تبیان، دستیار زندگی
مسائل پزشکی، شکل صورت، میدان دید و تناسب عینک با عدسی از جمله نکات مهمی هستند که باید هنگام انتخاب و خرید فریم عینک در نظر گرفت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام فریم عینک برای شما مناسب است؟


مسائل پزشکی، شکل صورت، میدان دید و تناسب فریم عینک با عدسی آن از جمله نکات مهمی هستند که باید هنگام انتخاب و خرید فریم عینک در نظر گرفت.

عینک چشم

علی میرزاجانی، رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران می‌گوید:
«در تجویز و استفاده از فریم عینک باید به مسائل بهداشتی و پزشکی، شکل ظاهری صورت، میدان دید و تناسب فریم عینک با عدسی آن توجه شود. در کشور ما این فاکتور‌ها کمتر رعایت می‌شود.


در خصوص انتخاب فریم عینک باید به چهار نکته توجه کرد که یکی از مهم‌ترین آنها قابلیت فریم عینک برای نگهداری خوب از عدسی عینک است، برای مثال عدسی‌های آستیگماتیسم، استوانه‌ای هستند و این موضوع باید در تهیه فریم لحاظ شود، یا اینکه عدسی‌های قطور برای شماره‌های بالای چشم باید روی فریم‌هایی با ویژگی‌های خاص سوار شوند. بنابراین باید فریمی انتخاب شود که شرایط اپتیکی مناسب را فراهم کند.


‌یکی دیگر از مسائل مهم در انتخاب فریم عینک، شکل ظاهری و صورت فرد است. بنابراین در استفاده از عینک باید به گونه‌ای عمل شود که نه تنها باعث کاهش زیبایی نشود، بلکه چنانچه نواقصی در صورت وجود دارد، این نواقص را کاهش دهد، برای مثال کسانی که بینی پهن یا بلند دارند، یا چشمانشان به یکدیگر نزدیک یا از هم دور هستند، باید از فریم‌های متناسب با چهره  خود استفاده کنند. در حقیقت برای هر نوع چهره‌ای، شکل خاصی از فریم کارایی دارد.


موضوع سومی که در انتخاب فریم عینک باید رعایت شود، مسائل پزشکی و بهداشتی مانند درماتیت تماسی یا التهابات پوستی است. در واقع پوست برخی افراد به آلیاژ فریم‌ها، حساسیت دارد. بنابراین فرد باید فریمی انتخاب کند که با پوست صورتش سازگار باشد، ولی متأسفانه این موضوع در ایران بر اساس آزمون و خطا انجام می‌شود. به عبارت دیگر فرد ابتدا فریم را تهیه می‌کند و پس از استفاده، هنگامی که صورتش زخم شد، برای تعویض فریم عینک اقدام می‌کند.

افرادی که صورت‌های بیضی شکل دارند، بهترین حالت را دارند، زیرا به صورت‌های بیضی همه مدل‌های قاب عینک می‌آید و آنها می‌توانند هر فریمی را که دوست دارند انتخاب کنند

این موضوع در رابطه با پل بینی عینک نیز وجود دارد. مثلث بالای لب تا نقطه بین چشم ما از نظر عصبی و عروقی بسیار حساس است، زیرا عروق خونی و عصبی زیادی از این ناحیه می‌گذرد. بنابراین عینکی که پل بینی نامناسبی داشته باشد، باعث واکنش‌های عصبی نامناسب یا خستگی فرد خواهد شد.

دسته فریم نیز بسیار مهم است، زیرا فرورفتگی که در پشت گوش و پشت استخوان ماستوئید وجود دارد، مرکز عصبی است و چنانچه دسته فریم‌های عینک به شکل مناسب در آنجا قرار نگیرد، واکنش‌های عصبی و سردرد ایجاد می‌کند و تحمل عینک را برای فرد سخت می‌کند.


عامل چهارم در رابطه با تجویز و تهیه عینک، میدان بینایی افراد است. میدان بینایی آن چیز است که علاوه بر دید مرکزی نیاز داریم تا حواشی خود را ببینیم و برخی فریم‌ها این فضا را برای فرد ایجاد نمی‌کنند.


برخی از فریم‌های کائوچویی آنقدر پهن هستند که میدان بینایی فرد را دچار اشکال می‌کنند یا برخی دسته‌های عینک آنقدر پهن هستند که میدان بینایی اطراف فرد را دچار مشکل می‌کنند.»

انواع فریم و قاب عینک

انتخاب فریم عینک با توجه به شکل صورت
- اگر صورت مربع شکلی دارید : قاب و فریم‌هایی را انتخاب کنید که گرد و یا بیضی باشند، زیرا انحنا و حالت خمیدگی این فریم ها، حالت مربع بودن صورتتان را کاهش می‌دهند.

- اگر صورت گردی دارید : قاب و فریم‌های کشیده و مستطیل شکل را انتخاب کنید و البته اگر گوشه عینک حالت زاویه دار باشد بسیار مناسب است، زیرا صورت شما را به اصطلاح سرو سامان می‌دهد و از حالت گردی خارج می‌سازد.
البته به یاد داشته باشید، افرادی که صورت گردی دارند نباید از فریم هایی که شکل گردی دارند، استفاده کنند، زیرا گردی صورت شان را افزایش می دهد.

- اگر صورت شما بیضی شکل است: فریم‌های مستطیل شکل و کشیده باعث می‌شوند که صورت شما کشیده به نظر برسد.
افرادی که صورت‌های بیضی شکل دارند، بهترین حالت را دارند، زیرا به صورت‌های بیضی همه مدل‌های قاب عینک می‌آید و آنها می‌توانند هر فریمی را که دوست دارند انتخاب کنند.
فقط یک نکته را متذکر می‌شویم و آن این است که از عینک‌های که فریم و قاب ظریفی دارند، استفاده نکنید.

- اگر صورتی مستطیل شکل دارید: بهتر است از فریم‌هایی استفاده کنید که گوشه‌های آنها گرد هستند و دارای زاویه ی گرد می‌باشند، زیرا برای اینکه بین صورتتان و قاب عینک تان تعادل برقرار کنید، این حالت بهترین است.
 
نکات لازم هنگام خرید عینک
- شیشه عینک شما نباید به قدری سنگین باشد که شما را اذیت کند.
- عینک تان نباید زیاد روی بینی شما فشار بیاورد و زمانی که عینک تان را بر می‌دارید، نباید اثری روی بینی شما گذاشته باشد.
- اگر دسته‌های عینک که به پشت گوش می‌رود، اذیت تان می‌کند، حتما آنها را عوض کنید.

فرآوری: نیره ولدخانی
بخش زیبایی تبیان

منابع:
روزنامه ایران
سایت عینک


مطالب مرتبط:
انتخاب قاب استاندارد برای عینک
ویترین چشم های من
ویژگی های یک عینک آفتابی مناسب
از دست فروش ها عینک آفتابی نخرید
نکاتی درباره عینک و لنز چشم
استفاده از عینک در کودکان‌

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.