تبیان، دستیار زندگی
گر قصد فروش فیش عمره دارید، دست نگه دارید. من این روزها به تمام كسانی كه می خواهند فیش عمره بفروشند توصیه كرده ام كه صبر كنند چون قیمت ها در بازار بدجوری شكسته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کسادی در بازار خرید وفروش فیش حج عمره

اگر قصد فروش فیش عمره دارید، دست نگه دارید. من این روزها به تمام كسانی كه می‌خواهند فیش عمره بفروشند توصیه كرده‌ام كه صبر كنند چون قیمت‌ها در بازار بدجوری شكسته است.


بخش اجتماعی تبیان

حج

این خبر كوچك ریشه در اتفاقی بزرگ دارد. اتفاقات اخیر در فرودگاه جده كه به تعرض یا به عبارتی شبه‌تعرض دو مامور سعودی به دو نوجوان ایرانی منجر شد، آتش خشم كسانی را كه قصد داشتند با سفر به خانه خدا استخوان سبك كنند به همراه داشته است.
 گزارش میدانی خبرنگار «اعتماد» نشان می‌دهد در روزهای اخیر بازار خرید و فروش فیش حج كساد شده است و قیمت خرید و فروش فیش‌های عمره تا ٣٠ درصد كاهش را به خود دیده است. پیش از نوروز، فیش حج اعزام ٩٤، تا سه میلیون تومان نیز خرید و فروش می‌شد اما حالا قیمت‌ها بسیار پایین‌تر است چرا كه شمار خریداران در روزهای اخیر كاهشی محسوس را تجربه كرده است.

ركود در حج عمره، ثبات در حج تمتع

یكی از فعالان بازار خرید و فروش فیش حج در پاسخ به سوال خبرنگار «اعتماد» درباره قیمت فیش‌های عمره و تمتع گفت: اگر قصد فروش فیش عمره دارید، دست نگه دارید. من این روزها به تمام كسانی كه می‌خواهند فیش عمره بفروشند توصیه كرده‌ام كه صبر كنند چون قیمت‌ها در بازار بدجوری شكسته است.

وی درباره قیمت‌ها قبل از نوروز و در حال حاضر گفت: ما فیش را تا ٥ /٢ میلیون تومان هم می‌فروختیم اما بعضی همكاران‌مان حتی تا ٥ /٣ میلیون تومان نیز مشتری داشتند اما فعلا اگر كسی طالب فیش حج عمره باشد می‌تواند با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر مثلا در حدود یك میلیون و ٧٠٠ هزار تومان برای خود فیشی خریداری كند.

وی در پاسخ به این سوال كه شما فیش را چند می‌خرید، گفت: من بین یك میلیون و ٥٠٠ تا یك میلیون و ٧٠٠ هزار تومان فیش اعزام امسال شما را می‌خرم البته فعلا مشتری ندارم و این خرید موكول به یافتن مشتری است. او گفت: می‌توانید اطلاعات‌تان را به ما بسپارید تا برای‌تان مشتری پیدا كنم و برای خرید اقدام كنم هرچند باز هم می‌گویم بازار امروز و این روزها بازار خوبی نیست و اگر پولی نیاز ندارید چند ماهی صبر كنید آب‌ها از آسیاب بیفتد.

وی با این وجود پیش‌بینی كرد برای مدتی كوتاه قیمت خرید وفروش فیش حج كاهش یابد اما تغییرات قیمتی فعلا چندان زیاد نبوده و قیمت‌ها ٥٠٠ هزار تومانی كاهش یافته است

وی درباره قیمت فیش حج تمتع گفت: قیمت آن بستگی به این دارد كه سال اعزام و زمان ثبت‌نام كی بوده است. همچنین باید در نظر داشت كه سفر از كدام شهر است. فیش‌هایی كه سفر آن از تهران است و از فرودگاه‌های تهران پرواز انجام می‌شود گران‌تر هستند. وی درباره فیش حج تمتع كه در سال ١٣٨٤ ثبت‌نام آن انجام شده است و امسال در لیست اعزام قرار دارد گفت: این فیش از گران‌ترین فیش‌ها است و قیمت خرید ما از مشتریان ١٩ میلیون تومان است.

اپراتور یكی دیگر از شركت‌های خرید و فروش فیش حج درباره قیمت فیش حج تمتع گفت: فیش حج تمتعی كه سال ١٣٨٤ ثبت نام شده و امسال آماده پرواز است ٢٠ میلیون تومان است. این فعال در زمینه خرید و فروش فیش حج، درباره قیمت خرید فیش حج عمره با اولویت ٣٠٠ گفت: این فیش در حال حاضر به قیمت دو میلیون تومان به متقاضی فروخته می‌شود. او در پاسخ به این سوال كه قیمت خرید چقدر است، گفت: فعلا فیش عمره نمی‌خریم چون روز به روز تعداد مشتریان‌مان در حال كاهش است.

او وضعیت فعلی خرید و فروش فیش حج را راكد خواند. به نظر وی این ركود بیشتر در بخش حج عمره است اما در بازار فیش حج تمتع تغییر خاصی ایجاد نشده است و متقاضیان همچنان خواهان حج تمتع هستند. او اذعان كرد: در شرایط فعلی متقاضیان حج عمره نزدیك به ٤٠ درصد كاهش داشتند. او گفت: متقاضیان حج تمتع همواره بسیار اندك هستند و تعداد اندك آنها در حال حاضر نیز تغییری نكرده است.

