تبیان، دستیار زندگی

4 اشتباه صبحگاهی که برای سلامتی مضرند

زمانی که با شنیدن صدای زنگ ساعت به یکباره از جایتان می پرید، حواستان به عضلات کمرتان نیست. اما باید بدانید که این عضلات که در طول شب در یک حالت مانده اند، خشک شده اند و در نتیجه برای رفع این خشکی به کمی زمان نیاز دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 اشتباه صبحگاهی، ساعت داخلی بدن، صبح و سلامتی،   خواب و سلامتی ،

صبح که می شود و خورشید خانم، نور و روشنایی خود را به زمین هدیه می دهد، خیلی از ما به جای اینکه با آرامش و سلامی به خدا و زندگی از خواب بیدار شویم، مانند فنر از جا می پریم و آشفته و شتاب زده کارهایی را انجام می دهیم که به مرور زمان سلامتی مان را با مشکل مواجه می کنند.

 

خیلی از ما یادمان می‌رود که به صدای بدن مان گوش دهیم. نمی شنویم که با پریدن از تخت خواب صدای ناله‌ی استخوان‌ها و عضلات‌مان در می‌آید. متوجه نیستیم که بدن مان نیاز به زمان دارد تا به اصطلاح گرم شود و یا به نور نیاز دارد تا به طور کامل از خواب بیدار شود.

 

در این مطلب شما را با چهار اشتباه صبحگاهی که سلامتی را به خطر می اندازند آشنا می کنیم.

 

اشتباه شماره یک: مثل فنر از رختخواب می پرید

اولین اشتباهتان این است که چشم ها را باز می کنید و مانند فنر از جا می جهید.


زمانی که با شنیدن صدای ساعت به یکباره از جایتان می پرید، حواستان به عضلات کمرتان نیست. اما باید بدانید که این عضلات که در طول شب در یک حالت مانده اند، خشک شده اند و در نتیجه برای رفع این خشکی به کمی زمان نیاز دارند.


اگر به تندی حرکت کنید و از جا کنده شوید احتمال اینکه عضلاتتان منقبض شود و دچار درد کمر یا لمبالژی شوید، بالا می رود.

به محض اینکه از رختخواب بلند شدید، به سراغ پنجره بروید و پرده های اتاق را کنار بزنید تا نور بیشتری وارد خانه شود. نور با فعال کردن تمام مکانیسم های بیولوژیکی بدن باعث هوشیاری و به کار انداختن عملکرد شناختی از همان ساعات ابتدایی روز می شود


چه باید کرد؟

بهتر است بعد از باز شدن چشم هایتان کمی در جایتان جا به جا شوید. بدن تان را به آرامی کش و قوس دهید. زمانی که بعد از یک خواب طولانی، سر پا می ایستید، خون به سمت پاها هجوم می آورد، در نتیجه امکان بروز سرگیجه بیشتر می شود. این مشکل در بین خانم ها رواج بیشتری دارد.


توصیه می کنیم در همان حالت نشسته یکی از زانوها را داخل شکم جمع کنید. سپس زانوی دیگر را به سمت سینه بیاورید و در نهایت هر دو زانو را داخل شکم جمع کنید. این کار ساده باعث گرم شدن عضلات پاها و کمر می شود و جریان خون را در تمام نقاط بدن به حرکت در می آورد. در نتیجه دچار سرگیجه نمی‌شوید.

 

اشتباه شماره دو: پرده ها را کیپ تا کیپ می بندید

انداختن پرده ها و تاریک کردن اتاق برای داشتن خوابی راحت مناسب است، اما برای شروع روزی خوب و تنظیم ساعت درونی بدن که در هیپوتالاموس قرار دارد و عملکرد هر یک از ارگان ها را بر عهده دارد، به نور نیاز دارید.


نور با فعال کردن تمام مکانیسم های بیولوژیکی بدن باعث هوشیاری و به کار انداختن عملکرد شناختی از همان ساعات ابتدایی روز می شود.


چه باید کرد؟
به محض اینکه از رختخواب بلند شدید، به سراغ پنجره بروید و پرده های اتاق را کنار بزنید تا نور بیشتری وارد خانه شود.


بهتر است پنجره ها را نیز باز کنید تا هوای تازه به سر و صورتتان بخورد و هوای اتاق عوض شود. تمام این کارها مغز شما را برای داشتن روزی بهتر و انجام کارهای روزمره آماده می کند.

 

اشتباه شماره سه: ساعت را یک ربع زودتر کوک می کنید

احتمالا شما نیز جزو افرادی هستید که شب ها قبل از خواب کمی چرتکه می اندازید و حساب می کنید ساعت را برای چه زمانی کوک کنید!


خیلی از افراد ساعتشان را زودتر از زمانی که لازم است بیدار شوند کوک می کنند (مثلا یک ربع) با این تصور که با این کار می توانند ده دقیقه بیشتر بخوابند و پنج دقیقه زمان داشته باشند تا از رختخواب بیرون بیایند.

 

اما باید بدانید که این چرت زدن و بیدار شدن متوالی باعث می شود که ساعت بیولوژیکی بدن تان بهم بریزد.

بهتر است بعد از باز شدن چشم‌هایتان کمی در جایتان جابه‌جا شوید. بدن‌تان را به آرامی کش و قوس دهید. اگر به تندی حرکت کنید و از جا کنده شوید احتمال اینکه عضلاتتان منقبض شود و دچار درد کمر یا لمبالژی شوید، بالا می رود


همین کار ساده باعث می شود که زمان خواب و بیداری تان بهم بخورد و شب ها به سختی خوابتان ببرد.


به همین دلیل متخصصان از ساعت های دیجیتالی جدید که هر پنج تا ده دقیقه زنگ می زنند بیزار هستند.


چه باید کرد؟

ساعت را درست روی زمانی که لازم است بیدار شوید، تنظیم کنید و رختخواب را ترک کنید.


بعد از بیدار شدن دوباره نخوابید و همان سه حرکت کششی ساده ای که در بالا اشاره کردیم انجام دهید. سپس با آرامش از جایتان بلند شوید.

 

اشتباه شماره چهار: قبل از صبحانه، ورزش می کنید

احتمالا شما هم در فیلم ها دیده اید که برخی افراد صبح که از خواب بیدار می شوند، ورزش می کنند یا می دوند و بعد از آن دوش می گیرند و در نهایت صبحانه می خورند.


درست است که ورزش کردن بسیار عالی است، اما برای اینکه سرحال باشید بهتر است تا نیم ساعت بعد از بیدارشدن حتما صبحانه را میل کنید.


این کار باعث می شود که متابولیسم بدن تان شروع به کار کند. حواستان باشد که بدن تان در طول شب گرسنه بوده است و به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی رسد که قبل از میل کردن صبحانه و رساندن گلوسید لازم به بدن، ورزش کنید.


چه باید کرد؟

نیازی نیست که یک صبحانه ی شاهانه برای خودتان آماده کنید. کمی نان سبوس دار یا نصف موز به همراه آب یا یک لیوان آب میوه برای تامین آب بدن و کسب انرژی لازم برای انجام ورزش های صبحگاهی کافیست.


توصیه می کنیم بعد از بیدار شدن، ابتدا چیزی میل کنید و سپس به ورزش بپردازید.


مطالب مرتبط:
ساعت داخلی بدن را کوک کنید
تاثیر خواب بر قسمت‌های مختلف بدن
چرا در طول روز انرژی ندارید؟
با چراغ خاموش بخوابید
بهترین موقع ورزش
 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.