تبیان، دستیار زندگی
گروه ها و خوانندگان گونه های مختلف موسیقی با پایان گرفتن اولین ماه سال جدید خود را برای برگزاری کنسرت ها و برنامه های متنوع در اردیبهشت ماه امسال آماده می کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه داغ کنسرت

گروه‌ها و خوانندگان گونه‌های مختلف موسیقی با پایان گرفتن اولین ماه سال جدید خود را برای برگزاری کنسرت ها و برنامه های متنوع در اردیبهشت ماه امسال آماده می‌کنند.

بخش هنری تبیان

کنسرت


این کنسرت‌ها اغلب در حالی برگزار می‌شوند که گروه‌های موسیقی برگزارکننده آنها یا مدت کوتاهی است از انتشار تازه ترین آلبومشان می گذرد یا آلبوم آنها در آستانه ورود به بازار موسیقی است.

البته دو ماه پیش‌روی به نوعی دوران طلایی برگزاری کنسرت ها نیز به حساب می آید چرا که نزدیک به دو ماه دیگر با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان فعالیت‌های موسیقایی نزدیک به صفر می شود بنابراین روزها و هفته های پیش رو می تواند یکی از پرکارترین ایام هنرمندان فعال عرصه موسیقی باشد که می خواهند همچون سال گذشته از قافله برگزاری کنسرت ها و تولید آلبوم های متعدد عقب نمانند.

به هر ترتیب آنچه از موسیقی ایران در گونه های مختلفش برای مخاطبان در اردیبهشت ماه امسال تدارک دیده شده برنامه های کم و بیش متنوعی است که اگر بخواهیم با انصاف به ماجرا نگاه کنیم اگر تکراری برگزار نشوند می توانند نمایشگاهی رنگارنگ از موسیقی برای پوشش سلیقه های متفاوت به حساب آیند.

البته در این میان نمی توان همچنان از ماجرای برگزار نشدن کنسرت های پاپ در برج میلاد به راحتی عبور کرد که همچنان محل بحث مدیران وزارت ارشاد و شهرداری تهران است و با وجودی که مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد در چند نشست خبری اعلام کرده بود دیگر مشکلی برای برگزاری کنسرت در این مکان وجود ندارد اما همچنان گروه‌های موسیقی پاپ نمی توانند در این محل اجرای زنده داشته باشند.

اولین کنسرت رسمی ارکستر سمفونیک تهران برای مردم

ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری و رهبری علی رهبری که چند ماهی است سکان هدایت این مجموعه را عهده دار شده روزهای ۲ ، ۳ ، ۹، ۱۰، ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ماه ساعت ۲۱:۳۰ اولین برنامه رسمی خود در حضور مردم را اجرا می کنند.

بر اساس برنامه اعلام شده روزهای دوم و سوم اردیبهشت «چایکوفسکی برای ارکستر زهی و بتهون سمفونی شماره ۵»، روزهای نهم و دهم اردیبهشت «سمفونی نهم بتهون» و روزهای سی ام و سی و یکم اردیبهشت «بتهون کنسرتو پیانو شماره ۵، دورژاگ سمفونی ۹، سولیست پیانو: نوین افروز» در تالار وحدت برای علاقه مندان موسیقی کلاسیک اجرا می شود.

ارکستر سمفونیک تهران پس از مدتی که به حالت تعلیق درآمده بود، ۲۵ اسفند ماه سال گذشته در تالار وحدت به طور رسمی روی صحنه رفت. این ارکستر که به تازگی به رهبری علی رهبری فعالیت هایش را از سر گرفته است در چند سال گذشته و در دوره دولت دهم غیرفعال شده بود.

تجربه ای موسیقایی که نباید آن را از دست داد

آنسامبل اپرای آیریک، اپرت «رودابه» را روزهای سوم تا نهم اردیبهشت ماه سال جاری در سالن رودکی روی صحنه خواهد برد.

