تبیان، دستیار زندگی
وضعیت یارانه نقدی با انتشار یک خبر و تکذیب های مکرر وارد فاز جدیدی شده است و مردم نمی دانند که آیا یارانه نقدی افراد قطع شده یا خیر. در گزارش زیر صحت و سقم این خبر را بررسی می کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یارانه ها قطع شد یا نه؟


وضعیت یارانه نقدی با انتشار یک خبر و تکذیب‌های مکرر وارد فاز جدیدی شده است و مردم نمی‌دانند که آیا یارانه نقدی افراد قطع شده یا خیر. در گزارش زیر صحت و سقم این خبر را بررسی می‌کنیم.


برخی از مسوولان به شدت موضوع یارانه نقدی را تکذیب می‌کنند و برخی دیگر آن را تلویحا تایید می‌کنند اما اصل موضوع چیست؟
حذف یارانه

اواسط هفته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یارانه 5 گروه حذف شده است و قرار است افراد بیشتری هم حذف شود. طبق این خبر یارانه نقدی گروه‌های پنجگانه شامل پزشکان، مالکان خودروهای لوکس، صاحبان صرافی‌ها، اعضای هیأت‌مدیره بانک‌ها و هیأت‌مدیره شرکت‌های خصوصی و افراد مقیم خارج از کشور از فروردین‌ ۹۴ قطع شده و این گروه، یارانه نقدی فروردین خود را دریافت نکرده‌اند. اما جالب اینکه یارانه افرادی که در طول 10 سال گذشته یک سفر خارجی هم داشتند حذف شده بود. بدین‌ترتیب یارانه فروردین این افراد پرداخت نشد. با وجود این خبر مسوولان وزارت تعاون آن را تایید می‌کردند اما سخنگوی دولت اصرار داشت که چنین اتفاقی رخ نداده است.
وی  گفت: درباره حذف 5 گروه یارانه بگیر که چند رسانه این کشف جدید را خبررسانی فرمودند و البته این قصه هیچگاه به پایان نخواهد رسید، باید بگویم اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را در چارچوب بودجه‌های سنواتی داریم و مجلس محترم در رسیدگی به قانون بودجه 94 خیلی با تأخیر این قانون را به ما ابلاغ کرد. هنوز دولت موفق نشده آیین‌نامه تبصره 20 را که در آن چگونگی اجرای قانون هدفمندی لحاظ خواهد شد تصویب کند. ‫این آیین‌نامه اجرایی تا تصویب شود کاملا مشخص خواهد شد که ما نسبت به سال 94 چند گروه را حذف خواهیم کرد لذا اجازه دهید این اطلاعات تکمیل شود و گمانه‌زنی صورت نگیرد‬.
وزیر اقتصاد چه گفت؟
وزیر اقتصاد که سال گذشته از تهیه لیست 10 میلیون ثروتمند و آمادگی برای حذف یارانه آنها خبر داده سپس اظهارات خود را تکذیب کرده بود، شب دوشنبه با تایید حذف تعدادی از مردم از لیست یارانه‌بگیران عنوان کرد: کماکان تعداد قابل ملاحظه‌ای از دریافت یارانه‌های نقدی حذف نشده‌اند. درباره یارانه‌ها باید از آقای ربیعی سوال شود، زیرا مسوولیت حذف یارانه‌های نقدی بر عهده ایشان است اما فرآیند شناسایی و حذف شروع شده و ادامه دارد. طیب‌نیا درباره تعداد افرادی که از دریافت یارانه‌های نقدی حذف شده‌اند، گفت: تعداد این افراد هنوز مشخص و قابل ذکر نیست اما می‌توان اشاره کرد کماکان تعداد قابل ملاحظه‌ای از دریافت یارانه‌های نقدی حذف نشده‌اند.

