تبیان، دستیار زندگی
روابط عمومی، بازاریابی و روابط رسانه ای همه درباره ایجاد روابط قوی و عمیق با مخاطبان تان است که ممکن است مصرف کنندگان، مشتریان یا رسانه ها باشند. رسانه های اجتماعی تنها روش هایی که ما این ارتباط ها را برقرار می ساریم تغییر داده اند و نه جوهر اساس روابط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا رسانه‌های اجتماعی، روابط عمومی را تغییر داده است؟

رسانه‌های اجتماعی

روابط عمومی، بازاریابی و روابط رسانه‌ای همه درباره ایجاد روابط قوی و عمیق با مخاطبان تان است که ممکن است مصرف کنندگان، مشتریان یا رسانه‌ها باشند. رسانه‌های اجتماعی تنها روش‌هایی که ما این ارتباط ‌ها را برقرار می‌ساریم تغییر داده‌اند و نه جوهر اساس روابط عمومی را.
استفاده گسترده از رسانه‌های اجتماعی، نحوه برقراری ارتباطات میان مردم و به اشتراک گذاری اطلاعات را تغییر داده است. این رسانه‌ها تقریبا به درون هر صنعتی نفوذ کرده است و بر این اساس دست اندرکاران روابط عمومی در حال حاضر استراتژی‌های خود را  به منظور اطمینان از تعاملات خود به بهترین شکل ممکن با مخاطبان تغییر داده‌اند.
در این مقاله متی ویلت خبرنگار سابق و سردبیر با 10 سال تجربه کار روزنامه نگاری و خبرنگاری در ویرجینیا و کارولینای شمالی و متخصص ارتباطات رسانه‌های دیجیتال انجمن کارمندان دولت کارولینای شمالی به این موضوع می‌پردازد که آیا رسانه‌های اجتماعی، روابط عمومی را تغییر داده است؟
کمی بیش از یک سال من دنیای روزنامه نگاری را رها کردم و به یک کارگزار روابط عمومی تبدیل شدم. در میان درس‌های بسیاری که یاد گرفتم درسی بود در رابطه با اینکه چگونه از مزیت‌های رسانه‌های اجتماعی و تحلیل آنها برای شناخت و ارتباط با مخاطبان بهره بگیرم. در همان حال که گفتگوها را در توییتر دنبال و وبلاگ‌های مختلف را مطالعه می‌کردم سوالی در خصوص اینکه چگونه کارگزار روابط عمومی باید از رسانه‌های اجتماعی بهره‌مند شود به ذهنم خطور کرد.
در رابطه با همه بحث‌هایی که پیرامون اثرات رسانه‌های اجتماعی و اینکه چگونه این رسانه‌ها می‌توانند روش انجام کسب و کار را تغییر دهند مطرح شده است، من با اعتماد می‌گویم که رسانه‌های اجتماعی اساسا روابط عمومی‌ها را تغییر نداده است.
در هسته اصلی، روابط عمومی‌ها شامل روابط رسانه‌ای، روابط اجتماعی و بازاریابی همه حتی در نام به ایجاد و یا خلق روابط می‌پردازند. من نمی‌گویم رسانه‌های اجتماعی اینکه چگونه کارگزاران روابط عمومی وظایف خود را انجام دهند را تغییر نداده است، البته که تغییر داده است. رسانه‌های اجتماعی ابزارهای و روش‌های جدید برای دستیابی به افراد در اختیار دست اندرکار روابط عمومی قرار داده است. برخلاف قوانین قدیمی ایجاد و حفظ روابط خوب، هسته آن چیزی که یک روابط عمومی خوب باید باشد تغییر نکرده است. 
همانطور که به دنبال یادگیری بیشتر بودم درباره اینکه چگونه یک دست اندرکار خوب روابط عمومی باشم، یکی از افرادی که به طور اتفاقی درگفتگو در توییتر با وی برخورد کردم توضیح داد که فلسفه کسب و کارش بر روابط متمرکز است  ـ روابط با مشتریان، با رسانه‌ها و با مصرف کنندگان.
و به عنوان یک فرد تازه کار در روابط عمومی که از دنیای روزنامه نگاری به این حرفه وارد شده است، جاییکه ایجاد و حفظ روابط خوب بسیار مهم است، آسایش خاطری برایم فراهم شد و به این اطمینان دست یافتم که همه چیز در روابط عمومی درباره پیام و چرخش و کره چشم‌ها نیست ـ بلکه در مورد ارتباط واقعی از طریق چشم‌ها است و این چیزی بود که من به خوبی می‌دانستم چگونه باید آن را انجام دهم. همانطور که به تلاش خود برای یادگیری روابط عمومی ادامه ‌می‌دادم، دو مورد از رایج‌ترین اظهار نظرها که در ذهنم نگه داشتم به یاد آوردم که شرکت‌ها و کارگزاران روابط عمومی زمانی که در حال تعامل با مردم به صورت آنلاین هستند باید « بیش از یک انسان عمل کنند» و آن عده از دست اندرکاران روابط عمومی که در حال حاضر «نمی‌توانند اطلاعات را به سوی مخاطبان منتشر نمایند».
این ایده‌ها چه معنایی می‌دهد؟
آنها به این معنا هستند که کارگزار روابط عمومی باید در ارتباطات، تعامل با مردم، برخورد با افراد و پاسخگویی به سوالات و شکایات آنها یک کارگزار واقعی باشد. این به معنای آن است که دست اندرکار روابط عمومی باید به اندازه ‌ای جالب و دارای قدرت جذب باشد که افراد بخواهند با او در تعامل باشند، به او ملحق شوند و کمک کنند تا داستان خود را گسترش دهد.
در حال حاضر این کار به چه صورت انجام می‌شود؟
به نظر من شبیه آن چیزی است که کسب و کارها و کارگزاران روابط عمومی در همه زمان‌ها انجام داده‌اند. به نظر می‌رسد شما باید با افراد آنلاین همانگونه که خود می‌خواهید در تعامل باشید. اگر آنها می‌خواهند به دفتر شما بیایند با شما تماس بگیرند و یا برای شما ایمیل ارسال کنند هیچ تفاوتی وجود ندارد. رسانه‌های اجتماعی تنها گفتگوها را آسانتر، رایج‌تر و سریع‌تر ساخته‌اند.
آیا الان زمان آن نرسیده که انفجار اطلاعات به سوی مخاطب انجام شود و آیا تنها عمل انسانی و ایجاد روابط، استراتژی مورد نظر است؟ شاید تنها یکی از راه‌های انجام کسب و کار باشد و شاید انفجار اطلاعات کاربردهای (هر چند محدود) خود را داشته باشد اما تا به حال بهترین روش بوده است؟ من نمی‌توانم شواهدی بیایم که نشان دهد بهترین روش بوده است.
روابط عمومی، بازاریابی و روابط رسانه‌ای همه درباره ایجاد روابط قوی و عمیق با مخاطبان تان است که ممکن است مصرف کنندگان، مشتریان یا رسانه‌ها باشند. رسانه‌های اجتماعی تنها روش‌هایی که ما این ارتباط ‌ها را برقرار می‌ساریم تغییر داده‌اند و نه جوهر اساس روابط عمومی را. بنابراین دفعه بعد که شما بر روی استراتژی روابط عمومی خود کار می‌کنید، به خاطر داشته باشید که این کار تنها انجام یک گفت و گوی قدیمی از طریق رسانه جدید است.

تنظیم: هومن بهلولی