اپرت رودابه اولین اپرای کاملا ایرانی است که داستان عشق افسانه ای زال و رودابه را حکایت می کند. در این اپرا سعی شده بیشتر به شخصیت زنانه رودابه پرداخته شود که با وجود اینکه در آن زمان مرسوم نبوده که یک شاهزاده با یک پهلوان ازدواج کند، مقاومت می کند و به نوعی ساختارشکنی را پدید می آورد.

برنامه نمایشی موسیقایی «رودابه» برداشتی آزاد از شاهنامه فردوسی است که به کارگردانی سعید میرزایی و سرپرستی شقایق باقری به نمایش درخواهد آمد. موسیقی و متن این اپرت توسط محمد کیا خسروی از هنرمندان ساکن اتریش ساخته و نوشته شده که شقایق باقری، میلاد باقری، محمد کیا خسروی، فرزاد برهمن، نگین گودرزی، الهه حیدری، فلورا فرزانه، سارا مصطفوی نسب، پاس چکاد و کیمیا پوری در آن به ایفای نقش خواهند پرداخت.

در بخش موسیقی نیز نوازنده پیانو آلوین آوانسیان و نوازنده فلوت ترانه پوریوسف گروه را همراهی خواهند کرد.

نوستالژی های رضا یزدانی در ساری

رضا یزدانی خواننده صاحب سبک موسیقی پاپ نیز روز چهارم اردیبهشت ماه امسال در سالن هلال احمر ساری کنسرتی را برگزار می کند

این خواننده که طبق نوشته های منتشر شده او در شبکه های مجازی این روزها درگیر تولید آلبوم دیگری است در کنسرت چهارم اردیبهشت ماه قطعاتی منتخب از آلبوم های سلول شخصی، ساعت ها خوابن و دیگر آثارش را اجرا می کند.

وی کنسرت شهرستان ساری خود را ساعت ۱۸ و ۲۱ در سالن هلال احمر ساری برگزار می کند.

محمد علیزاده و رونمایی احتمالی از سورپرایزهای همیشگی

محمد علیزاده خواننده موسیقی پاپ کشورمان که مدتی است زمزمه هایی پیرامون تازه ترین آلبومش در رسانه ها منتشر شده است، روزهای سوم و چهارم اردیبهشت ماه امسال ساعت ۱۸ و ۲۱:۳۰ در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران میزبان علاقه مندان موسیقی است.

این خواننده که علاقه زیادی برای متفاوت برگزار کردن اجراهای زنده خود دارد در این کنسرت به احتمال فراوان علاوه بر اجرای آلبوم های «دلت با منه» و «سورپرایز» چند قطعه جدید را نیز در حضور علاقه مندان خود رونمایی خواهد کرد.

اشعاری از بزرگان ادبیات و شعر ایران در کنسرت «روژ آوا»

گروه موسیقی ویژه بانوان «روژ آوا» نیز در روزهای ۳ و ۴ اردیبهشت ماه  ساعت ۲۱ در فرهنگسرای نیاوران تهران کنسرتی را برگزار می کنند.

این گروه در این کنسرت قطعاتی همچون چهارمضراب ساخته ابوالحسن صبا، ساز و آواز تار و کمانچه، تصنیف تربناک، ساز و آواز شوشتری و تصنیف سیل دمادم را در دستگاه همایون اجرا می کند. ضمن اینکه در بخش دوم نیز قطعاتی همچون ساز و آواز، ساقی نامه، قطعه ضربی، ساز و آواز و تصنیف دست افشان در دستگاه ماهور برای مخاطبان اجرا می شود.

پدیده احرارنژاد تار، آوا ایوبی تارباس، شیما بلوکی فرکمانچه، نازنین پدرثانی تنبک و مژگان ابوالفتحی دف،دایره و کوزه در این کنسرت به عنوان نوازنده حضور خواهند داشت.

کنسرت گیلكی هم آوایان تاسیان برای شادی مردم

کنسرت گیلکی گروه هم آوایان تاسیان نیز جمعه ۴ اردیبهشت ساعت ۲۱:۳۰  در تالار وحدت برگزار می شود.

