تبیان، دستیار زندگی
مثنوی بزرگ جنگ تدوین می‌شود اشاره: شجاع‌الدین ابراهیمی از شاعران خوب خطه خراسان است که در انواع شعر، طبع آزمایی‌های موفقیت‌آمیزی داشته و سه دهه از عمر خویش را در این هنر والا سپری ساخته است. او خود صاحب امتیاز و مدیر مسوول د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پای صحبت شجاع‌الدّین ابراهیمی، شاعر خراسانی

مثنوی بزرگ جنگ تدوین می‌شود

اشاره:

شجاع‌الدین ابراهیمی از شاعران خوب خطه خراسان است که در انواع شعر، طبع آزمایی‌های موفقیت‌آمیزی داشته و سه دهه از عمر خویش را در این هنر والا سپری ساخته است. او خود صاحب امتیاز و مدیر مسوول دو نشریه است. او بیشتر شاعر غزل است امّا عمدتاً مثنوهای مطول مذهبی و حماسی‌اش را به دست چاپ سپرده است. بیش از یکصد‌هزار بیت از آثارش طی 25 سال اخیر در مطبوعات مختلف چاپ شده و از این حیث رکورد دار است. به مناسب هفته دفاع مقدّس با او به گفتگو نشستیم، شاعری که مثنوی معروف «سرزمین نینوا یادش بخیر کربلای جبهه‌ها یادش بخیر» او زمزمه همیشگی لب‌های بسیجیان قبیله نور بوده و خواهد بود و اجرای اشعارش توسط «حاج صادق آهنگران» این سروده‌ها را در تمامی محافل مقدّس بسیجی سال‌هاست طنین‌انداز کرده است.


این روزها به چه کاری مشغول هستید؟

سرودن اشعار تازه و پی‌گیری مسائل مربوط به نشریاتم.


کار تازه‌ای در زمینه دفاع مقدّس دارید؟

چند سالی است سرگرم منظوم ساختن تاریخ دفاع مقدّس هستم. امیدوارم تا پایان سال، کار تدوین نهایی شود و ارائه گردد.


در مورد تاریخ منظوم دفاع مقدّس بیشتر توضیح دهید.

آغاز کار به پایان جنگ تحمیلی برمی‌گردد. در دوران جنگ به عنوان نویسنده و تحلیل‌گر مسائل دفاع مقدّس در مطبوعات و صدا و سیما آرشیو اطلاعاتی خوبی فراهم کرده بودم و بعدها با تکمیل اطلاعات با آمار دقیق، مثنوی بزرگ جنگ را مدّنظر قرار داده، با کار شبانه روزی سرایش این تاریخ منظوم را پی‌گیری کردم و به مناسبت‌های مختلف برشی از این تاریخ منظوم را در مطبوعات کشوری نظیر روزنامه‌های خراسان، رسالت، جمهوری‌اسلامی، کیهان و هفته‌نامه‌ها و مجلات متعدد به دست چاپ سپردم. تاریخ منظوم جنگ تحمیلی کار ویژه‌ای شده است که علاوه بر تاریخ و روز شمار جنگ، تمامی اطلاعات تاریخی در آن مضبوط است و فضاهای شاعرانه بسیاری نیز به عنوان چاشنی عاطفی به آن افزوده شده است.

در کنگره‌های ادبی و نشست‌های شاعرانه کمتر حضور داشته‌اید.


دلیل آن چیشت؟

کمتر نه، اصلاً حضور نداشته‌ام. کار من خلوت و خودکار و سرایش است. اعتقادی به محفلی شدن ندارم. فکر می‌کنم تریبون مطبوعات و صدا و سیما برای انتقال شعرم به توده مردم کفایت می‌کند.


در آثار شعری مرتبط با جبهه و جنگ، عمدتاً گریزی به صدر اسلام می‌زنید. آیا این یک ویژگی سبکی است؟

خیر، دفاع مقدّس ما در تداوم دفاع مولایمان حسین بن علی(ع) در کربلا بود. رزمندگان اسلام، در طول تاریخ در یک صف مرصوص قرار دارند. ما اگر می‌خواستیم ارزش‌های اسلامی را در جنگ کنار بگذاریم و به شیوه دشمن با او در تقابل باشیم مطمئن باشید بعد از عملیات بیت‌المقدّس می‌توانستیم بغداد را هم به تصرف درآوریم امّا جنگ بر سر حفظ ارزش‌های انسانی اسلامی بود. ما نمی‌توانستیم بر خلاف موازین الهی بجنگیم. جنگ ما بر سر خاک نبود، بر سر تحکیم شرافت اعتقادی بود که در آن به حق، پیروز میدان بودیم.


شاعران حماسه سرا چه جایگاهی در جامعه دارند؟

بارها گفته‌ام مردم ایران با شاعرند یا شعر شاعران، وارثان آب و خرد و روشنی و ایمانند. شاعر تا حقیقتاً به یک واقعیت و حقیقت ناب نرسیده باشد نمی‌تواند آن را در جامعه اشاعه دهد. متاسفانه شعر تبدیل به شعار شده است. ببینید بیش از ده یا پانزده نفر تمامی تریبون‌های شعری را در مصادره خویش در آورده‌اند و از تمامی مواهب آن بهره مند هستند؟ در مقابل، خیل عظیم شاعران خوب و مستعدی هستند که حتی نمی‌توانند یک اثر خود را در جایی چاپ کنند. جای تأسف است که فضای حاکن بر هنر و شعر این مملکت به شدّت انحصار طلبانه و زیر مجموعه آن به شدّت غیراخلاقی و معنوی است.


آخرین منظومه‌ای که کار کرده‌اید چیست؟

زیارت‌نامه منظوم آقا امام رضا(ع) را سروده‌ام. علاوه دو منظومه


«فدک نامه» و «بقیع نامه»

نیز سال گذشته به پایان رسید.


و منظومه بعدی؟

یکی از بزرگان انقلاب اسلامی طرح منظوم ساختن تاریخ انقلاب اسلامی را خواستار شده است. به او لبیک گفته و در حال آماده سازی بخش‌های تاریخی برای شروع کار هستم. گمان می‌کنم اگر خدا بخواهد و عمری باشد حدود پنج سال وقت صرف آن خواهد شد.


و کلام آخر؟

شعر می‌تواند کلامی مقدّس و در تداوم وحی باشد. شاعران می‌باید به تهذیب درون همّتی والا بگمارند و با مسلح شدن به قوّه ادراک و علم و فرهنگ، کلامی جاودانه خلق کنند.


لینک ها:

دیدار اعضای آمریکایی سازمان صلح از جانبازان شیمیایی

مصاحبه با دبیركل اسبق سازمان ملل متحد پیرامون جنگ عراق علیه ایران

دسترسی به وصایای شهدا با پیام کوتاه