تبیان، دستیار زندگی
مصرف دم نوش های گیاهی مانند نعناع، ریحان، بابونه، رزماری و آویشن برای کاهش خارش و حساسیت فصل بهار مؤثر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسخه طب سنتی برای حساسیت بهاره


مصرف دم‌نوش‌های گیاهی مانند نعناع، ریحان، بابونه، رزماری و آویشن برای کاهش خارش و حساسیت فصل بهار موثر است.


روغن سیاه دانه

یک محقق طب اسلامی ایرانی گفت: برای از بین بردن حساسیت در بدن توصیه می‌کنیم که از قطره‌چکان که حاوی روغن سیاه‌دانه است در بینی خود بچکانید.


دکتر حسن اکبری، درباره بیماری حساسیت در فصل بهار گفت: در فصل بهار به دلیل گرده‌افشانی گیاهان، بدن در مقابل این گرده‌ها از خود واکنش نشان داده و حساسیت به گرده در بدن شکل می‌گیرد، در این حالت آنتی‌ژن‌های بیگانه شناخته می‌شوند و سیستم ایمنی در مقابل عوامل بیگانه از خود واکنش نشان می‌دهند که گرده‌افشانی گیاهان در فصل بهار هم از این قاعده مستثنی نیست.


وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل کاشت بیش‌ازحد درخت کاج در فضای سبز و حساسیتی که در این درخت وجود دارد باعث شده تا عاملی برای بیماری حساسیت در فصل بهار شود و همین‌طور باعث بروز بیماری آسم در کودکان شود.


این محقق طب سنتی و اسلامی تغذیه را عاملی مهم در بروز بیماری حساسیت دانست و گفت: توصیه می‌کنیم که افراد دم‌نوش زعفران، دارچین، آویشن، بابونه و گل‌گاوزبان، آب جوش، شیره انگور مصرف کنند تا حساسیت در آن‌ها تسکین داده شود، ضمن اینکه فلفل سبز و قرمز و گوشت گاو نخورند.

ریحان به دلیل خواص ضد باکتریایی نیز برای رفع جوش و لک‌های پوستی موثر است و گیاه رزماری نیز با خاصیت تقویت‌کنندگی و ضدعفونی‌کنندگی، جریان خون را در مویرگ‌ها بهبود می‌بخشد که برای تازگی پوست مناسب است


اکبری ادامه داد: برای از بین بردن حساسیت در بدن توصیه می‌کنیم که از قطره‌چکان که حاوی روغن سیاه‌دانه است در بینی خود بچکانید تا عوامل حساسیت‌زا برطرف شود، ضمن اینکه ماسک زدن را در بیرون از منزل فراموش نکنند.


وی به عوارض داروی آنتی‌هیستامین اشاره کرد و اظهار کرد: برخی‌ها تا عطسه می‌کنند به سراغ داروی آنتی‌هیستامین می‌روند؛ مصرف خودسرانه این داروها عوارض خاص خود را دارد و تا آنجا که می‌توانند نباید از این داروها برای تسکین خود مصرف نکنند.

کهیر

دم‌نوش‌های گیاهی برای مقابله با حساسیت بهاری
یک متخصص طب سنتی مصرف دم‌نوش‌های گیاهی مانند نعناع، ریحان، بابونه، رزماری و آویشن را برای کاهش خارش و حساسیت فصل بهار موثر دانست.


حمید افراسیابی گفت: در فصل بهار یکی از شایع‌ترین عارضه‌ها، بروز کهیر، آلرژی و خارش پوست است و بر اساس دیدگاه طب سنتی مصرف برخی دم‌نوش‌های گیاهی در کاهش عوارض آن موثر هستند.


وی ادامه داد: مصرف چای نعناع به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی، خارش و خشکی پوست را برطرف می‌کند.


افراسیابی گفت: همچنین ریحان به دلیل خواص ضد باکتریایی نیز برای رفع جوش و لک‌های پوستی موثر است و گیاه رزماری نیز با خاصیت تقویت‌کنندگی و ضدعفونی‌کنندگی، جریان خون را در مویرگ‌ها بهبود می‌بخشد که برای تازگی پوست مناسب است.


این متخصص طب سنتی مصرف گیاه آویشن را برای مقابله با اگزما و حساسیت موثر دانست و گفت: همچنین مصرف گیاه بابونه نیز با خاصیت ضدقارچی، برای مقابله با التهاب و آرام کردن پوست توصیه می‌شود.


وی آرامش اعصاب و غلبه کردن بر استرس را از دیگر راه‌های رفع خارش‌های پوستی عنوان کرد و گفت: استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و در مقابل، پوست در این فصل برای بروز کهیر و خارش پذیرا می‌شود.


افراسیابی همچنین یکی از بهترین شیوه‌های تسکین خارش و کهیر بهاری را حمام کردن معرفی کرد.

فرآوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منابع:
سینا نیوز
فارس

مطالب مرتبط:
بخورنخورهای بهار در طب سنتی
تـغـذیه بـهـاری از دیـدگاه طب سنتی
حساسیت و آلرژی از دیدگاه طب سنتی
رفع مشکلات پوست و مو با طب سنتی
ارتباط بین غذا خوردن با محیط زندگی در طب سنتی
مبارزه با آلودگی هوا به روش طب سنتی
نسخه سنتی برای سلامت کبد 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.