تبیان، دستیار زندگی
رییس انجمن طراحان گرافیک ایران از تمرکز این انجمن بر بحث اقتصاد هنر و گرافیک متحرک در هفته گرافیک 94 خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرق مراکز هنری توسط گرافیست‌ها

رییس انجمن طراحان گرافیک ایران از تمرکز این انجمن بر بحث اقتصاد هنر و گرافیک متحرک در هفته گرافیک 94 خبر داد.

بخش هنری تبیان

قرق مراکز هنری توسط گرافیست‌ها


علی رشیدی - رییس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران - در نشست هفته گرافیک 94 با اشاره به پیگیری انجمن صنفی طراحان گرافیک درباره‌ی موضوعات مطرح‌شده در سال گذشته اظهار کرد: ما به انجمن به‌عنوان یک کلوپ که برخی هنرمندان عضو آن هستند نگاه نمی‌کنیم، بلکه باید به آن‌ به‌عنوان مرکزی که بتواند هنر گرافیک را در کشور مدیریت کند، نگاه می‌کنیم. انجمن گرافیک با توجه به کارهایی که پیش از این کرده و قدم‌هایی که برداشته از جمله گشایش موزه گرافیک، به مرکز مهمی تبدیل شده است.
او ادامه داد: دنیا امروز خود را از گرافیک چاپی خارج کرده است. گرافیک چاپی فقط بخش کوچکی از گرافیک دنیا است و رشته‌های زیاد دیگری در این زمینه به‌وجود آمده‌اند که باید آن‌ها را معرفی و حمایت کنیم. هر سال ما روی یک بُعد جدید از گرافیک تمرکز می‌کنیم. امسال این تمرکز روی موشن گرافیک (گرافیک متحرک) است. هنری که امروزه بسیار به آن نیازمند هستند و ما هم تلاش می‌کنیم اعضای انجمن را که در این زمینه کار می‌کنند به تولید اثر تشویق کنیم.
رییس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که بحث اقتصاد هنر یکی از نکته‌های مهمی است که وزارت ارشاد و هنرمندان به اهمیت آن واقف هستند، اظهار کرد: مهمانان ما امسال در زمینه مدیریت طراحی و کارهایی هستند که به‌صورت هویت بصری هستند و شکل اقتصادی آن‌ها بیشتر از جنبه‌ی فرهنگی است، یعنی می‌خواهیم از طریق فرهنگ‌سازی به اقتصاد هم کمک کنیم. در استراتژی انجمن توجه به گرافیک به‌عنوان یک نیروی فرهنگی موثر و شریک استراتژیک برای کسب و کار نگاه می‌شود. گرافیک به‌عنوان یک هنر کاربردی به راحتی می‌تواند خود را در اقتصاد معرفی کند.
رشیدی همچنین با اشاره به گشایش موزه گرافیک بیان کرد: ما سال‌ها در انجمن، کمیته موزه داشتیم که بیش از 10 هزار کار را در 60 سال جمع‌آوری کرده و در جای حقیری نگهداری می‌شدند تا این‌که به همت جمال کامیاب - رییس سازمان زیباسازی - یک خانه قاجاری با نام ارباب هرمز که در اطراف اتوبان شهید بابایی قرار دارد به‌عنوان موزه گرافیک در نظر گرفته شد و آثار به آنجا منتقل شدند. افتتاح این موزه از کارهای مهم حوزه گرافیک بوده، چون این هنر آنقدر در ایران رشد کرده است که به‌عنوان یک موضوع مهم باید موزه داشته باشد. ما با سازمان زیباسازی به توافق‌های خیلی خوبی رسیده‌ایم و حامی اصلی ما در برگزاری موزه گرافیک ایران محسوب می‌شود.

مراسم افتتاح هفته طراحی گرافیک 94 روز دوشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه ساعت 17 در خانه هنرمندان ایران و با گرفتن عکس دسته‌جمعی برگزار می‌شود.


او اضافه کرد: متأسفانه هر سال ما بر سر داوری مسأله داریم و این موضوع معترضان خاص خود را دارد و ممکن است روی برگزاری هفته گرافیک تأثیر بگذارد.


در بخش دیگری از این نشست، مهدی مهدیان - دبیر هفته گرافیک 94 - با بیان این‌که این رویداد گسترده‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود، گفت: امسال علاوه بر خانه هنرمندان، آثار نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر، موزه گرافیک و چند مکان دیگر به‌نمایش گذاشته خواهد شد. نمایشگاه موشن گرافیک نیز جایگزین نمایشگاه طراحان گرافیک می‌شود که سال گذشته برگزار شد. این نمایشگاه ساعت 17 روز دوشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه در خانه هنرمندان گشایش می‌یابد. همچنین نمایشگاه و نکوداشتی برای نورالدین زرین‌کلک، پیشکسوت انیمیشن و تصویرسازی متحرک در همین تاریخ برگزار می‌شود.
او افزود: امسال از دو مهمان خارجی که از طراحان مطرح پروژه‌های معتبر دنیا هستند برای حضور در هفته گرافیک 94 دعوت شده است. «رودید باور» از فرانسه و «کن کاتو» از استرالیا مهمانان خارجی ما هستند که هشتم اردیبهشت‌ماه ساعت 16 و 17 در موزه هنرهای معاصر تهران سخنرانی خواهد داشت و نمایشگاه آثارش افتتاح می‌شود. همچنین نمایشگاه «در آغاز کلمه بود» شامل پوسترها و جلد کتاب‌های تایپوگرافی روز پنج‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه ساعت 17 در موزه گرافیک ایران افتتاح می‌شود. نمایشگاه عکس بیژن صیفوری با عنوان «نیم دیگر» روز جمعه 11 اردیبهشت ساعت 16 در مجموعه لاجوردی گشایش می‌یابد.
دبیر هفته گرافیک 94 همچنین بیان کرد: رونمایی از کتاب‌های «کارنما» (مجموعه آثار اعضای انجمن گرافیک ایران)، «نشان اردیبهشت» (شامل بحث‌های پژوهشی و علمی و مقالات)، کتاب آثار نورالدین زرین‌کلک و کتاب تایپوگرافی طراحان گرافیک ایران بخش دیگری از برنامه‌های هفته گرافیک ایران است. مجموعه آخر هم که به‌صورت دی‌وی‌دی ارائه می‌شود به آثار راه‌یافته به نمایشگاه که 214 اثر هستند اختصاص دارد.
مراسم افتتاح هفته طراحی گرافیک 94 روز دوشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه ساعت 17 در خانه هنرمندان ایران و با گرفتن عکس دسته‌جمعی برگزار می‌شود.


منبع:ایسنا