تبیان، دستیار زندگی
حس نوستالژیکی که این روزها با به خاطر آوردن آن ها به ما دست میدهد شاید یکی از قشنگترین حس ها باشد. این گوشی ها در زمان خودشان آنقدر زیاد شده بودند که شاید از بدست گرفتن آن ها خجالت میکشیدید اما این روزها به داشتن آن ها افتخار میکنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادی از گوشی‌های قدیمی در ایران +تصاویر


شاید بد نباشد که به عقب بازگردیم و ببینیم در اوایل ورود گوشی های موبایل مردم سراسر جهان از چه تلفن‌های همراهی استفاده می کرده اند. ظرف چند سال پیشرفت عظیمی در حوزه تکنولوژی و فناوری‌های مرتبط با تلفن همراه رخ داد و این وسیله، از یک همراه با کارکردهایی ساده، به یک همراه مفید و البته پر دردسر تبدیل شد.


ما نیز سعی کردیم تا گزارشی از این گوشی‌های بسیار نوستالژیک تهیه کنیم و مروری داشته باشیم بر تعدادی از آن‌ها که برای ما و شما یادآور خاطرات تلخ و شیرین هستند:

نوکیا ۱۱۰۰:

نوکیا

نوکیا ۱۱۰۰ به عنوان یکی از مهمترین گوشی‌های بازار ایران به شمار می‌آید. این گوشی به گفته خیلی‌ها هیچوقت از یادها نمیرود. بیش از ۹۰ درصد از افرادی که این گوشی را خریداری کردند از آن راضی هستند و به طور خاصی روی آن تعصب دارند. یکی از ویژگی‌های فراموش نشدنی این گوشی چراغ قوه آن بود که در زمان‌های حساس واقعا به کمک صاحبانش میشتافت.

یکی دیگر از ویزگی‌های این گوشی که بیشتر زبان زد شد سفت و محکم بودن آن بود.

تلفن همراه

نوکیا ۶۶۰۰:

این گوشی جزء اولین گوشی‌هایی است که دارای سیستم بلوتوث بود. البته در آن زمان این فناوری زیاد کاربرد نداشت زیرا گوشی‌های دیگر تنها قابلیت‌های ابتدایی داشتند. نوکیا ۶۶۰۰ به عنوان یکی از گوشی‌هایی شناخته میشود که توانست انقلابی را در عرصه موبایل ایجاد کند.

این گوشی توانایی پخش بعضی از فرمت‌های تصویری را داشت و به خاطر طراحی زیبا و جذابی که دارا بود توانست خیلی زود جای خود را در بین جوانان ایرانی باز کند. البته در آن زمان گوشی‌هایی مانند ۷۶۱۰ نیز در بازار وجود داشت،اما در کنار فروش زیاد این گوشی شاید خیلی به چشم نمی‌آمد. البته دوربینVGA و همچنین ۶ مگابایت حافظه داخلی نیز از دیگر امکانات این گوشی بود.

تلفن همراه

Nokia N70

به این محصول می‌توانید هر نامی را اطلاق کنید! یک گوشی، یک همراه، یک دوربین، یک PDA و …

نوکیا N70 را می‌توان با جدیت پدرخوانده اسمارت فون های امروزی دانست. این محصول پسر دوست داشتنی نوکیا، در آن زمان صفحه نمایش بزرگی داشت. (2.1 اینچ!) N70 از سیستم عامل فوق قدرتمند و جذاب سیمبین سری 60 بهره می‌برد و از پردازنده TI OMAP با قدرت 220 مگاهرتز نیز استفاده می‌نمود. البته به دنبال تعداد هسته‌های این پردازنده نباشید!

تلفن همراه

Nokia 8800

یکی از جذاب‌ترین و البته زیباترین محصولات کمپانی نوکیا که در آن دوران توانست مشتریان خاص بازار را به سوی خود متمایل کند. 8800 از صفحه نمایشی 1.7 اینچی بهره برده و دارای دوربینی با کیفیت SVGA بود! صفحه نمایش این محصول توانایی پشتیبانی از 256 هزار رنگ را داشت که برای زمان خود مناسب بود! امروزه این قدرت برای اسمارت فونها 16 میلیون رنگ است.

سونی اریکسون

یکی دیگر از شرکت‌هایی که آن روزها در بین مردم طرفداران بسیاری داشت و توانسته بود نظر افراد زیادی را به سمت

خود جلب کند سونی اریکسون بود. این شرکت نیز بعد از نوکیا بازار فروش خوبی در کشور ما داشت. این فروش خوب به این معنا است که حتما گوشی‌های خاطره انگیز نیز تولید کرده است.

تلفن همراه

سونی اریکسون P910:

این گوشی با صفحه ۳ اینچی و لمسی خود توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. شاید این اولین گوشی لمسی ای نبود که وارد کشور ما شد اما باید به جرات بگوییم که جزء اولین گوشی‌های این سبک بود که به قدرت و محبوبیت رسید. از مزایای آن میتوان به یک دوربین VGA و بلوتوث و درگاه مخصوص اتصال به کامپیوتر نام برد. همچنین به غیر از صفحه نمایش لمسی این گوشی دارای یک صفحه کیبورد QWERTY نیز بود. از اجداد این گوشی که در ایران هم وجود داشتند میتوان به P810 و P900 اشاره کرد که آن‌ها نیز بازار نسبتا خوبی داشتند.

تلفن همراه

سونی اریکسون K750:

شاید معروف ترین گوشی در ایران همین K750 باشد. تقریبا ۹۹ درصد از مردم با این گوشی به خوبی آشنا هستند و کمتر کسی است که آن را ندیده و یا نشناسد.

K750 گوشی ای ساده و با امکانات نه چندان زیادی مانند دوربین ۲ مگاپیکسلی و البته وزن کم و متناسب بود. اما همین امکانات نسبتا کم توانست سر وصدای زیادی را به پا کند به طوری که در بعضی مقاطع این گوشی نایاب نیز شد. البته همانطور که میدانید گوشی‌هایی که طرفداران زیادی دارند حتما اسم‌های خاص نیز دارند. از مهمترین اسم‌های این گوشی میتوان به آجر اشاره کرد.

تلفن همراه

Motorola Moto Razr V3

روزی روزگاری در غرب؛ موتورلا خیلی خوب می‌فروخت!

در سال 2004 این کمپانی با عرضه v3 به چنان فروشی دست پیدا کرده که پس از آن نسخه‌های بعدی این گوشی دوست داشتنی، زیبا و باریک را نیز روانه بازار کرد. این تلفن همراه با یک صفحه نمایش کوچک بسیار زیبا و دوست داشتنی بود!

فرآوری : اخباریه


منابع: بیتوته- آی تی رسان