تبیان، دستیار زندگی
شهید سید مرتضی آوینی 21 فروردین سال 1372 درحالی که برای ساخت مستندی به منطقه فکه رفته بود، با یک مین جنگ به شدت مجروح شد و پس از مدتی به شهادت رسید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزی برای صیاد دل‌ها و سید اهل‌قلم


شهید سید مرتضی آوینی 21 فروردین سال 1372 درحالی‌که برای ساخت مستندی به منطقه فکه رفته بود، با یک مین جنگ به‌شدت مجروح شد و پس از مدتی به شهادت رسید. شش سال بعد در همان روز سپهبد شهید علی صیاد شیرازی در پی ترور منافقین کوردل در مقابل دیدگان فرزندش به شهادت رسید. هرساله مراسمی برای این دو شهید برگزار می‌شود، این بار نیز رسانه و سازمان‌های مرتبط به تکاپو افتادند.

شهید صیاد شیرازی

صیاد دل‌ها
سرویس فرهنگ حماسه با عنوان «صیاد دل‌ها در سالروز شهادتش» به همین مناسبت مروری بر زندگی‌نامه، رشادت‌ها و عملکرد این فرمانده شهید در دوران دفاع مقدس و پس‌ازآن بر روی سرویس برد و نوشت:
«نظم، مدیریت و قدرت جهادی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در عرصه نبرد و سیستم اداری برای اداره کارها موجب شد که او یکی از شخصیت‌های مهم ارتش باشد؛ به‌گونه‌ای که عنوان «سیدالشهدای ارتش» در قاموس او بگنجد...»

سرباز گمنام
مراسم گرامیداشت سپهبد شهید علی صیاد شیرازی و 110 فرمانده شهید نیروهای مسلح با حضور مقامات ارشد کشوری و لشکری در مسجد جهاد ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد.
در این مراسم که سرلشکر سید حسن فیروزآبادی (رئیس ستاد کل نیروهای مسلح)، تعدادی از وزیران، نمایندگان مجلس و فرماندهان ارشد نظامی حضور داشتند، حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی امام‌جمعه موقت تهران در سخنانی گفت: فداکاری در همه جای دنیا موردپسند است و آنچه اکنون شاهدیم واژهٔ «سرباز گمنام» در همه دنیا مورداحترام است. در حقیقت بزرگداشت شهدا، مجلس بیعت با آن‌هاست که یک مبنا و چند پیامد دارد.
از سویی نیز مراسم بزرگداشت شهیدان سپهبد علی صیاد شیرازی، سید شهیدان اهل‌قلم مرتضی آوینی، رضا چراغی و سعید یزدان‌پرست در گلزار شهدای تهران برگزار شد. این مراسم پنجشنبه، بیستم فروردین‌ماه، در سالروز شهادت مرتضی آوینی در قطعه ۲۹ گلزار شهدای بهشت‌زهرا (س) برگزاری شد.

رازهای گنجینه آسمانی
همچنین مجموعه «رازهای گنجینه آسمانی» با موضوع شناخت و معرفی تمامی افراد و شهدایی که در کتاب گنجینه آسمانی شهید آوینی به آن‌ها اشاره‌شده است به همت موسسه روایت ایثار تهیه خواهد شد.

مسئول ترور صیاد
مشرق نیز دست به کاره شده و چندین عنوان در وصف این دو شهید کارکرده است:
زهره قائمی از 12 سالگی آلوده نفاق شد. هنگام درگیری میلیشیای منافقین با پاسداران اسلام و انقلاب دستگیر و به 5 سال زندان محکوم شد. سال 1365 با فلاکت و بدبختی به جهنم اشرف رسید. این خبیث منافق، در جریان عملیات آفتاب، چلچراغ و مرصاد علیه ایران اسلامی جنگید و مزدوری رژیم بعث عراق را کرد.
خوش‌رقصی‌های او باعث شد که در شهریور سال 1390 زهره اخیانی مسئول اول گروهک تروریستی منافقین او را به‌عنوان هم‌ردیف مسئول اول معرفی کند. در توصیف پلیدی و پلشتی او همین بس که در دو سال آخر حضور منافقین در پادگان اشرف مسئول قرارگاه شیطان بود.

کارت شناسایی یک سردبیر
این سایت در اختصاصی خود تصویری را منتشر کرد که کلیشه‌ای از کارت شناسایی سید اهل‌قلم در ماه‌نامهٔ «سوره». تاریخ اعتبار این کارت، 80 روز پیش از شهادت آن عزیز، به پایان رسیده است.

شهید آوینی

نگاهی به زندگی سید
مشرق نوشت: «مجموعهٔ آثار شهید آوینی در این دوره هم از حیث کمیت، هم از جهت تنوع موضوعات و هم ازنظر عمق معنا و اصالت تفکر و شیوایی بیان اعجاب‌آور است.»

