تبیان، دستیار زندگی

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی صدرا

درحمل و نقل میوه ها به نقاط مختلف کشور باید از فساد آنها جلوگیری نمود. به همین منظور از برخی مواد طبیعی در کودی که هنگام کاشت به پای نهال ریخته می شود استفاده شده است ؛ موادی چون : اسید اسکوربیک ، اسیدنیکوتینیک ، بتا پروتن ، ویتامین ث ، عسل ، ..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی صدرا

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی صدرا

تبیان: لطفا نام خودتان، پروژه، مدرسه و دوره تحصیلی تان را بگویید.
مهدی رعنایی، مصطفی محمدی و یوسف شرافتی از استان خراسان شمالی، شهرستان  مانه و سملقان ، گروه تحقیقاتی صدرا که اساتید محترم آقایان حسین زاده و صفرپور به ما کمک کردند. موضوع پروژه ما " جلوگیری از فساد و تغییر رنگ میوه ها" است.


تبیان: این طرح چگونه شکل گرفت؟
روزی درکلاس جغرافی معلم مان گفت که میوه های منطقه سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط آب و هوایی این شکل را دارند و در شرایطی غیر از این تولید نمی شوند! به فکر افتادیم که درحمل و نقل میوه ها به نقاط مختلف کشور باید به گونه ای از فساد آنها جلوگیری نمود.

 

به همین منظور از برخی مواد طبیعی در کودی که هنگام کاشت به پای نهال ریخته می شود استفاده کردیم؛ موادی چون: "اسید اسکوربیک، اسید نیکوتینیک، بتا پروتن، ویتامین ث، عسل، پیاز و اسیداوریک " . طی بررسی انجام شده، دریافتیم که آنزیمی به نام "پلی فنیل اکسیداز "موجب تغییر رنگ می شود.

 

این آنزیم هم یک عامل دفاعی محسوب می شود و هم یک ماده که باعث فساد میوه ها می شود. فعالیت اصلی ما یافتن واکنشی بود که جلوی فساد میوه ها را بگیرد. ما ترکیب مان را روی یک قارج خوراکی آزمایش کردیم. دو نمونه شاهد و ثابت. در نمونه شاهد از همین کود ترکیبی خودمان استفاده کردیم.

 

در این نمونه زمانی که سطح قارچ برش خورد، تا 42 روز بدون فساد باقی ماند. نمونه ثابتی که به آن خراش وارد شد تا دو هفته بدون فساد باقی ماند. نمونه های دیگری که در نهال آنها از کود استفاده نشده بود، بدون خراش، نهایت تا یک هفته در دمای 19 درجه و اگر خراشی به آن وارد می شد نهایتا تا 12 ساعت بدون فساد باقی ماند.


تبیان: چگونه فکر کار پژوهشی به ذهن شما رسید؟
ببینید اگر کشور ما بخواهد همپای دیگر کشورها ازنظر اقتصادی و کشاورزی توسعه یابد سنگ بنای آموزش علمی کشور، آموزش آزمایش های عملی هستند. آزمایش های عملی باید با جدیت پی گیری شود.

 

امسال سال دومی است که در این جشنواره تبیان شرکت می کنیم. سال گذشته هم طرح ما جزو طرح های برگزیده پذیرفته شد. به همین منظور امسال سعی کردیم ماده ای تولید کنیم که از نظر اقتصای و کشاورزی برای کشور مثمر ثمر باشد.


تبیان: آیا این پژوهش ها به درس شما لطمه ای وارد نساخت؟
 خیر، وقتی برنامه ریزی وجود داشته باشد همه کار می توان کرد. ما هفته ای 6 ساعت برای این طرح مان کارمی کردیم.


تبیان: برای همدوره ای های خود چه توصیه ای دارید؟
سعی کنند از کارهای پژوهشی استفاده کنند زیرا اگر بخواهند در توسعه کشور مشارکت نمایند و جزو کشورهای جهان سومی نباشند، باید از همین طرح های پژوهشی استفاده کنند. مثلا همین طرح اگر به تثبیت برسد و در کشاورزی ممکن است رتبه ایران را از نظر کشاورزی بالاتر ببرد. پس باید سعی کنند از همین جاها شروع کنند، یعنی از پله های پایین تا پله های بالا.


تبیان: گفتید سال دومی است که در این جشنواره شرکت می کنید. این کارهای پژوهشی تأثیری روی زندگی خصوصی شما هم داشته است؟ فکر می کنم خیلی تأثیر داشته است. من طی همین طرح های پژوهشی اطلاعاتی را به دست آورده ام که تاکنون اصلا فکرش را هم نمی کردم! احساس می کنم حتی از یک دانشجوی این رشته هم اطلاعاتم بیشتر باشد.

 

خلاصه


موضوع پروژه: 

جلوگیری از فساد و تغییر رنگ میوه ها.


دست اندکاران:

مهدی رعنایی، احسان ، مصطفی محمدی و یوسف شرافتی از استان خراسان شمالی، شهرستان شهرستان  مانه و سملقان گروه تحقیقاتی صدرا. اساتید محترم راهنما؛ آقایان حسین زاده و صفرپور.


درحمل و نقل میوه ها به نقاط مختلف کشور باید از فساد آنها جلوگیری نمود. به همین منظور از برخی مواد طبیعی در کودی که هنگام کاشت به پای نهال ریخته می شود استفاده شده است ؛ موادی چون: " اسید اسکوربیک، اسیدنیکوتینیک، بتا پروتن، ویتامین ث، عسل، پیاز و اسیداوریک "


 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

 

تهیه: نسیم گنجی منش
تنظیم: علی سرمدی