تبیان، دستیار زندگی
امروز یک شنبه بیست و سوم فروردین 1394 هجری خورشیدی، بیست و دوم جمادی الثانی 1436 هجری قمری، دوازدهم آوریل 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و سوم فروردین در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز یک شنبه بیست و سوم فروردین 1394 هجری خورشیدی، بیست و دوم جمادی الثانی 1436 هجری قمری، دوازدهم آوریل 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

23 فروردین 1371

محسن صبا استاد و نویسنده ی معاصر ایرانی درگذشت. او پس از گرفتن درجه ی دکترای حقوق به ایران بازگشت و به تدریس پرداخت. وی پایه گذار گروه ملی کتابشناسی ایران و کمیته ی بایگانی ملی وابسته به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) بود. کتاب ‏شناسی گل ‏های حافظ، ترجمه سفرنامه‏ های مختلف و اصول فن کتابداری از آثار ارزشمند وی محسوب می شود.

23 فروردین 1358

آسوشیتدپرس گزارش داد به دنبال قطع صادرات نفت ایران به رژیم صهیونیستی، این رژیم دچار مشکلات زیادی شده از این رو دولت آمریکا، انگلیس را وادار کرد تا نفت دریای شمال را به رژیم صهیونیستی بفروشد.

23 فروردین 1357

بازار تبریز در اعتراض به جنایت های ماموران حکومت پهلوی تعطیل شد.

23 فروردین 1357

اسکارفیشر وزیر امور خارجه جمهوری دموکراتیک آلمان وارد تهران شد تا پیام رییس شورای دولتی را به محمدرضا پهلوی تسلیم کند.

23 فروردین 1357

سیمون اسکاچکرف رییس کمیته ی دولتی شورای وزیران شوروی با دعوت محمد یگانه وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، در صدر یک هیات بلند پایه از مقام های آن کشور به تهران آمد. این سفر به منظور امضای موافقت نامه ای میان ایران و شوروی درباره ی همکاری برای ساختن قسمت چهارم شاه لوله گاز دوم ایران در قم تا آستارا صورت گرفت. این شاه لوله هزار و 400 کیلومتر طول دارد.

23 فروردین 1354

قرارداد صدور گاز طبیعی ایران از راه شوروی به آلمان در مسکو به امضای سه کشور ایران، شوروی و آلمان رسید.

23 فروردین 1349

شهرداری تهران مشخصات قانونی معابر تهران را تعیین و اعلام کرد.

23 فروردین 1347

سلطان حسن دوم پادشاه مراکش وارد تهران شد.

23 فروردین 1342

امام خمینی در پاسخ به پیام تسلیت آیت الله حکیم درباره ی حادثه حمله به مدرسه فیضیه با درخواست وی برای مهاجرت جمعی روحانیون به نجف به دلیل شرایط سیاسی حاکم موافقت نکردند. ایشان همچنین هجرت مراجع و علمای اعلام را موجب در معرض سقوط قرار گرفتن مرکز بزرگ جهان تشیع دانسته، این عمل را صلاح ندیدند.

23 فروردین 1330

9 ایرانی و سه انگلیسی در زد و خورد میان کارگران صنعت نفت با عوامل طرفدار انگلیس کشته شدند. این حادثه به دنبال ملی شدن صنعت نفت ایران رخ داد.

23 فروردین 1303

روزنامه ایران نوشت که موتمن الملک رییس مجلس شورای ملی، رای اعتماد مجلس به رضاخان را برای احمد شاه ارسال کرده است.

23 فروردین 1302

در دیدار مفتاح السلطنه وزیر مختار ایران در لندن با مستر الیفنت مدیر اداره ایران در وزارت امور خارجه انگلیس، اعتراض شدید وزیر امور خارجه این کشور نسبت به پرداخت نکردن بدهی های ایران به انگلیس به اطلاع وی رسید.

23 فروردین 1300

دولت انگلیس نیروهای خود را در شمال ایران به منظور خروج از ایران فراخواند.

تنظیم: هومن بهلولی