كاهش ٥٠٠ هزار تومانی نسبت به قبل از عید

این‌بار به جای فروشنده در مقام یك خریدار با یكی از فعالان خرید و فروش فیش حج تماس گرفتیم. وی درباره قیمت فیش حج تمتع برای اعزام امسال گفت: این فیش را در حال حاضر به قیمت ٢٠ میلیون تومان به متقاضیان آن خواهیم فروخت. همچنین قیمت فیش حج عمره با اولویت ٣٠٠ هم دو میلیون تومان است. وی درباره تاثیرات اتفاقات اخیر در عربستان گفت: این اتفاقات زودگذر است زیرا مردم ایران سفر حج را با تمام وجود دوست می‌دارند و به همین خاطر اتفاقاتی از این دست نمی‌تواند عشق مردم را كاهش دهد.

وی با این وجود پیش‌بینی كرد برای مدتی كوتاه قیمت خرید وفروش فیش حج كاهش یابد اما تغییرات قیمتی فعلا چندان زیاد نبوده و قیمت‌ها ٥٠٠ هزار تومانی كاهش یافته است. او در توضیح این مطلب افزود: این كاهش قیمت تنها به تعرض به دو زایر ایرانی ارتباط ندارد بلكه بیشتر تحت تاثیر تیره شدن روابط ایران و عربستان بوده است.

درست زمانی كه وی درباره عدم تاثیر اتفاقات اخیر بر قیمت فیش‌ها سخن می‌گفت، به یك فروشنده اعلام كرد فیش عمره اعزام ٩٤ بیشتر از یك میلیون و ٥٠٠ هزار تومان قیمت ندارد.

دو میلیون تا سه میلیون و ٨٠٠ هزار تومان، هزینه اقامت ١٠ روزه در عربستان

پر واضح است كه همه هزینه سفر به حج، محدود به هزینه فیش و روادید نیست. بلكه برای حضور در عربستان باید هزینه اقامت و خورد و خوراك را نیز در نظر گرفت. در همین رابطه یكی از شركت‌هایی كه اقدام به راه‌اندازی كاروان حجاج می‌كند، گفت: در حال حاضر شركت ما جای خالی برای كاروان‌ها ندارد اما حداقل هزینه ١٠ روز اقامت در عربستان به ازای هر فرد دو میلیون و ٤٠ هزار تومان است. البته كسانی هم كه تمایل دارند از امكانات بهتر و بیشتر در هتل محل اقامت خود استفاده كنند طبعا باید هزینه بالاتری بپردازند. كاروان‌هایی كه از طرف شركت ما به عربستان مسافر می‌برند برای امكانات بیشتر نهایتا و به ازای هر نفر سه میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دریافت می‌كنند.

این كاهش قیمت تنها به تعرض به دو زایر ایرانی ارتباط ندارد بلكه بیشتر تحت تاثیر تیره شدن روابط ایران و عربستان بوده است

وی درباره اینكه اگر كسی فیش حج نداشته باشد شركت مزبور چه كمكی به وی می‌كند، گفت: شركت ما البته در كار خرید و فروش فیش حج نیست اما به دلیل علاقه‌ای كه به زوار خانه خدا داریم یكی از مدیران متقاضیان را برای دریافت فیش یاری می‌كند. شركت دیگری كه به سوالات «اعتماد» پاسخ داد، گفت: هزینه ١٠ روز هتل در عربستان بین دو تا دو و نیم میلیون تومان است. اگر فیش اولویت ٣٠٠ داشته باشید، به این معناست كه ٥٠٠ هزار تومان برای تهیه آن هزینه كردید. البته در این مدت ٧٠٠ هزار تومان سود به روی فیش آمده است كه در نتیجه در صورت پرداخت یك میلیون تومان می‌توانید برای حج عمره اقدام كنید.

او درباره تهیه فیش گفت: البته شركت‌هایی از این دست نباید به خرید و فروش فیش اقدام كنند اما با توجه به اینكه متقاضیان فیش زیاد هستند، مدیران ما این كار را انجام می‌دهند. در حال حاضر قیمت فیش حج عمره با اولویت ٣٠٠، سه میلیون تا سه میلیون و ٥٠٠ هزار تومان است.

این كارمند یكی از شركت‌های زیارتی درباره میزان متقاضیان بعد از اتفاقات اخیر عربستان گفت: هنوز تغییر خاصی در قیمت‌ها ایجاد نشده است اما متقاضیان اندكی كاهش داشتند كه به نظر می‌رسد در آینده این روند ادامه یابد و قیمت هم تحت تاثیر كاهش متقاضیان كاهش پیدا كند.

عدم امنیت ریشه دلالی در بازار فیش حج

یكی از فعالان بازار خرید و فروش فیش حج در پاسخ به این سوال «اعتماد» كه غالبا چه كسانی فیش حجم خود را می‌فروشند، گفت: برخی به این كار به شكل یك سرمایه‌گذاری نگاه می‌كنند، وقتی پول دارند ثبت‌نام می‌كنند تا در موقع مقتضی با سود ویژه بتوانند فیش‌های‌شان را بفروشند. وی در جواب این پرسش كه آینده كارتان را چگونه می‌بینید، گفت: فكر كنم سال سختی در پیش داشته باشیم. بازار حداقل برای شش ماهی راكد می‌شود و اگر شما رسانه‌ها دست برندارید این ركود و كاهش قیمت می‌تواند بیش از این نیز طول بكشد. این بدان معناست كه ما باید به فكر كار دیگری باشیم


منبع: قدس آنلاین