تبیان، دستیار زندگی
کار در دنیا، پاداش در آخرت. در مزرعه بذر اگر سالم بود محصولش خوب می شود. بذر سالم، در دنیا هم باید عمل سالم باشد. عمل سالم که در قیامت می ماند. خیلی ها ممکن است روزی شانزده ساعت کار کنند. صبح و شام ممکن است سخت ترین کارها را بکنند ولی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سعی و تلاش بر روی بذر سالم نتیجه می دهد

آخرت

«الدنیا مزرعه الآخره» مزرعه چه خصوصیاتی دارد؟ مزرعه در یک فصلی می کارند و در یک فصلی محصول برمی دارند. یک زمانی باید کاشت، یک زمانی باید برداشت.

کار در دنیا، پاداش در آخرت. در مزرعه، بذر اگر سالم بود محصولش خوب می شود. بذر سالم، در دنیا هم باید عمل سالم باشد. عمل سالم که در قیامت می ماند. خیلی ها ممکن است روزی شانزده ساعت کار کنند. صبح و شام ممکن است سخت ترین کارها را بکنند ولی قرآن می گوید: با اینکه جان می کند ولی جهنمی است.


سعی و تلاش کشاورز روی بذر سالم نتیجه می دهد

قرآن می گوید: «عَامِلَةٌ نَّاصِبَةٌ» (غاشیه/3) بعضی ها «عامله» جان می کند و عمل می کند و بیکار نیست، «ناصبه» هم است. نصب هم یعنی سختکوش است اما در قیامت دستش خالی است: «تَصْلَىٰ نَارًا حَامِیَةً»

با اینکه روزی شانزده ساعت کار می کند جهنم می رود. چرا؟ برای اینکه بذرش سالم نیست. نیتش خدا نیست. بذری در دنیا و در این مزرعه فایده دارد که بذر سالم و خالص باشد.

بذری میوه می دهد که خالص باشد... افرادی هستند خیلی کار می کنند، می گوییم که این کاری که می کنی درست نیست، می گوید: نه! دوست دارم، می گوییم: فتوای مراجع است. می گوید: نمی دانم. می گوییم: آیه داریم؟ می گوید: نمی دانم. می گوییم: حدیث داریم، می گوید من به این چیزها باور ندارم، این ها را قبول ندارم! پس برای چه کسی تلاش می کنی؟

در شهرداری هم اگر یک کسی ساختمان بسازد ولی روی نقشه نباشد، شهرداری می آید ساختمانش را خراب می کند. می گوید: پولش را دادم، می گوید: پول دادی، نقشه نداری. راه، نقشه می خواهد.
کشت باید متناسب با زمین باشد. عمل باید متناسب با نیاز باشد. گاهی افراد عمل انجام می دهند ولی متناسب با نیاز نیست.

عمل هایی که اخلاص ندارند و جز یک شکل ظاهری، هیچ مغز و ریشه ای ندارند نیز همین طور هستند؛ به عبارتی این اعمال هم اعمال بی ریشه ای هستند که هیچ اساس و بنیه ای نداشته و نتیجه ای نیز نخواهند داشت

کاشت بذر در خاک، برداشت از روی زمین

امروز بذر پنهان می شود و فردا سر در می آورد. خیلی از عمل های مخفی و خالص امروز، فردا پیدا می شوند. «وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا» (کهف/49) قرآن می گوید: عملت در مقابلت مجسم است. بذری که امروز زیر خاک رفت فردا در مقابلت سبز است. در آخرت هم کارهایی که اینجا می کنید، در مقابلتان مجسم می شود. «وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرً‌ا» (کهف/49) قهراً کسی که کشت نکند بی بهره است.
شرایط آب و هوا و نور و باد هم موثّر است. در دنیا همینطور است. عمل در حال فقر یا در حال غنا. توقع داشتند یا بی توقع بودند.

هر عملی در شرایط مختلف فرق می کند، ممکن است یک لیوان آب ظهر عاشورا صد میلیارد می ارزد ولی غروب عاشورا یک ریال هم نمی ارزد. این عمل در چه زمانی، در چه مکانی از چه کسی و در چه شرایطی.

کاشت در خاک نرم، نه روی سنگ سخت

کشاورزی در زمین نرم مفید است، روی سنگ چیزی در نمی‌آید. در کشاورزی دانه باید روی زمین نرم باشد. افرادی هم که سنگدل هستند و قساوت قلب دارند، عملشان قبول نمی‌ شود. آدم‌هایی مثل سنگ هستند. قرآن می‌ گوید: بعضی از آدم‌ها از سنگ هم سفت تر هستند. «قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِیَ كَالْحِجَارَه» (بقره/74) قلب اینها مثل سنگ است. بعد می‌گوید: نه! «أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ» از سنگ سفت تر است. چرا؟ برای اینکه «وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَ‌ةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ» (بقره/74) از کنار سنگ‌ ها چشمه آب بیرون می ‌آید، این قلبش به قدری سنگ است که اصلاً چشمه آبی از آن بیرون نمی ‌آید.
در کشاورزی غیر از کشت مراقبت هم می‌ خواهد. در دنیا هم همینطور است. در آخرت هم همینطور است. عمل خالص مراقبت می‌ خواهد.

گاهی اول عمل، خالص است. برای خدا کارش را می ‌کند ولی بعد غرور او را می‌ گیرد، عجب او را می‌ گیرد. گاهی اول خداست، وسط هم خداست، آخر کار، بعد از عمل یک گناهی می‌ کند، حبط می‌ شود

گاهی اول عمل، خالص است. برای خدا کارش را می ‌کند ولی بعد غرور او را می‌ گیرد، عُجب او را می‌ گیرد. گاهی اول خداست، وسط هم خداست، آخر کار، بعد از عمل یک گناهی می‌ کند، حبط می‌ شود.

همان طور که کشاورزی به کاشتن نیست؛ هم کاشتن لازم است و هم مراقبت!

در مزرعه بعد از کاشت مراقبت لازم است. در دنیا هم عمل خیر که انجام دادی، مراقبت لازم است. همسر را مراقبت نکنی، ممکن است فاسد شود. بچه را مراقبت نکنی ممکن است فاسد شود.


گیاه بی ریشه، بدون دوام و استمرار

در مزرعه اگر گیاه ریشه نداشته باشد، دوام ندارد. در عمل هم همینطور است.

شاید بتوان گفت عمل هایی که اخلاص ندارند و جز یک شکل ظاهری، هیچ مغز و ریشه ای ندارند نیز همین طور هستند؛ به عبارتی این اعمال هم اعمال بی ریشه ای هستند که هیچ اساس و بنیه ای نداشته و نتیجه ای نیز نخواهند داشت.

به امید آنکه اعمالمان را جوری مدیریت کنیم تا انشالله دنیایمان به معنای واقعی کشتزاری خوب برای آخرتمان باشد.

فرآوری: زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان   


منابع:

بیانات حجت الاسلام قرائتی

حوزه

مطالب مرتبط:

تناسب خلود در آتش با رحمت خدا!!

حدیثی که باید همیشه پیش چشم باشد

مشکل‎گشای واقعی

آیا جهنمیان جاودان هستند؟!