تبیان، دستیار زندگی
تا سال ۲۰۱۷ بزرگترین چرخ و فلک جهان در نیویورک ساخته خواهد شد. به تازگی کارهای مقدماتی ساخت بزگترین چرخ و فلک جهان در Staten Island نیویورک آغاز شده است. این چرخ و فلک عظیم ۱۹۲ متر ارتفاع دارد و با هزینه ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار ساخته خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت بزرگترین چرخ و فلک جهان در نیویورک


تا سال ۲۰۱۷ بزرگترین چرخ و فلک جهان در نیویورک ساخته خواهد شد. به تازگی کارهای مقدماتی ساخت بزرگترین چرخ و فلک جهان در Staten Island نیویورک آغاز شده است. این چرخ و فلک عظیم ۱۹۲ متر ارتفاع دارد و با هزینه ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار ساخته خواهد شد.
چرخ و فلک

این چرخ و فلک ظرفیت حمل ۱۴۴۰ تن را دارد که از این حیث یک رکورد حیرت انگیز به شمار می آید.
شرکت هلندی Starneth BV که پیشتر چرخ و فلک عظیم لندن یعنی «چشم لندن» را ساخته بود کار ساخت چرخ و فلک نیویورک را بر عهده خواهد داشت. این سازه عظیم بخشی از پروژه یک میلیارد دلاری توسعه سنت جورج در Staten Island نیویورک به شمار می آید.
نکته جالب توجه هزینه قابل توجهی است که برای نورپردازی LED این چرخ و فلک صرف خواهد شد. گفته می شود این رقم درحدود ۷ میلیون دلار است. در این چرخ و فلک از ۳۶ کپسول یا کابین برای سوار کردن علاقمندان استفاده خواهد شد که هر یک ظرفیت ۴۰ نفر را دارد. یک دور کامل این سازه عظیم ۳۸ دقیقه به طول می انجامد!
سازندگان این پروژه امیدوارند که سالانه بیش از ۴ میلیون تن از آن استفاده کنند. ایجاد ۳۵۰ فرصت شغلی در بخش ساخت و ساز و ۶۰۰ فرصت دائمی در بخش بلیط فروشی از مهمترین ویژگیهای دیگر این پروژه به شمار می آید.
درحالی که صحبت از ساخت این چرخ و فلک عظیم می شود هم اکنون کار ساخت چرخ و فلک «چشم دبی» به عنوان بزرگترین چرخ و فلک جهان در امیرنشین امارات ادامه دارد!
روزنامه دیلی میل گزارش داده که این چرخ و فلک ۱۸ متر از نسخه نیویورکی مرتفع تر است که درستی این ادعا در آینده ای نزدیک مشخص خواهد شد. با این حال هرچه باشد چرخ و فلک نیویورک مرتفع ترین نمونه در نیم کره غربی زمین خواهد بود.

در زیر نگاهی خواهیم داشت به بزرگترین چرخ‌فلک‌های جهان:


London Eye
لندن – انگلستان

افرادی که برای گردش و تفریح به لندن می روند باید دست‌کم یک‌بار از چشم لندن بازدید کنند. این چرخ‌وفلک‌ 135 متر ارتفاع دارد و چهارمین سازه بلند لندن به شمار می رود. چشم لندن ‌ 32 کپسول و ظرفیت 800 نفر مسافر را دارد. 32 کپسول این چرخ‌وفلک‌ نماد 32 بخش شهر لندن است. در بالای این اسباب بازی بزرگ حدود 30 دقیقه از نمای 360 درجه شهر لندن لذت می برید و می توانید حتی قلعه وینزور در فاصله 40 کیلومتری را نیز مشاهده کنید. عظیم‌ترین چرخ‌ و فلک‌ های دنیا • بهای بلیت برای بزرگسالان 30 دلار و کودکان 4 تا 15 ساله 20 دلار است.

Deno's Wonder Wheel
بروکلین – نیویورک

این چرخ‌وفلک‌ در جزیره تاریخی Coney در بروکلین و در شهربازی دنو واندر واقع شده است. وقتی سوار این چرخ‌وفلک‌ هستید نمای کاملی از آتلانتیک را زیر پای خود خواهید داشت. ارتفاع این چرخ‌وفلک‌ حدود 46 متر است. شگفتی این چرخ‌وفلک‌ در این است که علاوه بر چرخش کلی، کابین های آن به سمت جلو و عقب نیز حرکت می کنند و این باعث وحشت مسافران می شود.

