تبیان، دستیار زندگی
خودش می گوید: وقتی روضه می خواند ، همه از خنده روده بر می شدند، برای همین از محل کارش (روستایی در کاشان) بیرونش کردند، فکر می کرد دیگر به درد نمی خورد، خوب آخوندی که نتواند روضه بخواند، چه آخوندی است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخوندی که بلد نبود روضه بخواند!


خودش می گوید: وقتی روضه می خواند، همه از خنده روده بر می شدند، برای همین از محل کارش (روستایی در کاشان) بیرونش کردند، فکر می کرد دیگر به درد نمی خورد، خوب آخوندی که نتواند روضه بخواند، چه آخوندی است؟ بعد پای تخته سیاه که آمد، گُل کرد و معروف شد، معلم قرآن به زبانی ساده، محسن قرائتی که همه با برنامه درس هایی از قرآن او را بهتر می شناسند، چند نکته از سخنرانی های او را در مورد زیبایی در اسلام از نظر می گذرانید.

قرائتی

زیبایی در مسجد و مدرسه
قرآن گفته است: «خُذُوا زینَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِد» (اعراف/31) نزد هر مسجد (به هنگام نماز، لباس و) زینت‏هاى خود را برگیرید. ما باید مسجد و محراب و حرم‌مان طوری باشد دلنواز! آدم لذت ببرد. به ما گفتند: مسجد می‌روید عطر بزنید. بهترین لباس را بپوشید. چرا دخترها می‌گویند: مامان عروسی برویم؟ چون همه آنجا سوپردولوكس می‌شوند. هیچ دختربچه‌ای نمی‌گوید: مامان مسجد برویم. چون همه آنجا سیاه پوش هستند. لباس سیاه برای خیابان خوب است.

در مسجد چادر سفید، سر كلاس لباس سفید، دختر من می‌خواهد چیزی یاد بگیرد، چرا 4 ساعت به رنگ سیاه نگاه كند؟ اینجا كه مرد نیست. خیابان كه نیست. مدرسه‌ی دخترانه است. دخترها هم نشستند و هیچ مردی هم نیست. خوب لباس روشن بپوش. «لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرینَ» (بقره/69) بینندگان را مسرور می کند، این برای روانشناسی رنگ‌ها است. باید جای حرم و مسجد دل‌انگیز باشد. منتهی نه به مقداری كه حواس افراد پرت شود.


یكی اینكه انسان فطرتاً زیبا طلب است. این جزء فطرت انسان است و شیطان هم از همین فطرت استفاده می‌كند. «زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُم‏» (انفال/48) شیطان اعمالشان را برایشان زیبا جلوه داد، زیبایی نیاز انسان است.. آدم، زیبا را بیشتر دوست دارد. ولی این علاقه به زیبایی باید كنترل شود. مثل گاز! گاز را همه نیاز دارند، منتهی اگر از شیلنگ وارد چراغ گاز شود همه فایده است. شیلنگ پاره شود همه انفجار است. این علاقه‌ها باید كنترل شود از چه مسیر؟ انسان فطرتاً زیبا طلب است و شیطان هم از همین راه وارد می شود. مهم این است كه فریب نخوریم. «وَ لَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ» (احزاب/52)اگر زیباییشان تو را به شگفتی وادارد، خدا به پیغمبر می‌گوید: زیبایی گول زن است. البته به در می‌گوید كه دیوار بشنود. به پیامبر می‌گوید كه مردم بشنوند.
همیشه هم زیبایی عامل نجات نیست.  این هم یك مسأله است. گاهی ممكن است یك كسی زیباتر باشد، دختری خوشگل است زودتر خواستگار برایش می‌آید. دختر زشت یا غیر خوشگل می‌گوید: چطور شد ما را خدا خوشگل نیافرید؟ او برایش خواستگار می‌آید و برای ما نمی‌آید. این در عقیده‌اش گیر می‌كند. حضرت امیر می‌گوید: دختر خانم اگر می‌بینی یك نمره دو نمره شكلت كمتر است، ببین خدا به تو چه كمالی داده است؟ ممكن است خوشگله 62 سال عمر كند و تو 95 سال.

بعضی از این دخترها تا فكر می‌كنند خوشگل هستند خودشان را حراج می‌گذارند. مفت مرا ببینید. قرآن گفته: نگذار تو را ببینند. هركس می‌خواهد تو را ببیند باید خرجت را بدهد

دختران زیبا چگونه باید باشند؟
منتهی اینهایی كه زیبا هستند باید خودشان را حفظ كنند. دختران زیبا، دخترهایی كه شكل و رو دارند، قرآن می‌گوید كه: «اللُّوْلُوِ الْمَكْنُونِ» (واقعه/23) مروارید، مكنون و پوشیده است، حراج نیست. زیبا هستی «مكنون»باش.

می‌گوید: «كَأَنَّهُنَّ الْیاقُوتُ وَ الْمَرْجانُ» (الرحمن/58) این زن‌های بهشتی مثل یاقوت و مرجان هستند ولی «لَمْ یَطْمِثهْنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَ لَا جَانٌّ» (الرحمن/56) یعنی زن‌های بهشتی خوشگل هستند. اما هیچ‌كس دست به آنها دراز نكرده است. خوشگلی معنایش حراجی نیست. بعضی از این دخترها تا فكر می‌كنند خوشگل هستند خودشان را حراج می‌گذارند. مفت مرا ببینید. قرآن گفته: نگذار تو را ببینند. هركس می‌خواهد تو را ببیند باید خرجت را بدهد. خانه، ماشین، تلفن، آب، گاز، برق، هركس نوكر تو شد تو را ببیند. این دختر می‌گوید: مرا مفت ببینید. خودش را حراج كرده است. حیف هستی! اگر لولو هستی،«اللُّوْلُوِ الْمَكْنُونِ» اگر یاقوت و مرجان هستی «لَمْ یَطْمِثهْنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَ لَا جَانٌّ».


زیبایی‌های دنیا مثل خاراندن دست
زیبایی‌های دنیا می‌پرد. و لذا حدیث داریم اگر كسی در ازدواجش به خاطر زیبایی همسر بگیرد یا به خاطر پول، خدا را هردو را از او می‌گیرد. پول و زیبایی می‌پرد. آن زیبایی‌های بهشتی ماندنی است. «وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ» (واقعه/17) همیشه زیبا هستند. «خالدین» همیشگی است. زیبایی‌های دنیا مثل خاراندن دست است. در خاراندن آدم دستش كه می‌خارد یك لحظه حال می‌آید. بعد از یك دقیقه نه اینجا چیزی است نه انجا، زیبایی‌های دنیا لحظه‌ای است و لذا قرآن به آن «عرض» گفته است. «عَرَضَ هذَا الدنیا» عَرَض یعنی عارضه. مثل عطر می‌پرد.

فرآوری: زینب عشقی

بخش زیبایی تبیان


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن 

مطالب مرتبط:
هنرمندانی با روح پاک انسانی 
زیبای فراموش شده 
لباس های ما در دیار باقی چگونه است 
وقتی ادم برفی ها قهر می کنند 
جراحی زیبایی روی ذهن 
رمز داشتن یک زندگی زیبا 
برای دختر شما خواستگار اومده 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.