تبیان، دستیار زندگی
اعتراض برخی پزشکان به سریال «در حاشیه» واکنش های مختلفی میان مخاطبان ایجاد کرده.در این میان حجم انتقادها از پزشکان بیش از نقدهایی است که به سریال مهران مدیری وارد است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توپخانه افخمی علیه پزشکان


اعتراض برخی پزشکان به سریال «در حاشیه» واکنش های مختلفی میان مخاطبان ایجاد کرده.در این میان حجم انتقادها از پزشکان بیش از نقدهایی است که به سریال مهران مدیری وارد است.

در حاشیه

تازه ترین نمونه انتقادهای تند و تیزی است که بهروز افخمی روانه جامعه پزشکی کرده. گزیده ای از مطلب را به نقل از یکی از روزنامه های صبح به همراه دیدگاه علیرضا خمسه بخوانید:
افخمی كه اتفاقا فیلم «شوكران» خودش در زمان اكران با اعتراض گسترده پرستاران روبرو شده بود، با یك خاطره شروع می كند و می گوید:« درباره «شوكران» این نكته برایم جالب بود خیلی از كسانی كه اعتراض می كردند اصلا فیلم را ندیده بودند و بعدا كه فیلم را دیدند نظرشان عوض شد. در حوزه هنری كه نماینده پرستاران جلسه تشكیل داده بودند من گفتم حالا كه «شوكران» درباره یك پرستار خیلی دلنشین و سمپاتیك است كه مظلوم هم واقع می شود ،‌ ولی اگر روزی بخواهم درباره اشتباهات بیمارستانی كه سالانه باعث مرگ هزاران نفر می شوید فیلم بسازم شما حق دخالت ندارید. من كار خودم را می كنم و شما هم باید سعی كنید كار خودتان را درست انجام بدهید. من فیلمسازم و با وزارت ارشاد و سازمان های نظارت بر این كار طرفم شما بروید كار خودتان را درست انجام دهید.»
موضع «در حاشیه» درست است
افخمی از سریال مهران مدیری دفاع می كند:« سریال «در حاشیه» درباره رفتار پزشكان و اصلا نظام پزشكی موضع انتقادی و هجو گرفته كه خیلی هم كار درستی است. اتفاقا باید رفتار پزشكان را با بی اعتمادی و نگاه انتقادی زیر نظر گرفت چون هیچ تضمینی نیست كه آن ها بتوانند زندگی ما را نجات بدهند. در واقع بی اعتمادی و بی اعتقادی ما به خدا باعث می شود به این ها پناه ببریم و با ترس ما از مرگ تجارت كنند. »


توپخانه افخمی علیه پزشکان

جامعه پزشكی ایران از خود راضی است
بهروز افخمی جامعه پزشكی را صنفی می داند كه سوژه كردن شان همیشه حاشیه داشته: « بعد از فیلم «شوكران» متوجه شدم جامعه پزشكی ایران خیلی از خود راضی ماست كه نسبت به نگاه انتقادی خیلی حساسیت دارد و سعی می كند به هر قیمتی كه شده جلو آن را بگیرد. شاید دلیل اصلی اش این باشد كه پزشكان با ترس مردم از مرگ استفاده می كنند. یعنی هیج جای دیگر نمی توان نسبت به مردم این طور زورگویی كرد كه در بیمارستان ها می كنند. رفتاری كه پزشك و پرستاران با مریض و ملاقاتی ها می كنند از رفتاری كه ممكن است در كلانتری با مردم می شود بدتر است و جالب تر این كه عكس العملی هم نمی بینند. برای این كه امید مردم به این است كه پزشك مثلا می تواند جان ها را نجات دهد. »
كل كل افخمی با پزشكان مجلس
افخمی گریزی هم به دوران نمایندگی اش در مجلس می زند:«در مجلس ششم خیلی پزشك زیاد بود، حدود 70 پزشك داشتیم .خیلی با هم شوخی می كردیم مثلا من تخم مرغ را با كره قاطی می كردم و می خوردم . یادم هست یكی شان گفت :نگاهی به سن و سالت بكن این طوری غذا نخور. گفتم : خودت هم می دانی هیچ چیز درباره بدن انسان نمی دانی ، همه تان خالی بندید. وقتی این حرف را می زدم وارد بحث نمی شدند چون می دانستند كسی كه با این قاطعیت حرف می زند از جزئیات هم می تواند دفاع كند. »افخمی به خاطره ای دیگر نقب می زند و نتیجه ای دیگر می گیرد:«یك بار برای یكی از پزشكان دلایلی كه باعث می شود تقریبا هیچ كاری نتوانند برای مریض ها بكنند را توضیح داد. یك نكته گفت كه خیلی جالب بود و این كه هر آدمی در طول زندگی مثلا هزار بار مریض می شود؛ از سرما خوردگی تا بیماری های جدی تر. اگر هیچ دكتر و بیمارستانی وجود نداشته باشد خود بدن از پس حدود 99 درصد بیماری ها بر می آید و معمولا راه حل درمان را پیدا می كند.»
با اختیار پیش پزشك نمی روم
استدلال افخمی این سوال را ایجاد می كند كه مگر خودش برای درمان بیماری پیش پزشك نمی رود:« هیچ وقت نمی روم مگر این كه به اختیار خودم نباشد و در حالت بیهوش باشم . »

بعد از فیلم «شوكران» متوجه شدم جامعه پزشكی ایران خیلی از خود راضی ماست كه نسبت به نگاه انتقادی خیلی حساسیت دارد و سعی می كند به هر قیمتی كه شده جلو آن را بگیرد.


