تبیان، دستیار زندگی
وزیر نفت با اعلام اینکه بند مربوط به وصول درآمد نفتی و بیمه نفتکش ها در توافق ژنو عملیاتی نشده، گفت: واردات بنزین امسال متوقف می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنگنه: پول نداریم به کارکنان خود بدهیم!


وزیر نفت با اعلام اینکه بند مربوط به وصول درآمد نفتی و بیمه نفتکش‌ها در توافق ژنو عملیاتی نشده، گفت: واردات بنزین امسال متوقف می‌شود.
زنگنه

بیژن نامدارزنگنه در اولین نشست خبری خود درباره اینکه آیا بندهای توافق ژنو در بخش نفت (لغو تحریم بیمه نفتکش‌ها، پتروشیمی‌ها و وصول درآمدهای نفتی) از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا اجرایی شد یا خیر، توضیح داد: درباره بیمه و دریافت درآمدهای نفتی به دلایلی که نمی‌توانم بازگو کنم این امر محقق نشد چرا که مجبور بودیم برخی از اطلاعات خود را افشا کنیم اما در بخش پتروشیمی توانستیم از این توافقنامه استفاده کنیم. وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رقم اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور مبنی بر افزایش ظرفیت 200 هزار بشکه‌ای نفت خام کشور درسال 93 درست است، گفت: منظور رئیس‌جمهور افزایش ظرفیت 200 هزار بشکه‌ای در بخش تولید و صادرات بود نه افزایش ظرفیت، چرا که در حال حاضر ظرفیت تولید کشور 8/3 میلیون بشکه در روز است. البته این افزایش 200 هزار بشکه‌ای مربوط به نیمه دوم سال 92 و سال 93 می‌شود. وزیرنفت با اعلام اینکه نیمه دوم امسال یک ترین(ردیف) از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت تولید 12 میلیون لیتر بنزین تکمیل خواهد شد، گفت: در این صورت واردات بنزین متوقف و مشکلات مربوط به کیفیت بنزین برطرف می‌شود. همچنین امکان صادرات بنزین و گازوئیل فراهم خواهد شد. زنگنه از عملیات اجرایی ساخت 8 پالایشگاه میعانات گازی تا 2 ماه آینده خبر داد و گفت: مشکلات فاینانس پالایشگاه دوم آناهیتا نیز برطرف شده است و امسال اجرایی می‌شود همچنین تلاش می‌کنیم که عملیات اجرایی پالایشگاه آناهیتا نیز اجرایی شود البته اگر تحریم‌ها برطرف شود به طور قطع عملیات اجرایی این پالایشگاه صورت می‌گیرد. زنگنه از دریافت مجوز عرضه فرآورده‌های نفتی و نفت خام در بورس انرژی خبر داد و گفت: عرضه نفت خام با هدف شفاف شدن معاملات امسال صورت خواهد گرفت. وی با اشاره به قاچاق گازوئیل از استان‌های مرزی گفت: برای حل این موضوع از اول اردیبهشت‌ماه گازوئیل براساس بارنامه به کامیون‌ها داده خواهد شد.

اروپا همیشه جزو بازارهای صادراتی ایران است اما تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود نمی‌توان به اروپا گاز صادر کرد چرا که آنها می‌خواهند «مرده‌خوری»کنند برهمین اساس اولویت صادرات گاز به کشورهای همسایه است
از سال آینده نیز با نصب جی‌پی‌اس روی کامیون‌ها براساس پیمایش به آنها گازوئیل عرضه خواهد شد. وزیر نفت با اعلام اینکه فروش سوخت در مرزها موفق نبود، گفت: برای تأمین نیاز کشورهای همسایه بویژه افغانستان می‌توانیم سوخت مورد نیاز آنها را صادر کنیم. برهمین اساس نیز مذاکره با افغان‌ها برای صادرات گازوئیل آغاز شده است.

