تبیان، دستیار زندگی
همزمان با افت كیفی فیلم و سریال های شبكه نمایش خانگی احتمال افزایش قیمت دی وی دی هر محصول تا چهار هزار تومان وجود دارد. این تصمیم راه حلی مناسب برای رونق این شبكه است یا تیر خلاص برای آن؟ دبیر اتحادیه ویدئو رسانه و یكی از مسولان پخش گلرنگ رسانه در این بار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر فیلم 4 هزار تومان؟


همزمان با افت كیفی فیلم و سریال های شبكه نمایش خانگی احتمال افزایش قیمت دی وی دی هر محصول تا چهار هزار تومان وجود دارد. این تصمیم راه حلی مناسب برای رونق این شبكه است یا تیر خلاص برای آن؟ دبیر اتحادیه ویدئو رسانه و یكی از مسولان پخش گلرنگ رسانه در این باره نظر داده اند.

فیلم

از سال پیش زمزمه هایی مبنی بر افزایش قیمت محصولات شبكه نمایش خانگی به گوش رسید و حالا خبرها حكایت از تلاش برخی موسسات ویدئو رسانه برای قطعی كردن این تصمیم دارد. پس اگر چند وقت دیگر فروشنده برای هر فیلم هزار تومان بیشتر از شما خواست تعجب نكنید. بعد از تعطیلات نوروز بحث داغ موسسات ویدئو رسانه همین است كه آیا هر دی وی دی فیلم و سریال را چهار هزار تومان قیمت بگذارند یا همان سه هزار تومان باشد؟ برای همین است كه به جز سریال«ابله» فیلم و سریال دیگری به سوپرماركت ها نیامده و همه منتظر نهایی شدن نتیجه هستند.
در این گزارش برای اطلاع بیشتر از این مساله سراغ مصطفی محمودی، دبیر اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) و شهاب كاظمی، مدیر تامین و طرح محتوای موسسه گلرنگ رفته ایم. بحث افزایش یا عدم افزایش در حالی داغ است كه شبكه نمایش خانگی حال و روز خوشی ندارد؛ دو سریال «ابله» و «عشق تعطیل نیست» به خاطر كیفیت پایین با شكست مواجه شده اند و موج تله فیلم های بی كیفیت رو به افزایش است.
هنوز چهار هزار تومان قطعی نشده
وقتی با مصطفی محمودی تماس گرفتیم فكر كردیم همه چیز قطعی است و قیمت محصولات نمایش خانگی چهار هزار تومان شده. دبیر اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) اما می گوید هنوز رایزنی ها ادامه دارد:« در جاسه ای كه هفته پیش در موسسه رسانه های تصویری برگزار شد به این نتیجه رسیدیم كه برای قطعی شدن تصمیم نیاز به تعامل بیشتر است.» بلافاصله موضع اتحادیه را جویا می شویم: «تاكید اتحادیه این است كه موسسات قیمت كنونی ( سه هزارتومان) را حفظ كنند. از آن طرف منتخبان مجمع نمایندگان توزیع و فروش یك پیشنهاد دادندكه فعلا تا شش ماهه اول امسال افزایش قیمت نداشته باشیم تا تصمیم گیری های كارگروهی بیشتر شود. ما هم در اتحادیه ویدئو رسانه بلافاصله كارگروه بررسی قیمت محصولات شبكه خانگی را تشكیل داده ایم كه بزودی جلساتش را شروع می كند. »

نیمه دوم دهه هشتاد با افزایش فزاینده قاچاق فیلم ها سی دی آن ها با فاصله ای كم از اكران و با قیمت 1000 تومان وارد بازار شد. كیفیت مطلوب فیلم ها و قیمت مناسب شان رونق بی سابقه ای برای شبكه خانگی رقم زد. افرایش تدریجی قیمت ،‌تولید انبوه تله فیلم های بی كیفیت و بد قولی های تكرار شونده در پخش سریال ها اعتماد مخاطب را سلب كرده و حالا این شبكه از رونق افتاده. در این شرایط موسسات ویدئو رسانه تصمیم گرفته اند قیمت هر فیلم را به چهار هزار تومان افزایش دهند


