تبیان، دستیار زندگی
متأهل ها حتماً این را شنیده اند: قبل از انتخاب همسر نه تنها خوب چشمت را باز کن که چند چشم دیگر هم قرض بگیر، اما بعد از ازدواج، یکی از چشمانت را هم ببند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهنمی برای عاشق ها


متأهل‌ها حتماً این را شنیده‌اند: قبل از انتخاب همسر نه‌تنها خوب چشمت را باز کن که چند چشم دیگر هم قرض بگیر، اما بعد از ازدواج، یکی از چشمانت را هم ببند.

دعوای زن و شوهر

راز نبود آرامش در زندگی خیلی‌ها
شاید زندگی‌های افراد گوناگونی را دیده باشید که آرامش موعود را ندارد.  حتی ممکن است زندگی شما نیز به این درد مبتلا باشد. گاهی برخی از لحاظ مالی و مادی هم تأمین هستند، اما همچنان دریای زندگی‌شان طوفانی است؛ کسی حوصله دیگری را ندارد، داد زدن سر یکدیگر اولین راهکار حل مشکلاتشان است. گاهی میانبر زده و برای حل مشکلات از کتک زدن شروع می‌کنند. همیشه استرس بر فضای زندگی‌شان حاکم است. همه از چیزی در رنج‌اند. همیشه نق‌نق یکی به گوش می‌رسد.

از دیدن یکدیگر عذاب می‌کشند. توقعات بر زندگی سایه افکنده و کسی به حق خویش قانع نیست و هزاران ناآرامی دیگر که دست به دست هم داده و زندگی را به جهنمی سوزان تبدیل می‌کنند. به نظر شما علت این تلاطم و آشوب چیست؟
ممکن است دلایل مختلفی بسته به زندگی هر فرد مطرح باشد؛ اما قدر مشترک بسیاری از این ناآرامی‌ها را می‌توان در «چشم پوشی نکردن» اعضای خانواده و خصوصاً همسران نسبت به یکدیگر جست؛ همان نبستن یک چشمی که در ابتدا مطرح شد.


چگونه در تلخی زندگی سهیم باشیم؟!
اگر از اینکه در زندگی‌تان آرامش حاکم باشد و موجبات خوشایندی و لذت اعضای خانواده فراهم شود ناراحتید و خواهان جهنمی برای گرمی و سوزاندن کانون خانواده هستید چند راهکار مناسب برای رسیدن به مقصودتان وجود دارد:


1. همیشه مو را از ماست بکشید.
دقیق دقیق دقیق. این آن رفتاری است که شما باید در قبال دیگر اعضای خانواده از خود نشان دهید. همه امور را زیر نظر بگیرید و از کوچک‌ترین امور زندگی هم غافل نشوید. رنگ لباس خانگی همسرتان، نرخ جورابی که امروز از بازار خریده، لیست کامل خرید هر روز همراه با ارائه برگ خرید و پیدا کردن خریدهای اضافه، زیر نظر گرفتن ساعت دستشویی رفتن افراد خانواده و کنترل میزان مصرف انرژی توسط آن‌ها، کنترل صحبتهای همسرتان در محافل دوستانه یا کاری‌اش و ... . از این دست مسائل، زیاد در زندگی اتفاق می‌افتد. هرگز نگران تلف شدن عمرتان نباشید و تنها به فکر یک مچ‌گیری اساسی باشید. با افزودن چاشنی « شک و وسواس» می‌توانید بهتر نتیجه بگیرید.

وقتی یک شریک مناسب برای زندگی انتخاب کردید، ذره‌بین‌ها را کنار بگذارید و از ریزبینی دست برداشته و نگاه شک و تردید را از خود دور کنید

2. دادگاه عدالت را در منزلتان برگزار کنید.
هرکس باید به وظیفه‌ای که در زندگی بر عهده دارد عمل کند، حق تخلف نداشته و باید تابع یک مقررات و نظم رفتار نماید. کوچک‌ترین اشتباه را نباید پذیرفت. هرگز به فکر حاکمیت اخلاق و نرمی و مدارا نباشید. برای ایجاد تنش، یک اصطکاک لازم است. هرچه بر شدت آن بیفزایید، نزاع و درگیری، آتشین‌تر خواهد بود. به همین دلیل است که در هر اتفاق و حادثه‌ای باید به دنبال مقصر باشید. مقصر باید تقاص کارش را پس بدهد. رنگ و بویی از فداکاری یا بخشش نباید وجود داشته باشد. فقط اگر در کاری مقصر خود شما بودید، در عوض کردن بحث یا به اصطلاح «پیچاندن» مهارت لازم را از خود نشان دهید.


