تبیان، دستیار زندگی
وقتی قرار است سال جدیدی بیاید، شهر حال و هوایش فرق می کند، خیابان ها شلوغ شده و خانه ها تمیز می شود و همه منتظر یک اتفاق خاص هستند، اما همین که سال، نو می شود، تمام شور و هیجان ها فروکش کرده و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حیف است بهار باشد و تو نباشی


وقتی قرار است سال جدیدی بیاید، شهر حال و هوایش فرق می‌کند، خیابان‌ها شلوغ شده و خانه‌ها تمیز می‌شود و همه منتظر یک اتفاق خاص هستند، اما همین‌که سال، نو می‌شود، تمام شور و هیجان‌ها فروکش کرده و خیلی‌ها گرفتار بی‌حوصلگی خاص تعطیلات شده و حتی آمار اختلافات خانوادگی هم بالا می‌رود؛ زیرا ساعات زیادی در کنار هم بودن، نیاز به مهارت‌های ارتباطی دارد که خیلی از ما نیاموخته‌ایم.

بهار

درهرصورت خوب یا بد مفید یا خسته‌کننده، تعطیلات تمام شد و به اصطلاح نقطه سر خط؛ دوباره زندگی و درس و کار و بقیه مخلفات. اما نباید بگذاریم شور و حال آخر اسفند با آمدن بهار از بین برود، بلکه باید بیشتر شود و یک بهارانه هدفمند داشته باشیم.
اول‌ از همه تقویم جدیدتان را بردارید. صفحه اول آن‌ را باز کنید و شعری روی آن بنویسید. هر شعری که دوست دارید و برای یک شروع باشکوه به شما کمک می‌کند.

من در صفحه اول تقویم‌ام نوشتم:
یارب نظر تو برنگردد برگشتن روزگار سهل است.


حال نوبت صفحه دوم تقویم می‌شود. اسم این صفحه: صفحه آرزوهاست.
صفحه‌ای که باید برای نوشتن آن کمی وقت صرف کنید. شاید لازم باشد قبل از نوشتنش به یک پیاده‌روی ساده بروید و در راه خوب فکر کنید. به رویاهای زمان کودکی و نوجوانی‌تان. به آرزوهایی که به دست آمدند و آن‌ها که فراموش شدند.

من این کار را کردم و توانستم بعد از سال‌ها که زندگی به روش آدم‌بزرگ‌ها نگذاشته بود آرزوهای بزرگ و کوچک داشته باشم، یک لیست بلندبالا از رویاهایی تهیه کنم که شاید رسیدن به برخی از آن‌ها کار چندان سختی نباشد، اما به زندگی‌ام هدف می‌دهند و وقتی به دستش می‌آورم، حس خوبی در من ایجاد خواهد کرد. چند نمونه از رویاهای من این‌ها بود:
ثبت‌نام در کلاس زبان و تقویت درس انگلیسی.
نوشتن چند داستان کوتاه و شرکت در مسابقات.
پرورش چند نوع گیاه آپارتمانی.
لازم نیست حتماً رویا چیزی باشد که در دوردست‌ها واقع‌شده است، بلکه می‌شود چیزی همین دور و کنار باشد؛ چیزی که فراموش‌اش کرده‌ایم و می‌تواند با آمدنش به زندگی‌مان رنگ و روحی دیگر بدهد.

مهم این است که شروع بهار را بهانه‌ای برای شروع خوبی‌ها در زندگی‌مان کنیم و بی‌تفاوت از کنارش نگذریم. یاد شعری افتادم که همیشه در این فصل زیاد زمزمه می‌کنم:
ای دریغ از «تو» اگر چون گل نرقصی با نسیم
ای دریغ از «من» اگر مستم نسازد آفتاب
ای دریغ از «ما» اگر کامی نگیریم از بهار…
پس باید تلاش کنیم تا از بهار کامی بگیریم و چه چیزی بهتر از تغییر در روش زندگی‌مان؛ آن‌جا که گرفتار ایستایی و بی‌برنامگی شده است. تغییر در نگاه‌مان به دنیا؛ آن‌جا که گرفتار عینک بدبینی گشته است. بهار نمی‌آید تا ما چند روزی را تعطیل باشیم و به سفر و دیدوبازدید برویم و دوباره مثل قبل به زندگی‌مان ادامه دهیم. بهار فصل نشستن شکوفه به درختانی است که تا چند وقت قبل خشک شده بودند. فصل بادهای خنک و هوای مطبوع است. فصلی است که همه‌چیز یک طراوت دیگری دارد و دراین‌بین حیف است اگر ما بهاری نشویم. هم خودمان و هم‌خانه‌مان.