The Niagara Sky Wheel
کلیفتون هیل- کانادا

از بالای چرخ‌وفلک‌ نیاگارا می توانید آبشار شگفت‌آور نیگارا را مشاهده کنید. این چرخ‌وفلک‌ در مرز تپه های کلیفتون کانادا قرار دارد. ارتفاع آن حدود 53.3 متر است. شهروندان آمریکایی برای سوار شدن به این چرخ‌وفلک‌ باید پاسپورت یا کارت عبور داشته باشند. اما ارزش رفتن را دارد زیرا 8 تا 12 دقیقه بر فراز چرخ‌وفلکی بلند می توانید از زیبایی های
Navy Pier Ferris Wheel
شیکاگو – ایلینویز

چرخ‌وفلک‌ Navy Pier در پارک Pier در ایلینویز شیکاگو قرار دارد. این دستگاه نیز یکی از چرخ‌وفلک‌ های بزرگ دنیا است و حدود 46 متر ارتفاع و 40 کابین دارد.
Skyview Atlanta
آتلانتا – گرجستان

این چرخ‌وفلک‌ در پارک صدساله قرار دارد. با یک بلیت می توانید 15 دقیقه چرخش در آسمان و لذت بردن از مناظر را تجربه کنید. ارتفاع این دستگاه به قدری است که گویا از طبقه 20 یک آپارتمان می خواهید شهر را مشاهده کنید. این چرخ‌وفلک‌ 42 کابین دارد. جالب است بدانید این چرخ‌وفلک‌ دو روز در سال در روزهای شکرگزاری و کریسمس تعطیل است.
Texas Star
دالاس – تگزاس

چرخ‌وفلک‌ ستاره تگزاس نخستین بار در سال 1985 میلادی رونمایی شد و هنوز هم پس از نزدیک 30 سال، هنوز جزو بزرگ ترین چرخ‌وفلک‌‌های آمریکای شمالی است. ارتفاع این چرخ‌وفلک‌ به اندازه یک ساختمان 21 طبقه است. این اسباب بازی 45 کابین دارد و از بالای آن می توانید منظره زیبای شهر دالاس را تماشا کنید.

چرخ‌وفلک‌ ستاره تگزاس نخستین بار در سال 1985 میلادی رونمایی شد و هنوز هم پس از نزدیک 30 سال، هنوز جزو بزرگ ترین چرخ‌وفلک‌‌های آمریکای شمالی است. ارتفاع این چرخ‌وفلک‌ به اندازه یک ساختمان 21 طبقه است. این اسباب بازی 45 کابین دارد و از بالای آن می توانید منظره زیبای شهر دالاس را تماشا کنید


The Pacific Wheel
سانتا ماریا – کالیفرنیا
چرخ‌وفلک‌ اقیانوس آرام در فاصله 25 دقیقه ای از مرکز شهر لس آنجلس قرار دارد. این تنها چرخ‌وفلک‌ خورشیدی دنیا است و حدود 40 متر ارتفاع دارد. از بالای این چرخ‌وفلک‌ می توانید زیبایی های کالیفرنیا را به تماشا کنید و در شب نورپردازی های زیبایی هم وجود دارد که باعث جذب بیشتر گردشگران می شود.
The Seattle Great Wheel
سیاتل – واشنگتن

چرخ‌وفلک‌ سیاتل در 29 ژوئن سال 2012 میلادی گشایش یافته است و با داشتن 53.3 متر ارتفاع در کرانه غربی بلندترین چرخ‌وفلک‌ به شمار می رود. این چرخ‌وفلک‌ 42 کابین و ظرفیت 300 مسافر را دارد. از بالای آن می توانید از خلیج الیوت تا پارک آبشار را تماشا کنید. از دیگر مزیت های آن این است که هر مسافر سه دور کامل می چرخد و می تواند با خیال راحت از همه مناظر اطراف دیدن کند.
 The Wheel of Brisbane
بریسبین – استرالیا

این چرخ‌وفلک‌ در نزدیکی مرکز هنرهای نمایشی کوئینزلند در مرکز سرگرمی های شهر واقع شده است. چرخ‌وفلک‌ بریسبین حدود 70 متر ارتفاع دارد و از آن بالا می توانید نماس 360 درجه از شهر بریسبن، پارکلندز و ساحل جنوبی داشته باشید.
The Brighton Wheel
بریگتون – انگلستان

چرخ‌وفلک‌ بریگتون در فاصله 90 دقیقه ای از لندن در ساحل جنوبی واقع شده است. ارتفاع آن 50.2 متر است و سه دور کامل می چرخد و می توانید همه مناظر اطراف را به زیبایی تماشا کنید.
Wiener Riesenrad
وین – اتریش

این چرخ‌وفلک‌ نخستین بار در سال 1897 میلادی در جشن امپراتور فرانتز جوزف ساخته شده است و اکنون نسخه دوم آن که در سال 1945 میلادی بازسازی شد، استفاده می شود. این چرخ‌وفلک‌ 65 متر ارتفاع دارد و بازدیدکننده ها می توانند نمای کاملی از شهر را در زیر پای خود تماشا کنند.
Singapore Flyer
سنگاپور

این چرخ‌وفلک‌ 165 متر ارتفاع دارد و بلندترین چرخ‌وفلک‌ دنیا به شمار می رود. البته دبی نیز در حال ساخت چرخ‌وفلک‌ «چشم دبی» است و می خواهد حتی بلندتر از فلایر سنگاپور و رتبه یک بلندترین چرخ‌وفلک‌ دنیا باشد. فلایر نمای 360 درجه از سنگاپور و خلیج مارینا دارد و گردشگران از این همه زیبایی نهایت لذت را خواهند برد.
The Melbourne Star
ملبورن – استرالیا

این چرخ‌وفلک‌ یکی از سه چرخ‌وفلک‌ بزرگ دنیا است و دوتای دیگر، چشم لندن و فلایر سنگاپور هستند.

بخش دانش و زندگی تبیان