3. دغدغه شما تأمین مادی زندگی‌تان باشد و بس.
همین‌که شما برای همسر و فرزندانتان، می‌کوشید تا هزینه‌های زندگی‌شان را تأمین کنید کافی است. یا همین که مواظبید لباس‌هایشان تمیز و اتوکشیده و شکمشان پر باشد و محیط خانه مثل آینه برق بزند کافی است و شما به وظیفه‌تان عمل کرده‌اید. به فکر هیچ کار دیگری نباشید. اکنون موقع مطالبه توسط شماست. از اینکه فکر خود را به جمع‌کردن اعضای خانواده، بیرون بردن و تفریح آن‌ها، گذراندن برخی از ساعات با فرزندان و اختصاص یک وقت ممتاز برای همسرتان، ورزش کردن و تقویت نشاط خود و خانواده، ارتباط با دوستان و آشنایان و ... آزار دهید پرهیز کنید. همین که از صبح تا شب زحمت می‌کشید کافی است.


4. هرگز خود را فراموش نکنید.
شما تا قبل از ازدواج در خانه پدری بودید و در آنجا پدر و مادر برای تأمین نیازهای شما از خود جان‌فشانی می‌کردند؛ از خواسته‌های خودشان عقب نشسته و تنها به آرامش شما می‌اندیشیدند. الآن هم شرایط فرقی نکرده و دیگران برای تأمین نیازهای شما مسئول‌اند. اینکه شما گوشه‌ای از زندگی جدید را باید در دست بگیرید و با چشم‌پوشی از برخی خواسته‌های شخصی، برای حفظ آرامش و عزت زندگی مشترکتان بکوشید و تنها به خود و خواسته‌های خود نیندیشید و ... را از ذهنتان محو کنید.


5. از هرگونه امور معنوی دوری کنید.
خدا را فراموش کنید. شاید اندیشیدن به خدا و امور معنوی، مانع رسیدن شما به ایجاد تنش در امور زندگی شود. فاصله گرفتن از مسجد، تأخیر انداختن نماز یا بی‌اهمیتی نسبت به آن، عدم شرکت در مراسم و محافل مذهبی، ارتباط نگرفتن با عالمان دینی و افراد متدین بی‌ریا شما را در رسیدن به هدفتان یاری می‌کند.

اما اگر طالب آرامشید ...
قبل از ازدواج، برای انتخاب همسر، همه جوانب را سبک سنگین کنید و همه امور را در نظر بگیرید. البته به تفاهم در رنگ و غذای مورد علاقه نیاز نیست، اما گزینه‌های مهم برای انتخاب شریک زندگی را باید روی دایره ریخت و آن‌ها را خوب بررسی کرد. این موارد را می‌توان از باتجربه‌های دلسوز، مشاوران متعهد و کتاب‌های مفید در این زمینه به دست آورد. اما وقتی یک شریک مناسب برای زندگی انتخاب کردید، ذره‌بین‌ها را کنار بگذارید و از ریزبینی دست برداشته و نگاه شک و تردید را از خود دور کنید. الآن موقعی است که باید گاهی چشم‌ها را بست و نه‌تنها باید جور دیگر دید که از دیدن هم دست کشید و خود را به ندیدن زد.
این مطالب، چیز تازه‌ای نیست، اما معمولاً مورد غفلت است.  همیشه به یاد داشته باشید که عبرت‌ها پیرامون ماست اما ما از دیدن آن‌ها رویگردانیم.


دهقانی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:
گرم وعاشقانه حتی باوجود نفر سوم
دو شاهراه به قلب همسرتان
خطر، نقطه حساس زنانه و مردانه
ازت راضی ام با تمام اختلافاتمان
برخورد با همسر قهرقرو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.