عمده برنامه های اجرایی گروه در کنسرت معطوف به ترانه های دیالوگ محور و نمایشی است و بخش های دیگر که با تنظیم های جدید ارائه خواهد شد، مربوط به مضامین عاشقانه و اجتماعی خواهد بود. در بخش گالشی منطقه دیلمان که از ترانه های محلی معروفی برخوردار است قطعاتی اجرا می شود که در این بخش محمود فرضی نژاد از هنرمندان فعال حوزه تئاتر و موسیقی  گروه  را یاری خواهد کرد.

کنسرت روز ۴ اردیبهشت ماه همانند دیگر برنامه های قبلی که به یک هنرمند ارجمند منطقه گیلان تقدیم می شد، به زنده یاد شیون فومنی از شاعران برجسته منطقه گیلان با تنظیم جدید ترانه «کاغذ نویس» که قبلا توسط زنده یاد استاد فریدون پوررضا خوانده شده بود، تقدیم خواهد شد.

قطعه بی کلام «ورزو جنگ»، قطعه «مهتاب شبان» اثر احمد عاشورپور، قطعه «کوبلی» برگرفته از یک داستان عامیانه شادی آور ایرانی، قطعه «شرط خاش» مربوط به یک بازی محلی گیلانی، قطعه «نیشته بو» برگرفته از ترانه معروف اتل متل توتوله با گویش گیلانی، قطعه  «تاسیان» به عنوان تنها قطعه حزن انگیز کنسرت با هدف نشان دادن حالت تاسیانی و قطعه «اوهوی زاکان» برگرفته از یکی از داستان های پرطرفدار گیلانی از جمله آثاری است که در این کنسرت اجرا می شود.

 تجربه ای دیگر از موسیقی بانوان در کنسرت دریا ولیلو

گروه موسیقی «دریای راز» به هنرمندی دریا ولیلو نیز روز ۵ اردیبهشت ماه امسال در یک کنسرت ویژه بانوان قطعاتی را با سبک الکترونیک پاپ اجرا می کند.

در این کنسرت که ساعت ۱۷ در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار می شود گروه دریای راز به احتمال زیاد همچون کنسرت سال گذشته خود قطعات آخرین حضور، رویا، آرزو، ایران، ماهی کوچولو، دلکم،همزبون، انتظار، ماه، مرغ هوا، محلی و ستاره را برای بانوان علاقه مند به موسیقی پاپ اجرا خواهد کرد.

دریا ولیلو فارغ التحصیل رشته گرافیک، موسیقی محلی را نزد سیما بینا و موسیقی کلاسیک را نزد اساتیدی چون احمد پارسی، آریا زند ،ژاسمن مارتورل (استاد کنسرواتوار پاریس) آموخته است.

موسیقی بلوز در فرهنگسرای نیاوران

آنهایی که علاقه مند به شنیدن تجربه ای ایرانی از سبک موسیقی بلوز هستند هم می توانند روز شنبه ۵ اردیبهشت ماه ساعت ۲۱ برای دیدن کنسرت موسیقی گروه نیما ظهیرنیا به فرهنگسرای نیاوران بروند.

در این کنسرت موسیقی نیما ظهیر نیا و علی موسوی نوازندگان گیتار الکتریک، محمد جمالی نوازنده گیتار باس و سحاب وژده نوازنده درامز اعضای گروه را تشکیل می دهند.

بنیامین بهادری، کنسرت شهرستان و تهران و بعد از آمریکا

بنیامین بهادری خواننده موسیقی پاپ نیز که با حضورش در مجموعه کلاه قرمزی و پسرخاله نوروز ۹۴ همرا ه با فرزند خود بارانا مدتی در راس اخبار فرهنگی هنری رسانه ها قرار داشت نیز طی روزهای ۸ و ۹ فروردین کنسرتی را در سالن آمفی تئاتر زنده یاد نامجو شهرستان رشت برگزار می کند.