بدترین چیز در خانه‌های ما حرف‌هایی است که برای نگفتن داریم. حرف‌زدن و گفتگو باهم می‌تواند رابطه‌مان را نجات دهد. هم زن و شوهرها و هم فرزندان و والدین وقتی باهم گفتگو نمی‌کنند، شکافی بین‌شان ایجاد می‌شود که می‌تواند از نزدیک‌ترین آدم‌ها، غریبه‌ترین‌ها را بسازد

خانه بهاری باید…
نمی‌دانم سال قبل را چگونه گذراندید. چقدر با هم اختلاف‌نظر داشتید. حتماً گاهی دعوایتان شده، ممکن است خیلی کوچک بوده و زود فراموش کردید و شاید خدایی نکرده جدی بوده و روزهایی از عمرتان را صرف دلخوری و گله و شکایت کرده باشید. سال و سال‌های قبل را فراموش کنید. بهار آمده و یعنی فصلی جدید در زندگی‌تان شروع شده است. یک پرانتز که بازشده و تا آخرین روز اسفند باز خواهد بود.
خانه‌ای که شیشه‌هایش برق می‌زند، باید در آن حرف‌های زیبا ردوبدل شود. در این خانه باید دل ساکنین هم برق بزند و خبری از کینه‌های قدیمی و حرف‌های تلنبارشده در پس توهای آن نباشد. حال که خانه‌هایتان را تکانده‌اید، دلتان و رابطه‌تان را هم بتکانید. اگر چیزی از آن بیرون افتاد که باید دور ریخته می‌شد، تعلل نکنید و بگذاریدش دم در.
بدترین چیز در خانه‌های ما حرف‌هایی است که برای نگفتن داریم. حرف‌زدن و گفتگو باهم می‌تواند رابطه‌مان را نجات دهد. هم زن و شوهرها و هم فرزندان و والدین وقتی باهم گفتگو نمی‌کنند، شکافی بین‌شان ایجاد می‌شود که می‌تواند از نزدیک‌ترین آدم‌ها، غریبه‌ترین‌ها را بسازد. در این سال جدید بگذارید تا به کمک معجزه کلمات یکدیگر را بهتر بشناسید. فضای خانه‌تان را صمیمی‌تر کنید و بتوانید اگر حتی درخت رابطه‌تان خشک شده، با شکوفه‌ای نوید یک تابستان گرم را به دل‌هایتان بدهید.
افرادی که لباس‌های نو و تازه به تن دارند، باید روابطشان هم بوی تازگی به خود بگیرد. حال که نونوار شده‌اید، بهتر است رابطه‌تان را هم نونوار کنید. یک ترک عادت و یا یک خلق عادت می‌تواند چنین کاری کند. مثلاً اگر عادت دارید در خانه، غرق دنیای مجازی شوید و دنیای واقعی را نبینید، بهتر است به‌جای آن کمی به انسان‌های واقعی اطرافتان دقت کنید. یا اگر عادت ندارید که به یکدیگر هدیه دهید یا با جملات زیبا قلب شریک زندگی‌تان را روزی چند بار تسخیر کنید، امسال حتماً این کارها را انجام دهید. مثلاً بدون هیچ مناسبتی یک شاخه گل بگیرید و یا پیامک عاشقانه‌ای برای هم بفرستید. حیف است بهار باشد و عشق نباشد. حیف است بهار باشد و امید نباشد. حیف است بهار باشد و خوشبختی نباشد. آن‌را خلق کنید. مثل بهار که آفریننده دنیای رنگ‌هاست…

فرآوری: نداداودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:پنجره

مطالب مرتبط:
یک تصمیم کبرای نود و چهاری!
ایستگاه تقویت اراده؛ ایست!
خوشحال و شاد و خندانم   

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.