همچنین آورده است: «معمولاً از سید مرتضی آوینی در زمان حیات مادی‌اش برای شرکت در جلسات نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر دعوت می‌شد. در این تصاویر، آقای بازیگر (عزت‌الله انتظامی) را در کنار شهید آوینی مشاهده می‌کنید.»

شهید آوینی

در کنار آقا مرتضی
به همین مناسبت نگاهی کرده بر زندگانی شهید آوینی کرده است: «معمولاً از سید مرتضی آوینی در زمان حیات مادی‌اش برای شرکت در جلسات نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر دعوت می‌شد.

در این تصویر، آقای بازیگر (عزت‌الله انتظامی) را در کنار شهید آوینی مشاهده می‌کنید.»

اعتراف امیرالشهدا نیروهای مسلح
گروه فرهنگی دفاع پرس خبرگزاری دفاع مقدس نیز بخشی از دست‌نوشته‌ها و فیلم‌های منتشرنشده از شهید سپهبد صیاد شیرازی را منتشر کرده است:
بخشی از دست‌نوشته و سخنرانی‌های منتشرنشده امیرالشهدای نیروهای مسلح سپهبد شهید علی صیاد شیرازی که به‌صورت مستند و کاری از سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران و تدوین علیرضا مرادعلی بیگی از این بخش قابل‌مشاهده است.
در این لحظه اعتراف می‌کنم که بهترین خاطره من از محیط پربرکت جبهه‌های نبرد همانا نمازهایی بود که در جمع شما عزیزان در حسینیه‌های قرارگاه‌های عملیاتی برگزار می‌کردیم. نمازهای یومیه را به جماعت و سروقت برگزار کنیم و زمینه نزول برکات و مددهای الهی را در محیط سربازی خود فراهم‌سازیم. اخلاص در عمل داشته باشیم و کار را فقط برای خدا کنیم که به فرموده حضرت امام کار برای خدا شکست ندارد.»

آوینی بعد از شهادتش هم همانند زمان حیاتش مظلوم است، چون نام وی تنها در سالگرد شهادتش برده می‌شود، اما نشانی از تفکراتش را در آثار سینمایی نمی‌بینیم

احیاگر ارتش ایران
ایرنا خبرگزاری وابسته به دولت نیز دست‌به‌کار شده و گفتگویی با امیر سرتیپ «حسام هاشمی» هم‌رزم و یار دیرینه شهید «علی صیاد شیرازی» گرفته است:
وی گفت: می‌توان او را احیاگر ارتش این مرزوبوم خواند و این شهید وارسته یک نظامی بی‌همتا در تاریخ این کشور است.
 گروه هنر ایرنا نیز یادی از شهید آوینی کرد و نوشت: «آوینی بعد از شهادتش هم همانند زمان حیاتش مظلوم است، چون نام وی تنها در سالگرد شهادتش برده می‌شود، اما نشانی از تفکراتش را در آثار سینمایی نمی‌بینیم.»

تجدید میثاق
گروه جهاد و حماسه خبرگزاری قرآنی ایکنا نوشت: «جمعی از گروه‌های جهادگر و اصحاب رسانه، امروز، ۱۷ فروردین بر سر مزار شهید علی صیاد شیرازی در گلزار شهدا حاضر شدند و با آرمان‌های این شهید تجدید میثاق کردند.
در مراسم بزرگداشت شهید علی صیاد شیرازی، فرزند وی، مهدی صیاد شیرازی بابیان خاطراتی از پدر شهیدش گفت: درزمینه فعالیت‌های جهادی، این شهید از ابتدای انقلاب در مناطق محروم به محرومیت‌زدایی در روستاها و رشد و توسعه کشاورزی و حرکت جهادی خودجوش که توسط دانشجویان باهدف ساختن مناطق محروم کشور انجام گرفت همکاری داشت.»
همچنین از مراسم بزرگداشت سید شهیدان اهل‌قلم روز پنجشنبه، ۲۰ فروردین مصادف با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی با همکاری انتشارات روایت فتح و گروه تلویزیونی روایت فتح در مسجد امام صادق (ع) برگزار شد، گزارشی ارائه داد.
ایکنا همچنین اطلاع داد که سازمان بسیج سازندگی به مناسبت سالگرد شهادت امیر سپهبد صیاد شیرازی با خانواده این شهید گران‌قدر دیدار می‌کند.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

تنها شاهد شهادت صیاد دل‌ها (مصاحبه)

بزرگداشت سید اهل قلم و صیاد دل‌ها

وصیت نامه شهید صیاد شیرازی