تبیان، دستیار زندگی
ای - در انگلستان رونمایی ‌شد در این نمایشگاه كه از روز پنج‌شنبه گذشته در شهر منچستر - انگلستان - برپا شد و تا امروز پنجم آذر ماه ادامه دارد، در كنار ارایه آثار خوش‌نویسی‌ افجه‌ای، آثار هنرمند تذهیب‌كار و مینیاتوریست ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر استاد 73 ساله‌ی ایران - نصرالله افجه‌ای - در انگلستان رونمایی ‌شد

در این نمایشگاه كه از روز پنج‌شنبه گذشته در شهر منچستر - انگلستان - برپا شد و تا امروز پنجم آذر ماه ادامه دارد، در كنار ارایه آثار خوش‌نویسی‌ افجه‌ای، آثار هنرمند تذهیب‌كار و مینیاتوریست ایرانی دیگری، علیرضا سعادتمند، نیز به‌نمایش درآمده است.

نمایشگاه یادشده با مشارکت مرکز فرهنگی اسلامی ریجنتس پارک و در منچستر با مشارکت مرکز اسلامی لندن، از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در انگلستان تدارك دیده شده است و حدود 30 اثر از این دو هنرمند ایرانی را دربر می‌گیرد.

طبق اعلام، این آثار از 30 نوامبر تا دوم اكتبر - 9 تا 11 آذرماه جاری - در نمایشگاه دیگری در شهر لندن عرضه خواهند شد.

مراسم گشایش این نمایشگاه در لندن، ساعت 17 روز پنجشنبه نهم آذر -30 نوامبر 2006 - با سخنرانی موحدیان و حلمی، سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در انگلستان و احمد الدبیان - رییس این مرکز - همراه است.

آثار افجه‌ای پیش‌تر در کشورهایی چون فرانسه، انگلستان، اندونزی، آمریکا، عربستان سعودی، ایتالیا، دبی و سوییس عرضه شده است.

این استاد 73 ساله وفاداری‌اش را به خوش‌نویسی حفظ كرده و احیانا اگر نقاشی در آنها حضور دارد، در حد استفاده از تك‌رنگی گرم و شكل سوخته‌ی آن است. ریتم، ویژگی كارهای اوست و از همان الگوی قدیمی "سیاه مشق" در كارهایش پیروی می‌كند و به كلام نیز با حفظ معنای آن، میدان می‌دهد. كارهای او پرداختی محكم و اجرایی چشم‌نواز دارند، می‌خواهد با شكل‌ها و شیوه‌های گوناگون خوش‌نویسی و اقلام مختلف آن بازی كند، كه شمایی طلسم‌گونه به كارش داده و بر زمینه‌ی تك‌رنگ ـ از دور ـ تركیب‌بندی آزادی را القا و تداعی كند.

منبع : ایسنا