند.
حافظی با بیان اینکه این مواد تهدید کننده سلامت مردم هستند، گفت: بر همین اساس مداخلات کمیسیون سلامت شورای شهر آغاز شد.

یکی از اصلی‌ترین وظایف کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، رصد کردن مواد غذایی و معرفی آن‌ها به شهروندان است تا از موادی که دارای استانداردهای لازم هستند، بهره‌مند شوند

چگونه می توان فهمید که در ترکیب نان ، جوهر قند یا جوش شیرین وجود دارد؟
نان هایی که در قدیم پخته می شد اگر چند روز هم از آن می گذشت همچنان تازه بودند این در حالی است که کافی است نانی را از نانوایی تهیه کنید، به ساعتی نمی گذرد که نان در اصطلاح بیات می شود .
این موضوع نشان دهنده این مطلب است که در ترکیب آرد نان از موادی همچون جوش شیرین و جوهر قند استفاده شده است.
رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی مسیح دانشوری گفت : متاسفانه استفاده از جوهر قند در تمام شهرستان ها وجود دارد.
تنور نظارت، سرد است
بیشترین میزان استفاده از جوهر قند در آرد نان هایی مانند لواش و تافتون است که طیف سپید دارند اما این روزها در برخی نانوایی ها نان سنگک سپید هم پرطرفدار شده است و خیلی ها دیگر مشتری آن سنگک های خوش عطر با رنگ قهوه ای نیستند.

میلانی، متخصص سیاست های غذا و تغذیه از باور نادرست مردم درباره مغذی تر بودن نان های سپید انتقاد می کند و می گوید: هرچه رنگ نان تیره تر باشد ، مواد غذایی آن بیشتر است. اگر باور غلط مردم در این باره اصلاح شود ، کمتر کسی نان سپید می خرد و نانواهای متخلف هم مجبور می شوند استفاده از جوهر نمک را کنار بگذارند.
شهریاری ، کارشناس تغذیه هم با این ایده موافق است و تاکید می کند: مردم باید بدانند که هرچه سبوس نان بیشتر باشد رنگش تیره تر است و مواد مغذی همچون کلسیم، منیزیم ، روی، آهن و ویتامین های ای و خانواده ب در آن بیشتر وجود دارد.
اگرچه باور غلط مردم نسبت به مغذی بودن نان های سپید، در تخلف نانواها نقش داشته است اما به نظر می رسد جای خالی نظارت دقیق بر نانوایی های سنتی در این زمینه تاثیرگذارتر است؛ نظارتی که پیامدهای نبودش را در محیط های غیراستاندارد و غیر بهداشتی برخی نانوایی های سنتی و افزایش ضایعات و دور ریز نان سنتی هم می شود مشاهده کرد.


منابع » تابناک / پایگاه تحلیلی خبری اساتید/ فرارو