تبیان، دستیار زندگی
ایمان قربانیان، محمد ملکی، ابوالفضل شریفی نیا و امیرحسین نجفی ازمدرسه سیدجمال الدین اسدآبادی عشق آباد.چگالی، آزمایش های این دوستان بخش های مختلفی دارد که یکی از بخش های آن بالون هوای گرم است . وقتی جرم را برحجم تقسیم کنیم چگالی به دست می آید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سیدجمال الدین اسدآبادی عشق آباد

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سیدجمال الدین اسدآبادی عشق آباد

تبیان: لطفا خود و پروژه تان را معرفی کنید.
بسم الله الرحمن الرحیم. ایمان قربانیان، محمد ملکی، ابوالفضل شریفی نیا و امیرحسین نجفی از مدرسه سیدجمال الدین اسدآبادی عشق آباد. پروژه ما درمورد چگالی است. چگالی، بخش های مختلفی دارد که یکی از بخش های آن بالون هوای گرم است. وقتی جرم را برحجم تقسیم کنیم چگالی به دست می آید. کاربرد این هوای گرم در زمستان است. وقتی هوا گرم می شود جرم حجمی بیشتر از یک می شود ؛ یعنی چگالی بالا می رود. با افزایش چگالی، جرم اضافه می شود. با افزایش چگالی، هوا گرم می شود.
در مورد مفهوم کلی چگالی باید گفت هرچه جرم ماده ای سنگین تر باشد چگالی آن هم بالاتر می رود. مثلا در آزمایش آب و لوله آزمایش. وقتی جرم بیشتر می شود لوله آزمایش پایین می آید چون چگالی آن بیشتر می شود. تقسیم جرم بر حجم، بالاتر از یک می شود چون چگالی آب یک است. هرچه از یک بیشتر شود، مواد پایین تر از آب می آید. هرچه از یک کمتر شود مواد روی آب قرار می گیرد.


تبیان: هدف شما از نشان دادن این تغییر چه بوده؟
هدف، نشان دادن کاربردهای فراوان چگالی در زندگی عادی است که ما نسبت به آن بی توجه و کم دقت هستیم.

تبیان: از این آزمایش چه نتیجه یا نتایجی به دست آوردید؟
درمورد این آزمایش باید گفت که بیشتر بالون ها بر اساس همین چگالی به وجود می آیند حال چه بالون های بزرگ و عظیم و چه بالونی که ما با هوای گرم ساختیم. البته ما برای سوخت بالون خود از الکل استفاده کردیم اما اصل کلی، بالون هوای گرم بر اساس چگالی است. از نتایج این آزمایش ها می توان برای گرم کردن خانه و نیز در بالا بردن اجسام استفاده کرد.

تبیان: آیا این پروژه به درس تان لطمه ای وارد نساخت؟
خیر. چگالی مبحث درسی ما هم بود و با این آزمایش ها مفهوم چگالی کاملا در ذهن مان ضبط شد.


تبیان: اساسا چه انگیزه ای باعث شد سراغ پژوهش بروید و چگونه با تبیان آشنا شدید؟
عده ای از دوستان با تبیان آشنا بودند و ما را درجریان پژوهش ها و جشنواره قرار دادند. ماهم علاقمند شدیم. البته گروه ما دومین بار است که در جشنواره شرکت می کندولی من اولین بار است که شرکت می کنم.


تبیان: توصیه تان به همدوره ای های خود تان چیست؟
 به اطراف شان بیشتر توجه کنند. به این وسیله چیزهای زیادی می بینند که می توانند مشابه آنها را بسازند و به بقیه نشان بدهند.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سیدجمال الدین اسدآبادی عشق آباد

خلاصه


موضوع پروژه:

چگالی


دست اندکاران:

ایمان قربانیان، محمد ملکی، ابوالفضل شریفی نیا و امیرحسین نجفی ازمدرسه سیدجمال الدین اسدآبادی عشق آباد.چگالی، آزمایش های این دوستان بخش های مختلفی دارد که یکی از بخش های آن بالون هوای گرم است. وقتی جرم را برحجم تقسیم کنیم چگالی به دست می آید. کاربرد این هوای گرم درزمستان است. از نتایج این آزمایش ها می توان برای گرم کردن خانه و نیز در بالا بردن اجسام استفاده کرد.


بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: نسیم گنجی منش
تنظیم: علی سرمدی