تبیان، دستیار زندگی
داشتن فرزند نابینا سخت است، اما سختی وقتی بیشتر می شود که دنبال راهی برای آموزش این عزیزان باشید. در این مقاله چند راهکار را به شما پیشنهاد می کنیم. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به دانش آموزان نابینا آموزش دهید

دانش آموز نابینا

داشتن فرزند نابینا سخت است، اما سختی وقتی بیشتر می شود که دنبال راهی برای آموزش این عزیزان باشید. در این مقاله چند راهکار  را به شما پیشنهاد می کنیم.


به همه چیز برچسب بزنید! برچسب های بریل بسازید و نام ابزاری که فرزندتان روزانه با آن ها در ارتباط است، را بر روی آن بچسبانید. اسباب بازی ها، بشقاب، لیوان، قاشق، کلید برق، کشوها، کمد ها، تلویزیون و هر وسیله دیگری را می توانید با برچسب بریل مشخص کنید.


او را با کتاب آشنا کنید. هنگامی که خواندن کتاب برای او را آغاز می کنید، اجازه دهید تا نخست آن را خوب لمس کند و با شکل کلی آن آشنا شود. برایش توضیح دهید که یک کتاب را برای خواندن از سمت راست باز می کنیم و آن را از راست به چپ می خوانیم. عنوان کتاب، نام نویسنده، ناشر و تصویرگر را برای کودک بخوانید. از آن جا که فرزندتان نمی تواند تصویرهای کتاب را ببیند، بکوشید بخش های مبهم را برایش توضیح دهید.


هنگام خواندن او را تشویق کنید تا صفحه های کتاب را او ورق بزند. بر گوشه بالای همه صفحه های کتاب، یک تکه کوچک پارچه ضخیم بچسبانید تا کودک بتواند صفحه ها را از هم تشخیص دهد.

فرزند شما هنگام آغاز به آموزش خواندن، باید بتواند انگشتانش را بر روی حروف بریل حرکت دهد و تفاوت مفهوم نقطه ها را با یکدیگر دریابد. اکنون، پیش از رسیدن به سن مدرسه، او را تشویق کنید تا صفحه بریل و بافت های گوناگون را لمس کند و به تدریج برای درک حروف بریل آماده شود.


بکوشید تا او  هر یک از انگشتانش را به صورت جداگانه تمرین دهد تا برای حرکت بر روی حروف بریل به تدریج آماده شوند. برای این کار می توانید اشیای کوچکی، مانند دکمه یا اسباب بازی های کوچک را زیر انگشتانش قرار دهید تا با آن ها بازی کند. از  فرزندتان بخواهید دکمه ها را با انگشت اشاره اش لمس کند نه با تمام کف دستش.


در خواندن بریل، هر دو دست فعال هستند. بنابراین کودک را تشویق کنید تا هنگام بازی از هر دو دستش استفاده کند. مثلا با یک دست جعبه اسباب بازی را نگه دارد و با دست دیگر، اسباب بازی را از پوشش آن بیرون آورد.


درباره تجربه های واقعی برایش بخوانید. کتاب هایی را برای خواندن با او برگزینید که مفاهیم آشنایی را برایش در بر دارند. موضوع هایی را برگزینید که با روش زندگی او و ابزار و محیطی که او می شناسد هماهنگ باشند.


هنگامی که کتابی با موضوعی نا آشنا و جدید برای خواندن با فرزندتان برمی گزینید، پیش از آغاز به خواندن او را با موضوع تا اندازه ای آشنا کنید. اگر کتاب درباره حیوانات است سر زدن به باغ وحش یا لمس یک حیوان از نزدیک می تواند مفید باشد. اگر کتاب درباره اشیای پیرامون کودک است، همزمان با خواندن او را به لمس آن چه در کتاب معرفی می شود، تشویق کنید.

دانش آموز نابینا

احترام گذاشتن به کتاب را خیلی زود به کودک بیاموزید. کتاب ها را به شکل عمودی در کتابخانه قرار دهید و آن ها را به آرامی و با دقت ورق بزنید.

درباره خواندن با انگشتان (خط بریل) با کودک گفت و گو کنید. با دیدی مثبت به این تجربه بنگرید و بکوشید این دید را در کودک خود نیز به وجود آورید. به فرزندتان بگویید که خواندن با انگشتان چه تجربه جالبی است و شما چه قدر به او که با انگشتانش می خواند افتخار می کنید.


هنگامی که کتابی ویژه کودکان نابینا برایش می خوانید تظاهر کنید که شما نیز از روی حروف بریل می خوانید. بگذارید هنگامی که انگشتان تان را بر روی حروف به حرکت در می آورید، کودک دستانش را روی دستان شما قرار دهد. این نوع از بچه ها دوست دارند کارهای پدر و مادرشان را تقلید کنند. بگذارید تصور کند که شما هم با انگشتان تان می خوانید. در این جا رعایت تکنیک های خواندن اهمیت ندارد، مهم این است که او بداند که خواندن با انگشتان هم نوعی روش خواندن است.

هنگامی که فرزندتان کمی بزرگ تر شد و با خواندن بریل آشنایی بیشتری پیدا کرد، یک یا دو واژه را در کتاب مورد علاقه اش در نظر بگیرید و هنگام خواندن آن ها، دستانش را بر روی واژه ها قرار دهید و آن را با هم بخوانید. واژه هایی را برای این کار برگزینید که برایش جالب هستند.

بکوشید با خط بریل آشنا شوید. نیازی نیست که به آن مسلط باشید و یا بتوانید تنها با استفاده از آن بخوانید. اما برای این که بتوانید فرزند خود را در روند آموزش خواندن همراهی کنید باید با بریل تا اندازه ای آشنا باشید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: سایت کتابک
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا