تبیان، دستیار زندگی
دو روز پس از اقدام پارلمان پاکستان در صدور قطعنامه ای مبنی بر ضرورت توقف جنگ در یمن و اتخاذ موضع بیطرفی از سوی اسلام آباد و زدن دست رد به سینه ریاض، یکی از مقامات عالی عربستان سعودی عصر یکشنبه وارد پایتخت پاکستان شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هجوم عربی به پاکستان


دو روز پس از اقدام پارلمان پاکستان در صدور قطعنامه ای مبنی بر ضرورت توقف جنگ در یمن و اتخاذ موضع بیطرفی از سوی اسلام آباد و زدن دست رد به سینه ریاض، یکی از مقامات عالی عربستان سعودی عصر یکشنبه وارد پایتخت پاکستان شد.

سفر معترضانه وزیر سعودی به اسلام آباد

دو روز پس از اقدام پارلمان پاکستان در صدور قطعنامه ای مبنی بر ضرورت توقف جنگ در یمن و اتخاذ موضع بیطرفی از سوی اسلام آباد و زدن دست رد به سینه ریاض، یکی از مقامات عالی عربستان سعودی عصر یکشنبه وارد پایتخت پاکستان شد.

قبائلی علاقے میں سیکیورٹی کیمپ پر حملہ

بنا به گزارش رادیو دولتی پاکستان، شیخ صالح بن عبدالعزیز وزیر دولت عربستان سعودی در امور اسلامی با هدف گفت و گو با مقامات عالی پاکستان درباره مهم ترین موضوعات مورد علاقه دوطرف از جمله تحولات خاور میانه و یمن به اسلام آباد سفر کرده است.

این وزیر سعودی قطعنامه پارلمان پاکستان درباره مساله یمن را یک موضوع داخلی مربوط به پاکستان توصیف و درعین حال تاکید کرد: از پاکستان انتظار بهترین مواضع را داریم.

به نظر می رسد این مقام عالی دولت ریاض حامل پیغامی از سوی پادشاه عربستان برای دولت پاکستان باشد.

ساعاتی پیش از انجام این سفر، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان تماس تلفنی برقرار کرد و دو طرف بر ضرورت حل صلح آمیز بحران یمن تاکید کردند.

عربستان سعودی از پاکستان خواسته است تا ظرفیت نیروی هوایی، دریایی و زمینی ارتش خود را برای حمله به یمن، در اختیار ریاض قرار دهد.

قطعنامه پارلمان پاکستان که در آن بر ضرورت توقف جنگ یمن، اتخاذ موضع بیطرفانه از سوی پاکستان، ارسال کمک های انسان دوستانه به یمن و انجام گفت و گو میان گروه های یمنی تاکید شده است، تنها کمتر از یک روز بعد از سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد و رایزنی های وی با مقامات عالی پاکستان تصویب شد.

در این قطعنامه، هیچ توجهی به درخواست عربستان سعودی از پاکستان برای پیوستن به حمله به یمن نشده است که این حاکی از مخالفت پارلمان با ورود پاکستان به این جنگ است. در طول جلسات رسیدگی به مساله یمن، بسیاری از نمایندگان ارشد و چهره های سرشناس پاکستان به صراحت با مشارکت کشورشان در جنگ یمن مخالفت کردند. افکار عمومی پاکستان نیز به شدت مخالف دخالت این کشور در مساله یمن است.

قطعنامه پارلمان پاکستان که در آن بر ضرورت توقف جنگ یمن، اتخاذ موضع بیطرفانه از سوی پاکستان، ارسال کمک های انسان دوستانه به یمن و انجام گفت و گو میان گروه های یمنی تاکید شده است، تنها کمتر از یک روز بعد از سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد و رایزنی های وی با مقامات عالی پاکستان تصویب شد

تصویب این قطعنامه از سوی پارلمان پاکستان، موجب خشم برخی اعراب هم پیمان با عربستان سعودی شده است. انور محمد قرقاش وزیر مشاور درامور خارجی امارات متحده عربی روزگذشته در مصاحبه ای، از تصمیم اخیر پارلمان پاکستان درباره یمن به شدت انتقاد کرد و با مبهم، غیرقابل انتظار و خطرناک خواندن این قطعنامه، مدعی شده است که پاکستان هزینه سنگینی را بابت اتخاذ موضع مبهم در قبال مساله یمن خواهد پرداخت.

امارات: پاکستان باید تاوان سنگینی بپردازد

انور قرقاش در واکنش به تصمیم پارلمان پاکستان در توئیتر نوشت: «تصمیم پارلمان پاکستان به بی طرفی این کشور در موضوع یمن اشاره دارد اما هم زمان از حمایت آشکار از عربستان خبر می دهد ، این نوع موضع گیری متناقض و خطرناک است چنانچه این تصمیم غیر قابل پیش بینی بود.»

وی افزود: پاکستان تاوان این اقدام را خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری ایلاف، قرقاش در توئیت دیگری که به نوعی هشدار به پاکستان به شمار می آید نوشت:«کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس ) در رویارویی خطرناک و سرنوشت سازی قرار گرفت و امنیت راهبردی این منطقه در معرض محک قرار گرفت، زمان واقعی برای تشخیص هم پیمان واقعی از هم پیمانان رسانه ای و گفتاری فرا رسیده است.»

عربستان سعودی از پاکستان خواسته است تا ظرفیت نیروی هوایی، دریایی و زمینی ارتش خود را برای حمله به یمن، در اختیار ریاض قرار دهد

عبدالعزیر بن عبدالله العمار قائم مقام وزیر امور اسلامی عربستان در سفر به پاکستان گفت: امارات حق دارد که ناامید شود و پیشنهاد میانجی گری پاکستان را رد کند.

وی افزود: عدم موضع گیری پاکستان به معنای آن است که ان ها به مانند یک نظاره گر هستند.

در واکنش به این نوشته ها، طاهر حسین مشهدی سناتور پاکستانی نوشت:« کشورهای پادشاهی نمی توانند محدودیت هایی که به خاطر دموکراسی بر دولت پاکستان اعمال می شود را بفهمید.»

وی افزود: «پارلمان صدای مردم پاکستان است.»

وزیر کشور پاکستان گفت اقدام یک وزیر اماراتی به تهدید پاکستان مسخره آمیز است و این وزیر همه آداب و رسوم دیپلماتیک را نقض کرده است.

وی افزود: بیانیه وزیر اماراتی در مخالفت آشکار با همه عرف‌های دیپلماتیک در روابط بین‌الملل است.

وی گفت: پاکستان ملتی محترم دارد و برای مردم امارات و عربستان عواطفی برادرانه دارد اما این بیانیه یک وزیر اماراتی مساوی توهین به پاکستان و مردمش است و غیر قابل پذیرش است.

فرآوری : امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع : تابناک / انتخاب/ تیرنا