این خواننده پیش از عزیمت به کشور آمریکا برای برگزاری چند کنسرت، غیر از اجرای کنسرت در تهران که تاریخ برگزاری آن در اوایل خرداد ماه خواهد بود برنامه هایی در شهرهای رشت، سنندج، اصفهان، فریمان، تبریز، کرمانشاه و ارومیه برگزار می کند.

کنسرت

رضا صادقی و دعوت رسمی از آقای وزیر خندان

رضا صادقی خواننده موسیقی پاپ نیز که طی هفته های پایانی سال گذشته آلبوم پر از ملودی «فقط گوش کن» را روانه بازار موسیقی کرده طی روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت کنسرتی را در سالن میلاد برگزار می کند.

صادقی در این کنسرت که گویا برنامه های متفاوتی را برای اجرای خود در نظر گرفته چندی پیش در شبکه های مجازی از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای حضور در کنسرت دعوت کرده است که باید دید آیا آقای وزیر خندان دولت یازدهم دعوت خواننده پرطرفدار پاپ را خواهد پذیرفت یا خیر.

کنسرت ارکستر فارابی با حضور دانشجویان ممتاز موسیقی

کنسرت ارکستر بین المللی فارابی متشکل از دانشجویان موسیقی دانشگاه‌ های هنر سراسر ایران، به سرپرستی آریا باستانی نژاد و رهبری الکساندروس هالاپسیس هم ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

در این کنسرت همانند کنسرت های پیشین، آثاری از بزرگان موسیقی جهان برای اولین بار در ایران روی صحنه اجرا خواهند شد. «دوبل کنسرتوی تلمان» از جمله رپرتوار شاخص این کنسرت است که با تکنوازی آریا باستانی نژاد فلوت، الکساندروس هالاپسیس ویولن و ارکستر فارابی اجرا خواهد شد.«باتاگلیا» اثر زیبای بایبر، آهنگساز برجسته بوهمیایی –کیندرسینفونی (سمفونی کودکان) اثر هایدن از جمله دیگر آثار شاخصی‌ خواهد بود که برای اولین بار اجرا خواهند شد. هم چنین بخشی از این کنسرت به اجرای موسیقی فیلم اختصاص یافته که از آن جمله می توان به «سیکرت گاردن» اثر پریزنر آهنگساز سرشناس معاصر لهستانی اشاره کرد.

این پنجمین کنسرت مشترک ایران و یونان محسوب می شود که در اکثر آن ها از دانشجویان ممتاز موسیقی دانشگاه‌ های هنر سراسر ایران استفاده شده است.

علی لهراسبی «روبات» خود را دوباره راه می اندازد

علی لهراسبی خواننده مطرح موسیقی پاپ نیز که به نوعی از آخرین اجراکنندگان کنسرت در سال گذشته بود این بار در روز شانزدهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ و ۲۱ در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی کنسرت خود را برگزار می کند.

این خواننده که در کنسرت سال گذشته مهمانان پرحاشیه ای چون یاس خواننده رپ ایرانی داشت در کنسرت جدید خود علاوه برای اجرای قطعاتی منتخب از آلبوم های گذشته خود، عمده تمرکز خود را بر اجرای قطعاتی از آلبوم «روبات» خواهد گذاشت.

به احتمال فراوان و همچون کنسرت قبلی لهراسبی فربد یزدانفر به عنوان رهبر ارکستر در کنار گروه حضور خواهد داشت. البته این خواننده روز دهم اردیبهشت ماه نیز کنسرتی را در سالن هلال احمر ساری برگزار می کند.

برنامه های فرزاد فرزین قبل از آلبوم جدید

فرزاد فرزین هم که مدتی است در گفتگو با رسانه ها از انتشار تازه ترین آلبومش با نام «۶» خبر داده روزهای ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ از طرفداران خود در سالن میلاد نمایشگاه میزبانی خواهد کرد.

