تبیان، دستیار زندگی
با مصرف حدود ۲۱۹ میلیارد کیلووات ساعت برق در حالی سال گذشته یک رکورد جدید مصرف برق در کشور به ثبت رسیده که همزمان با افزایش مصارف برق خانگی، مصرف انرژی صنایع و کشاورزی با کاهش روبرو شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رکورد مصرف برق ایران شکسته شد+جدول


با مصرف حدود ۲۱۹ میلیارد کیلووات ساعت برق در حالی سال گذشته یک رکورد جدید مصرف برق در کشور به ثبت رسیده که همزمان با افزایش مصارف برق خانگی، مصرف انرژی صنایع و کشاورزی با کاهش روبرو شد.
در شرایط فعلی هر چند ایران با در اختیار داشتن بیش از ۷۳ هزار مگاوات بزرگترین ظرفیت تولید برق در بین کشورهای منطقه خاورمیانه را در اختیار دارد که در کنار افزایش تولید به بزرگترین مصرف کننده این انرژی پاک هم تبدیل شده است.

مصرف برق

آمارهای رسمی منتشر شده توسط توانیر نشان می دهد که سال گذشته بیش از ۲۱۸ میلیارد و ۹۳۳ میلیون کیلووات ساعت برق در کشور مصرف شد که میزان مصرف برق در مقایسه با سال ۹۲ افزون بر ۱۵ میلیارد کیلووات ساعت افزایش یافته است.

بر این اساس بیشتر سهم مصارف مختلف در سال ۹۳ نسبت به سال پیش از آن تغییر یافته است. براساس آمارها سهم بخش خانگی در مصرف از ۳۱.۷ درصد در سال ۹۲ به ۳۲.۲ درصد در سال ۹۳ افزایش یافته است.

علاوه بر این، سهم بخش عمومی نیز تنها با یک دهم اختلاف از ۸.۸ درصد در سال ۹۲ به ۸.۹ درصد در سال۹۳ رسیده است.

وجود افزایش قیمت برق در بخش خانگی اما مصرف برق به جای کاهش در این بخش در حوزه صنایع و تولید صنعتی کشور کاهش یافته است

با این حال، سهم بخش‌های کشاورزی و صنعتی از سال ۹۲ تا ۹۳ کاهش یافته به طوری‌که سهم بخش کشاورزی از مجموع برق مصرفی از ۱۶.۳ درصد درسال ۹۲ به ۱۶.۱ درصد و سهم بخش صنعتی نیز از ۳۴.۸ درصد در سال ۹۲ به ۳۴.۱ درصد در سال ۹۳ کاهش پیدا کرده است.

به عبارت دیگر، با وجود افزایش قیمت برق در بخش خانگی اما مصرف برق به جای کاهش در این بخش در حوزه صنایع و تولید صنعتی کشور کاهش یافته است.

در این میان، سهم مصارف تجاری با افزایش ۲ دهم درصدی از ۶.۶ درصد در سا ل۹۲ به ۶.۸ درصد در سال ۹۳ رسیده است. با این حال، سهم روشنایی معابر در این مدت تغییری پیدا نکرده و در عدد ۱.۹ درصد ثابت مانده است.

بخش اقتصاد تبیان

منبع :الف