تبیان، دستیار زندگی
یک روزنامه غربی از آغاز نوعی رقابت میان آزمایشگاه های اتمی آمریکا با نظارت ارنست مونیر وزیر انرژی امریکا برای یافتن راه متوقف کردن پیشرفت هسته ای ایران خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبیه‌سازی تاسیسات هسته‌ای ایران در آمریکا


یک روزنامه غربی از آغاز نوعی رقابت میان آزمایشگاه های اتمی آمریکا با نظارت ارنست مونیر وزیر انرژی امریکا برای یافتن راه متوقف کردن پیشرفت هسته ای ایران خبر داد.

شبیه‌سازی تاسیسات هسته‌ای ایران در آمریکا

به گزارش مهر به نقل از نیویورک تایمز، هر چند که دور جدید مذاکرات هسته ای ایران در آستانه آغاز شدن است اما با این وجود آزمایشگاه های اتمی آمریکا در حال بررسی این نکته هستند که چگونه می توانند با وجود فعال بودن تاسیسات هسته ای ایران جلوی پیشرفت هسته ای این کشور را بگیرند.

البته مقامات آمریکایی مدعی هستند که هدف آنها از این کار فاصله انداختن میان ایران و توانایی ساخت بمب از سوی تهران است.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد: برای آنکه دانشمندان آمریکایی تصویر مناسب تری از توانائی های هسته ای ایران داشته باشند نمونه ای کپی شده از تاسیاست هسته ی ایران بصورت مخفیانه در اعماق جنگلهای تنسی ساخته شده است.

علاوه بر آن در این تاسیسات کپی برداری شده، سانتریفیوژهای به کار گرفته شده اند که شبیه سانتریفیوژهای فعال در ایران هستند. آمریکا این سانتریفیوژها را از لیبی و زمانیکه این کشور داری برنامه هسته ای بود بدست آورده است.

دانشمندان هسته ای آمریکا در همین رابطه به «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا وعده داده اند که این روش بهترین راهی است که می توانند توانایی واقعی هسته ای ایران را بسنجند.

در همین رابطه یکی از دانشمندان هسته ای آمریکا که با این برنامه مخفی ارتباط دارد گفت: ما چیزهای زیادی درباره سانتریفیوژهای ایران می دانیم.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد: برای آنکه دانشمندان آمریکایی تصویر مناسب تری از توانائی های هسته ای ایران داشته باشند نمونه ای کپی شده از تاسیاست هسته ی ایران بصورت مخفیانه در اعماق جنگلهای تنسی ساخته شده است

بر اساس این گزارش، هر چند این تاسیسات مخفی در اعماق جنگلهای تنسی ساخته شده اما با این وجود ۹ آزمایشگاه اتمی آمریکا از جمله آزمایشگاه های «اوآک ریدج»، «لس آلموس» و «لیورمور» در این پروژه درگیر هستند و وظیفه اصلی آنها یافتن راهی برای متوقف کردن پیشرفت هسته ای ایران است.

به نوشته نیویورک تایمز، نظارت بر این پروژه و آزمایشگاه هایی که در این برنامه مشارکت دارند بر عهده «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکاست که از چند دوره قبل به تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا در گفتگوهای ایران و ۱+۵ اضافه شده است.

مونیز چندی پیش به خبرنگاران گفته بود که آمریکا در مذاکرات با ایران به دنبال ارائه یک راه حل فنی است و به نظر می رسد که این راه حل فنی از پروژه محرمانه ای که در اعماق جنگل های تنسی در حال انجام است بدست خواهد آمد.

بخش سیاست تبیان

منبع : تابناک