امسال 20 میلیارد دلار نیاز داریم

وی درباره حجم سرمایه مورد نیاز صنعت نفت در سال جاری گفت: نیاز صنعت نفت بیش از 20 میلیارد دلار است اما امیدواریم که از این رقم حداقل 10 تا 12 میلیارد دلار تأمین شود. وزیرنفت درباره تخفیف 10 درصدی خوراک به برخی از پالایشگاه‌ها توضیح داد: براساس بند «ق» به وزیر نفت این مجوز داده شده که درصورت لزوم این تخفیف داده شود. این تخفیف در حال حاضر به پالایشگاه بهمن‌گنو و آناهیتا داده شده است که معادل 300 میلیون دلار در سال خواهد شد. زنگنه درباره نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی با تأکید بر اینکه نباید به‌گونه‌ای تعیین شود که تعهدی بر گردن دولت ایجاد کند، گفت:  وزارت نفت در تصویب نرخ 13 سنتی خوراک واحدهای پتروشیمی هیچ دخالتی نکرد. اگرچه برخی واحدهای پتروشیمی تمام تلاش خود را کردند که این رقم را به 6 تا 7 سنت برسانند اما آنها در این زمینه بدل خوردند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعیین یک قیمت در درازمدت با توجه به اینکه بازار تغییر می‌کند عاقلانه نیست بهتر است قیمت‌ها را متناسب با تغییرات تعیین کنیم البته من نمی‌خواهم در این زمینه مبنای غلطی را بنا کنم. ضمن اینکه معتقد هستم زندگی باید بدون رانت باشد. وزیر نفت با رد این گفته رئیس آژانس بین‌المللی انرژی مبنی براینکه در صورت برداشتن تحریم‌ها ایران بعد از 5 تا 6 سال می‌تواند به ظرفیت ابتدایی خود برگردد، گفت: در صورت حذف تحریم‌ها تولید ایران طی چند ماه به زمان قبل از وضع تحریم‌ها بازخواهد گشت، تست‌هایی نیز در همین زمینه روی برخی از چاه‌ها انجام شده است.

نیاز صنعت نفت بیش از 20 میلیارد دلار است اما امیدواریم که از این رقم حداقل 10 تا 12 میلیارد دلار تأمین شود

در واقع این افراد باید منتظر باشند تا عملکرد ایران را مشاهده کنند. وزیر نفت درباره علت سفر خود به چین نیز توضیح داد: این نگرانی بین چینی‌ها وجود داشت که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها ایران دیگر به آنها طرحی ندهد. در واقع با این سفر سعی شد این نگرانی برطرف شود چرا که کشورهایی مانند چین و روسیه که در شرایط بد در کنار ایران قرار گرفته‌اند در شرایط بعد از تحریم‌ نیز جایگاه خود را حفظ خواهند کرد از سوی دیگر با توجه به اینکه چین بیشترین واردکننده نفت خام ایران است و با رشد اقتصادی خود بیشترین نیاز را به انرژی دارد، دوست راهبردی کشور محسوب می‌شود. در این سفر درباره فاینانس چین در طرح‌های نفتی ایران نیز مذاکراتی صورت گرفت که در این زمینه پیشرفت‌های خوبی حاصل شد. وی درباره تأثیر پالس‌های منفی اخیر عربستان بر کاهش قیمت نفت نیز اظهار کرد: حتی اگر کسانی بخواهند قیمت نفت را بیشتر از این کاهش دهند، دیگر نمی‌توانند. آنهایی که می‌خواستند به ما ضربه بزنند در بحث کاهش قیمت نفت هیچگونه کوتاهی انجام نداده‌اند. البته از 12 عضو اوپک پیش از این 8 کشور مخالف کاهش قیمت نفت بودند که الان 5/2 عضو دیگر نیز با اعلام اینکه در شرایط سختی هستند به مخالفان کاهش قیمت نفت پیوسته‌اند. وزیر نفت با رد کمبود بنزین در کشور گفت: در حال حاضر کشور 5 تا 6 میلیون لیتر بنزین کمبود دارد که این رقم از طریق واردات تأمین می‌شود البته در حال حاضر به پالایشگاه‌هایی که در 2، 3 سال اخیر تعمیرات اساسی نداشته‌اند دستور دادیم به تعمیرات بروند. وی با تأکید بر اینکه ایران با روسیه قرارداد تهاتر نفت با کالا امضا نکرده است، گفت: خداوکیلی در این زمینه راست می‌گویم که چنین قراردادی بین 2 کشور امضا نشده است. وزیر نفت درباره اینکه اروپایی‌ها صادرات گاز به این اتحادیه را شامل تحریم نمی‌دانند، اظهار کرد: اروپا همیشه جزو بازارهای صادراتی ایران است اما تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود نمی‌توان به اروپا گاز صادر کرد چرا که آنها می‌خواهند «مرده‌خوری»کنند برهمین اساس اولویت صادرات گاز به کشورهای همسایه است.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : مهر، تسنیم، ایسنا
مطالب مرتبط:
مژده؛ فساد اداری کم می شود
 افزایش حقوق 94 کمتر از امسال!
افزایش حقوق‌ها 6 درصد کمتر از نرخ تورم!؟