آنطور که پیداست اجرای قطعاتی منتخب از آلبوم های «شلیک» و «شخصی» عمده برنامه های فرزین را در این کنسرت تشکیل خواهد داد. البته باید دید این خواننده و گروهش که در آخرین کنسرت سال گذشته در تهران برای حضور یاشار خسروی یکی از نوازندگان گروه با مشکل و حاشیه روبه رو شده بودند می توانند از حضور وی در این کنسرت استفاده کنند یا خیر؟

بازیگران خواننده هم در اردیبهشت ماه کنسرت می دهند

تعدادی از بازیگرانی که این روزها در شبکه های مختلف تلویزیونی فرصت خوبی برای ارائه هنرنمایی های خود را دارند نیز این روزها در تدارک کنسرتی در تالار بزرگ وزارت کشور هستند.

کامران تفتی بازیگر نقش رشید سریال میکاییل و محمدرضا هدایتی بازیگر نقش صولت سریال «در حاشیه» که از مدت ها پیش علاقه زیادی به خوانندگی نشان داده بودند و البته هدایتی در ویژه برنامه تحویل سال شبکه سوم سیما به عنوان یکی از خوانندگان قطعه نوروزی نیز حضور داشت، تلاش می کنند همراه با خواننده کم نام و نشان دیگری به نام کیارش حسن زاده کنسرت مشترکی را روز ۲۲ اردیبهشت ساعت ۱۸ در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار کنند.

هیجان و شادی در کنسرت آذری رحیم شهریاری

رحیم شهریاری خواننده محبوب آذری زبان های کشورمان هم بعد از مدتی دوری از اجرای زنده در پایتخت ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی کنسرتی را برگزار می کند.

در این کنسرت که همواره با استقبال قابل توجه علاقه مندان مواجه شده رحیم شهریاری همراه با گروه آراز ضمن اجرای قطعاتی از آلبوم های متنوع خود چند قطعه جدید و وفولکلور آذربایجانی را برای مخاطبان خود ارائه خواهد کرد.

محمدحسین افشاری نقاره، حبیب طاهریان نقاره، پیمان حمیدی پیانو و سینتی سایزر، حمزه شهریاری کلارینت، محمد زبری درامز، امیل عباسی مهر گیتار باس، بهمن میرزا زاده تار و گیتار، معصومه شجاعی همخوان، رها حکمی همخوان، شیما اصلانی همخوان، سویل یوسفی همخوان از اعضا و نوازندگان این گروه هستند.

بازگشت یک نوازنده سنتور پس از شش سال دوری

سیامک آقایی آهنگساز و نوازنده‌ برجسته‌ سنتور پس از شش سال، ‌۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت تهران روی صحنه می‌رود.

آقایی این کنسرت دونوازی را با نام «باز عشق» با همراهی کامران منتظری نوازنده تنبک اجرا خواهد کرد. «باز عشق» عنوان مجموعه کنسرت های اخیر سیامک آقایی است که پیش از این در شهرهای مختلف ایران از جمله تبریز، همدان، یزد، مشهد، رشت، سمنان، خرم‌آباد، تربت حیدریه، بندرعباس اجرا شده است. این تور موسیقایی بر مبنای آثار جدیدی از این نوازنده و آهنگساز است که برای دونوازی سنتور و تنبک ساخته شده است.

سیامک آقایی پس از سال‌ها فعالیت بین‌المللی چه به شکل مستقل و چه با همراهی گروه های مشهوری همچون جاده ابریشم، اطلس آنسامبل، لابیرنت در سال ۱۳۸۶ آلبوم تصویری «ز بعد ما» را با گروه سنتورنوازان منتشر کرد.

اجرای کوارتت کاسته برای سومین بار در نیاوران

کوارتت کاسته ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه سال جاری برای سومین بار در فرهنگسرای نیاوران به اجرای برنامه می پردازد.