هر چه موسسات بگویند
با این حال تصمیم نهایی برای تعیین قیمت بر عهده موسسات ویدئو رسانه است حتی وزارت ارشاد در این باره دخیل نیست. این چكیده گفته های محمودی است:« بر اساس قوانین موجود وزارت ارشاد حق تصمیم گیری در تعیین قیمت ندارد و صرفا وظیفه اش نظارت بر محتوا و صدور پروانه است. به هر حال محصول بخش خصوصی است شاید یك نفر بخواهد آن را رایگان توزیع كند و یا بیست هزار تومان بفروشد. وظیفه اتحادیه این است كه رابط تولید كننده ،عرضه كننده ،پخش كننده و مردم را تنظیم كند. ما ازهفته پیش جلسات فشرده ای را شروع كرده ایم و رایزنی های زیادی با موسسات ویدئو رسانه و نمایندگان عمده پخش در كشور انجام می دهیم. نتیجه اش معلوم نیست و تا اطلاع بعدی آثار سه هزار تومان پخش می شود. » با این حساب می توان حدس زد كه غالب موسسات خواهان افزایش قیمت هستند:«بله چون تورم داریم دیگر. این را هم فراموش نكنید كه 12 سال پیش محصولات نمایش خانگی را 3800 تومان عرضه می كردند. یعنی نه تنها گران نشده كه ارزان هم شده. »
موسسه ای كه مخالف افزایش قیمت است
در این میان اما موسسه گلرنگ رسانه مخالف افزایش قیمت محصولات شبكه خانگی است. شهاب كاظمی مدیر تامین و طرح محتوای موسسه گلرنگ می گوید: «ما سال گذشته نظرمان را در برابر افزایش قیمت منفی اعلام كردیم ، یعنی تنها موسسه ای بودیم كه در جلسه مخالفت این اتفاق بودیم البته اكثر دوستان در برابر موضع بنده دلخور بودند كه چرا این تصمیم را نمی پذیرید. » كاظمی دلایل مخالف گلرنگ رسانه با افزایش قیمت را این طور برمی شمرد:« این اتفاق چند دلیل دارد. یكی به خاطر افت تیراژ محصولات است كه بعد از افزایش قیمت قطعا با آن مواجه خواهیم بود. كیفیت فیلم ها افزایش پیدا نكرده و حتی نسبت به سال پیش افت داشته. اكران نوروزی نشان داد كه فروش سینما نصف سال های گذشته است؛ وضعیت سریال ها هم خراب است. دوما به خاطر حمایت از مصرف كننده معتقدیم نباید افزایش قیمت داشته باشیم چرا كه همین الان استقبال از محصولات خانگی پایین است. سوما افزایش قیمت باعث بیشتر شدن قاچاق فیلم ها می شود.»