با وجود اینکه مسوولان حرف‌های متناقضی را اعلام می‌کنند اما درصدی از مردم یارانه نقدی خود را در فروردین دریافت نکردند. گروهی از پزشکان و فروشندگان یارانه نقدی فروردین خود را دریافت نکردند

حرف چه کسی را باور کنیم؟
با وجود اینکه مسوولان حرف‌های متناقضی را اعلام می‌کنند اما درصدی از مردم یارانه نقدی خود را در فروردین دریافت نکردند. گروهی از پزشکان و فروشندگان یارانه نقدی فروردین خود را دریافت نکردند. وزیر رفاه چند ماه پیش درباره پایش اطلاعات اقتصادی مردم گفته بود: «الان ما می‌دانیم آنهایی که ملک بالای 800 میلیون تومان دارند چه کسانی هستند یا چه کسانی 3 بار سفر خارجی رفته‌اند!» این گفته‌های وزیر رفاه بسیار شگفت‌انگیز بود، چراکه دولتی‌ها در تبلیغات گسترده از عدم سرکشی به حساب مردم خبر داده بودند و اینکه رئیس‌جمهور با این مساله مخالف هستند اما این بار به جای حساب بانکی به زندگی مردم سرکشی شده بود. علی‌اصغر جبه‌درویش یکی از فروشندگان امین‌حضور در تماس با ما گفت: «یارانه نقدی فروردین من پرداخت نشد و در تماسی که با نهاد ریاست‌جمهوری داشتم اعلام کردند چون 3 سال پیش به دوبی رفته بودید یارانه شما قطع شده‌است!» وی افزود: "یارانه خیلی‌ها قطع شده اما کسی آن را پیگیری نمی‌کند. خیلی عجیب است چون من اصلا ثروتمند نیستم و در آن 5 گروه هم قرار نداشتم. ایرادی هم ندارد اما من نمی‌دانم چرا سخنگوی دولت این موضوع را تکذیب می‌کند. اگر یارانه نقدی را قطع کرده‌اید چرا تکذیب می‌کنید؟ اگر هم برنامه‌ای برای حذف ندارید چرا یارانه فروردین مرا ندادید؟"
یارانه حذف شده است
طبق اخباری که ما کسب کردیم یارانه 6 گروه پزشکان، مالکان خودروهای لوکس، صاحبان صرافی‌ها، اعضای هیأت‌مدیره بانک‌ها و هیأت‌مدیره شرکت‌های خصوصی و افراد مقیم خارج از کشور و کسانی که یک سفر خارجی داشته‌اند (به غیر سفرهای زیارتی به عراق، سوریه و عربستان) حذف شده است. البته درصدی از آنها از لیست یارانه‌بگیران خارج شده‌اند و به تدریج افراد بیشتری در ماه‌های آینده حذف می‌شوند. سخنگوی دولت در تازه‌ترین اظهارات خود گفت حذف این افراد مربوط به آیین‌نامه سال گذشته بوده است. نوبخت در پاسخ به این سوال که براساس تبصره 20 شناسایی و حذف یارانه بگیران پردرآمد ازجانب دولت اجرایی شده است یا خیر؟ افزود: تبصره 20 در باره چگونگی منابع و مصارف و احیاناً حذف گروه هایی از افراد یارانه بگیر است.البته برای اجرای این تبصره باید آیین نامه اجرایی آن در دولت تصویب شود که هنوز به این تبصره نرسیده ایم.
نوبخت گفت: آنچه در بند (ه) تبصره 20 قانون بودجه تاکید شده این است که دولت موظف است افراد پردرآمد را مشخص و با تصویب آیین نامه اجرایی یارانه پردرآمدها را قطع کند.وی افزود: براساس تکلیف بودجه سال 94 تا الان هیچ یارانه بگیری از دریافت یارانه ها حذف نشده است.نوبخت گفت: البته کسانی که در خارج از کشور زندگی می کنند یا افرادی که به نحوی اطمینان حاصل شده که پردرآمد هستند و قبلاً حذف شده بودند یارانه آنها همچنان حذف است و ما حذف جدیدی نداشته ایم.
وی افزود: بنابر این آنچه در فروردین امسال اتفاق افتاد ناشی از تشخیص تبصره 21 بودجه سال 93 کل کشور بوده است که براساس آن ایرانیان خارج از کشور حذف شدند و البته در صورتی که درباره تبصره 20 بودجه سال 94 آیین نامه اش را مصوب کنیم حتماً به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.
محسن جندقی
بخش اقتصادی تبیان

وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ﴿۲﴾ وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا ﴿۳﴾
و از جایى كه حسابش را نمى‏كند به او روزى مى‏رساند و هر كس بر خدا اعتماد كند او براى وى بس است‏خدا فرمانش را به انجام‏رساننده است به راستى خدا براى هر چیزى اندازه‏اى مقرر كرده است (۳)