دست هنرمند را نبدیم
علیرضا خمسه از موضعی دیگر وارد گفت و گو می شود. او كه تجربه همكاری با مدیری در «مرد هزار چهره» را دارد می گوید: « کمدی در ایران جواب نمی دهد چون کمدی نیاز به سعه صدر دارد و بدون انتقاد شکل نمی گیرد.کمدی بدون انتقاد مثل شیر بی‌ یال و دم است. می خواهی بروی سمت پزشکان می‌گویند نه نه نه! می روی سمت سیاسیون می گویند اوخ اوخ اوخ نه . می روی سمت خود تلویزیون می‌گویند وای وای نه و .... کمدی‌ای که داخلش انتقاد نباشد و به شیوه‌ای ساخته شود که به کسی بر نخورد که دیگر کمدی نمی شود.»

توپخانه افخمی علیه پزشکان

آفتی به نام ترس
علیرضا خمسه نتیجه مقاومت صنف های مختلف درباره كمدی را خنثی شدن تولیدات سینمایی و تلویزیونی می داند:« الان مردم می دانند که در ایران اصلا به این روش نمی شود کمدی کار کرد به همین دلیل هم سعی می کنند تا جایی که ممکن است اصلا سراغ  دیدن کمدی نروند. نتیجه‌اش هم این شده که جشنواره‌های ما هر سال پر می شود از یک سری فیلم جدی و معمولا آثار کمدی جایی ندارد.»

درست یك هفته پیش بود كه خبر پایان پخش فاز اول «درحاشیه» مهران به نقل از مدیر شبكه سه رسانه ای شد. غلامرضا میرحسینی این طور گفته بود:« سریال از ابتدا در سه فاز و در 90 قسمت طراحی شده بود،فاز اول به همین شکلی است که به روی آنتن رفته اما فاز دو و سه با تغییر موضوعات و تغییر پخش از شبکه 5 به سه هنوز طراحی نشده است.ابتدا قرار بود سه فاز پشت سر هم ساخته شود و این شخصیت‌ها در طول قصه تغییراتی کنند و پیر شوند و فاز سه آن به آسایشگاه سالمندان بپردازد اما اکنون از فاز دو وارد آسایشگاه سالمندان می‌شویم.»با پخش‌آنونس های«شمعدونی» جایگزین «در حاشیه» مشخص شده و از هفته آینده سریال سروش صحت روی آنتن می رود و بعد از ماه رمضان دو فاز دیگر «در حاشیه» باز هم در كنداكتور قرار می گیرد.  
موفقیت پزشكان یا مدیری ؟
در گفته های مدیر شبكه سه درباره تغییر مسیر داستان «در حاشیه» یك نكته نهفته كه نتیجه ساده اش است: زور پزشكان چربیده و بالاخره مدیران تلویزیون را متقاعد كرده اند مسیر داستان را تغییر دهند. همه ماجرا اما به این نتیجه ختم نمی شود. اگر كمی واقع بین باشیم و «در حاشیه» را بدون حواشی بررسی كنیم، قطعا این سریال جزو آثار تراز مهران مدیری قرار نمی گیرد و در آینده هر وقت اسمی از آن به میان بیاید پیش از همه، فرامتن بیشمارش در ذهن تداعی می شود. جانبداری تحسین شده مدیران جدید تلویزیون از سریال مهران مدیری باعث شد پزشكان ، وكلا و دیگر صنوفی كه سوژه احتمالی سریال سازان در آینده هستند، با سد محكمی روبرو باشند و با اندك اعتراضی نتوانند رای شان را به كرسی بنشانند. این حمایت ،‌یك امتیاز مثبت و حیاتی است و می تواند آینده مدیران تلویزیون را برای تصمیمی كه می گیرند تضمین كند. آن ها با پخش یك فاز از «در حاشیه» هم پشت مدیری ماندند و هم اعتمادی از دست رفته را به مخاطب تزریق كردند. حالا با خیالی آسوده تر از مدیری خواسته اند پایش را از كفش پزشكان بیرون بكشد و ادامه داستان را در خانه سالمندان پی بگیرد. این اتفاق برای مهران مدیری نیز یك امتیاز بحساب می آید. او می تواند با بر طرف كردن معایب بیشمار سریالش، روی نقاط اتكا «در حاشیه» زوم كند و اثرش را قدرتمند به آنتن برساند. ساده تر بگوییم مدیری و مدیران تلویزیون از اعتراض پزشكان ضرر نكرده اند.
مدیری محبوب تر شد
 وقتی از مهران مدیری حرف می زنیم یعنی توقع بشدت بالاتر از محصولی به نام «در حاشیه» است. وگرنه این را می دانیم كه محبوبیت او باعث می شود ساخته هایش طرفداران پر و پا قرص خود را داشته باشد. برای همین است كه در دوئل پزشكان و وكلا با مدیری، جبهه او پر طرفدارتر بود و غالب كامنت های انتقادی مستقیما دو صنف معترض را نشانه رفت. حتی خبر پایان سریال برای خیلی ها با افسوس توام شده و بی صبرانه منتظر ادامه آن هستند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان



منبع: هفت صبح

مطالب مرتبط:

  درباره واس ماس و رضویان