فیلم

پای منفعت شخصی در میان است
كاظمی بعد از آن سراغ ریشه تصمیمی می رود كه موسسات برای افزایش قیمت محصولات گرفته اند:« ظاهرا سال گذشته جلسه ای بین هفت موسسه ویدئو رسانه و شركت پخش برگزار شده و قیمت را به شكل خودمختار افزایش داده اند. به خاطر مقاومت و راه افتادن گروه های صنفی درچند شبكه اجتماعی ، باعث شد موضعی درخصوص افزایش قیمت ها شكل بگیرد. غالب صحبت ها هم بحث منافع شخصی بود. نمانیده شهرستان ، ویزیتور ، فروشنده ، شركت های تولید و پخش هر كدام سنگ خود را به سینه می زنند و هر كدام برای خودشان از  این هزار تومان سهم خواهی دارند.» كاظمی بعد از طرح این بحث دلیل دیگر ویدئو رسانه برای مخالفت افزایش قیمت را پیش می كشد: « ما بیشتر از شركت های دیگر ضرر می كنیم چون در اصل صنایع الكترونیك گلرنگ هستیم و گلرنگ رسانه زیر مجموعه آن است. فعالیت اصلی ما تولید دیسك است و سفارش ویدئو رسانه های دیگر را می پذیریم. طبعا با گران شدن فیلم و افت تیراژ آن ها مجبور می شویم قیمت متریال را بالا ببریم. به عنوان مثل اگر قیمت دیسك لوح فشرده سیصد تومان باشد با افت تیراژ نمی توانیم با این قیمت عرضه كنیم ..قیمت دیسك هم بالا برود استقبل كمتر ویدئو رسانه ها ناراضی می شوند. جالب این كه افزایش قیمت را برای قیمت دیسك ندیده بودند و آن هزار تومان را بین خودشان تقسیم كردند. » این سوال پیش می آید كه احتمالا گلرنگ تنها موسسه ای باشد كه فیلم هایش را با قیمت سه هزار تومان بفروشد:« نه، ما به تنهایی نمی توانیم محصولات مان را سه هزار تومان عرضه كنیم چون مخاطب فكر می كند كیفیت آن ضعیف تر از دیگر محصولات است. »
دست به دامن ارشاد
خب در این شرایط چه باید كرد كه نه موسسات ضرر كنند نه مردم. راه حل مصطفی محمودی این است:« الان شبكه نمایش خانگی از هیچ ابزار حمایتی در وزارت ارشاد بهره مند نیست. برخلاف سینما كه سینمای جوان ، مركز گسترش و فارابی از تولید فیلم حمایت می كنند در شبكه خانگی این اتفاق نمی افتد. ضمن این كه موسسه رسانه های تصویری ( زیر مجموعه وزارت ارشاد) قرار است تغییر ساختار بدهد بر خلاف سال های قبل وضعیت مشخصی ندارد. یكی از راه هایی كه فكر می كنیم شبكه نمایش خانگی بتواند مجددا به روزهای رونق و اوج بازگردد این است كه در كنار مبارزه گسترده و جدی تر با كپی و محصولات غیر مجاز اهرم های حمایتی در توزیع تقویت شود.»
چهار هزار تومان برای این فیلم و سریال ها؟
وضعیت سریال هایی مثل «عشق تعطیل نیست» و «ابله» و تله فلیم ها هیچ راهی برای دفاع از شبكه خانگی باقی نگذاشته. با این حساب مردم باید برای چنین محصولاتی چهار هزار تومان هزینه كنند. محمودی می گوید: « من خودم به كیفیت تله فیلم ها انتقاد دارم . بارها می بینیم انقتاد می شود كه موسسات ویدئو رسانه فیلم های شانه تخم مرغی پخش می شوند، این فیلم ها را كه موسسات از خانه شان نمی آورند. این ها ساخته می شوند در ارشاد مجوز می گیرند و توسط موسسات ویدئو رسانه توزیع می شوند. ما بار ها در جلساتی كه با دوستان وزارت ارشاد داشته ایم خواهش كردیم سخت گیری بیشتری در صدور مجوز تله فیلم ها داشته باشند. بعضی فیلم ها آبرو ریزی است.»‌ این هم نظر كاظمی:«شبكه خانگی به خاطر هجوم تله فیلم های ضعیف اعتماد مخاطب را از بین برده و برای بازسازی این اعتماد باید كیفیت محصولات را بالا برد و از نظر قیمت مدارا كرد .اگر افزایشی هم هست به صورت تدریجی باشد؛‌آن هم با چند عنوان خوب نه این آثار ضعیف. »

بخش سینما و تلویزیون تبیان



منبع: هفت صبح / احمد رنجبر