این گروه سال گذشته نیز دو بار در تهران به صحنه رفت که این کنسرت ها با استقبال مخاطبان مواجه شد .کوارتت کاسته آلبوم جدید خود را که در مراحل نهایی است در این کنسرت رونمایی کند و قطعات آلبوم جدید خود با عنوان ایستگاه ۱ را برای مخاطبان اجرامی کند .

در این کنسرت احسان صدیق گیتار، مازیار یونسی پیانو، روزبه فدوی سازهای کوبه ای و پیتر سلیمانی پور کلارینت به عنوان نوازنده حضور دارند.

ضیافت خواننده مطرح بختیاری در تالار وحدت

کنسرت گروه مندیر به سرپرستی احمدرضا جعفرپور و خوانندگی دیدار محمودی از خوانندگان مطرح موسیقی بختیاری ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.

در گروه مندیر دیدار محمودی، احمدرضا جعفرپور،حمداله خدیوی، محسن کیهان نژاد، مهرزاد اعظمی کیا، سعید قربانی، حسین قربانی، امین حیدری، قهرمان بهامیریان، رویا مدنی و زینب رئیسی به هنرنمایی خواهند پرداخت.

کنسرت خواننده جوان در سالن میلاد

محسن یگانه خواننده موسیقی پاپ هم اولین کنسرت سال جاری خود را ساعت ۱۸ و ۲۱:۳۰  روزهای ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌کند.

این خواننده که طی ماه های گذشته درگیر تولید آلبوم جدیدش با نام «نگاه » است تصمیم دارد طی روزهای یاد شده کنسرتی را در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی برگزار کند.

این خواننده به طور یقین در این کنسرت علاوه بر اجرای قطعات همیشگی آلبوم هایش چند قطعه از این آلبوم جدید خود را نیز برای علاقه مندان می خواند. قطعه هایی که طرفدارانش این بار امیدوارند از حال و هوای متفاوت تری برخوردار باشد.

  مضراب با حمید متبسم از زمستان می گوید

گروه موسیقی «مضراب» کنسرت «زمستان» از ساخته‌های حمید متبسم را بر اساس اشعاری از مهدی اخوان ثالث توسط موسسه فرهنگی-هنری «نغمه حصار» به مدیریت افشین معصومی برگزار می‌کند.

این اجرا ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت تهران روی صحنه خواهد رفت و حمید متبسم  آهنگساز، سه تار، سمیرا گلباز سه تار، میثم کربلایی سه تار، سپهر شهبازی سه تار، نوشین پاسدار بربت، بهناز بهنام نیا بربت، آوا ایوبی بم تار، جلال امیرپورسعید بم تار، نغمه فره‌مند تمبک و شهروز شعاعی سازهای کوبه‌ای) اعضای گروه «مضراب» را تشکیل می‌دهند که فریبا داودی و هادی فیض‌آبادی هم به عنوان هم خوانان در این کنسرت حضور خواهند داشت.

کنسرت لری گروه گَهر در کرج

گروه موسیقی لری «گهر» به سرپرستی محسن کیهان نژاد و با خوانندگی کورش اسدپور و سیف الدین آشتیانی ۳۱ اردیبهشت در کرج به روی صحنه خواهد رفت.

این کنسرت  که ساعت ۲۱ تاریخ یاد شده در سالن شهیدان نژادفلاح کرج برگزار می شود که طی آن قطعاتی را در دو گویش لری بختیاری به خوانندگی کورش اسدپور و لری خرم آبادی به خوانندگی سیف الدین آشتیانی اجرا می شود.

در بخش اول این کنسرت که به موسیقی لری بختیاری اختصاص دارد قطعاتی در فضای شور و شوشتری مانند «سردار اسعدخان»، «بی بی مریم» و «شیرعلی مردان» اجرا می شود.

بخش دوم این کنسرت نیز به موسیقی لری خرم آباد مربوط می شود که در فضای ماهور و اصفهان و با اجرای قطعاتی چون «گل زمی»، «قدم خیر» و «سه پا و دو پا» برگزار می شود.


منبع: روزنامه صبا