تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه بیست و پنجم فروردین ماه است و مصادف است با بیست و چهارم جمادی الثانی .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حامد عباسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعمال روز بیست و پنجم فروردین
مناجات


امروز سه شنبه بیست و پنجم فروردین ماه است و مصادف است با بیست و چهارم جمادی الثانی .


مرحوم سید بن طاووس در صفحه چهل و یکم کتاب شریف " جمال الاسبوع بکمال العمل المشروع " کیفیت نماز روز سه شنبه را بیان فرموده اند که خدمتتان عرض میکنیم و در ادامه هم درباره آثار نماز مطالبی عنوان خواهد شد .
نماز روز سه شنبه شش رکعت هست یعنی شامل سه نماز دو رکعتی می باشد . در هر رکعتی بعد از سوره مبارکه حمد دو آیه پایانی سوره مبارکه بقره خوانده میشود .


خدای متعال در قرآن در آیات آخر سوره بقره می فرماید :
" آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُوْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَیْكَ الْمَصِیرُ؛ "
" پیامبر (خدا) بدانچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده است ایمان آورده است‌، و مومنان همگى به خدا و فرشتگان و کتابها و فرستادگانش ایمان آورده‌اند (و گفتند:) (میان هیچ یک از فرستادگانش فرق نمى‌گذاریم‌) و گفتند: (شنیدیم و گردن نهادیم‌، پروردگارا آمرزش تو را (خواستاریم‌) و فرجام به سوى تو است ."‌


" لاَ یُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُوَاخِذْنَا إِن نَّسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِینَ؛ "
" خداوند هیچ کس را جز به قدر توانایى‌اش تکلیف نمى‌کند. آنچه (از خوبى‌) به دست آورده به سود او، و آنچه (از بدى‌) به دست آورده به زیان اوست‌. پروردگارا، اگر فراموش کردیم یا به خطا رفتیم بر ما مگیر، پروردگارا، هیچ بار گرانى بر (دوش‌) ما مگذار؛ همچنانکه بر (دوش‌) کسانى که پیش از ما بودند نهادى‌. پروردگارا، و آنچه تاب آن نداریم بر ما تحمیل مکن‌؛ و از ما درگذر؛ و ما را ببخشاى و بر ما رحمت آور؛ سرور ما تویى‌؛ پس ما را بر گروه کافران پیروز کن . "


‌و بعد از خواندن این دو آیه که به آیات آمن الرسول معروف هستند یک بار هم سوره مبارکه زلزال را میخوانیم. و به اینگونه این شش رکعت خوانده میشود و در روایات داریم ثواب خواندن این نماز تا این حد است که تمام گناهان ما آمرزیده میشود همچون کسی که تازه از مادر متولد شده باشد .
همانطور که میدانید دستورات شریعت مقدّس اسلام همواره با مصلحتی مادی یا معنوی یا هر دو همراه است، گر چه فكر ما از درك آن عاجز باشد در این مجال در سدد بیان برخی ازآثار دنیوی و اخروی نماز از دیدگاه آیات قرآن  و روایات معصومین علیهم السلام هستیم .
در این بحث به برخی از آثار پر بار نماز كه در دنیا و آخرت تحقق می یابد و در آیات و روایات به آن تصریح شده، می پردازیم .
جنبه باز دارندگی نماز از فحشا و منكر یكی از آثار ارزشمند این فریضه الهی است؛ نماز از آن جهت كه موجب توجه انسان به خدا می شود و در شبانه روز، حداقل پنج بار تكرار می شود، انسان را از فحشا و منكر باز می دارد؛ زیرا نمازگزار برای نزدیكتر شدن به خداوند تلاش خود را در جهت انجام كارهای نیك و كسب اخلاق حسنه بیشتر می كند.


قرآن با توجه به این اصل مسلّم می فرماید :
 «أَقِمِ الصلوه إِنَّ الصلوه تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ»
 نماز را بر پا كن كه آدمی را از گناهان و كردار زشت باز می دارد.
چند تن از یاران رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ به حضور آن حضرت رسیدند و درباره یكی از مسلمانان كه همیشه پشت سر پیامبر نماز جماعت می خواند، ولی مرتكب گناهان نیز می شد، گفتگو كردند. حضرت به آنها فرمود: نگران آن فرد نباشید نمازش او را از گناه باز می دارد. طولی نكشید كه آن شخص گناه را ترك كرد و توبه نمود .و آن كسی كه از نماز اطاعت نكند، نماز واقعی را به جا نیاورده است. اطاعت از نماز این است كه از منكرات و زشتیها دوری كند.
 از دیگر آثاری كه در سایه نماز، نصیب نمازگزار می شود، قدرت و نیروی مقاومت در برابر مشكلات و سختیهاست. به عبارت دیگر، نماز كه رابطه معنوی بین شخص و عالم بالاست، قدرتی در انسان ایجاد می كند كه با وجود آن در مقابل سختیها و مشكلات ، شكست ناپذیر خواهد بود. قرآن می فرماید:
«إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إِذا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً إِلاَّ الْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَلی صَلوتِهِمْ دائِمُونَ»
 آدمی حریص خلق شده، وقتی كه شر و بدی به او می رسد، جزع و بی تابی می كند و زمانی كه نعمت و خیر به او می رسد حق مستمندان و فقرا را نمی دهد، مگر نمازگزاران؛ كسانی كه در نمازشان مداومت دارند.


 از این رو، قرآن به مومنین سفارش می كند:
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ امَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلوهِ»
ای مومنان، از شكیبایی و نماز كمك جویید.


التماس دعای فراوان ...

  • نمازروز بیست و پنجم فروردین
  • تهیه کننده : حامد عباسی
    کارشناس : استاد فلاح
    صدابرداری و تدوین : حامد جهانبخش

    مشاوره
    مشاوره
    در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.